Klippa eller ej?

finapina

Trådstartare
  • Känner att jag nu, helst igår, borde bestämma om hästen ska klippas ngt ( ej helklippning )Egentligen tror jag inte hen skulle behöva det nu till vintern men hur blir det sen mot vårkanten? Blir en mkt svettig hästen innan pälsen fallit på våren? Sant eller falskt att sommarpälssättningen störs om man klipper efter nyår??? Ja typ klipper mot våren när hästen börjar bli för varm??? Goda råd mottages gärna, tack på förhand.

Hur tidigt brukar din häst fälla?

Tant, som iofs är extremt tidig, brukar börja fälla typ andra veckan i januari. Fröken är lite mer normal och börjar fälla runt andra veckan i februari. Och även om de långa stråna är kvar, så försvinner underullen relativt snabbt (i alla fall för henne) och har inte direkt haft problem med att hon blivit varm på våren.

Och ja, om man klipper 'sent' kan man 'råka' klippa av spetsen på de nya hårstråna, och då ser pälsen som växer ut inte lika blank ut, och det kan påverka hur pälsen avleder vatten. Men pälssättningen i sig stör man inte.

Hästen sätter ju inte mer päls under vintern, när den är färdig är den färdig, liksom, så om den inte blir för varm nu, tror jag inte den får problem i vår.

Jag klippte i somras första gången. Nu är jag aldrig mer rädd att klippa för sent. Pälsen var ju fin hela tiden! Alltså klipper jag när det behövs numera, året runt. Min helklipps dock bara vår o sommar.

jag klippte förra veckan, lite väl sent att börja då det var mycket päls för lilla maskinen, men hellre klippa nu än att hästen drunknar i sitt eget svett :p.

klippte bara undersidan av halsen än så länge, blir mer om vädret slår om till varmare resten av vintern. kommer nog också klippa mer i slutet av vintern för att få mindre päls som fäller och för att hästen inte ska gå och vara varm i sin björnpäls när det är 15+ ute,

Förra året klippte vi vår "gamling" (19 år, dock i full tävlingskondis) dels i september o oktober, och dels i mars (då syntes inte oktoberklippningen längre). Han är en islandshäst som får "mammutpäls" tidigt och brukar få en klippning som är något mindre än en halvklippning. Klipper i augusti, september och oktober och nu senast alltså även i mars. Vinterpälsen brukar växa från augusti till december... Han brukar börja fälla i början på februari och håller på till maj-juni så det blir länge att gå med "för mycket päls" om man tränar och tävlar under våren om man inte också klipper då. Det syntes ingen skillnad på sommarpälsen jämfört med de år vi inte klippt i mars.

Den största skillnaden om en klipper sent på våren är att det tar längre tid innan hästen har en fin sommarpäls. Min gräns här uppe (södra norrland) är att inte klippa efter januari. Då är det tydligt under våren att min häst betydligt tidigare har en fin sommarpäls än de som klipper i mars/april. Funktionsmässigt och för hästen kan det nog kvitta.

Sommarpälsen blir ful om du klipper den, den får en annan färg och kvalitet. Jag skulle aldrig riskera att klippa min fux för sent eftersom det på fuxar är stor färgskillnad på klippt och oklippt päls. Risken är stor att hästen blir helt fläckig eller gulbeige och matt hela sommaren istället för vackert glänsande kopparröd.

Min skimmel (kritvit) klipptes på sommaren pga PPID och på honom syntes ingen skillnad i färg. Men en klippt sommarpäls blir ändå aldrig lika fin som en oklippt.

Vill du ha kort päls på våren utan att skada sommarpälsen får du klippa i januari.

• Känner att jag nu, helst igår, borde bestämma om hästen ska klippas ngt ( ej helklippning )Egentligen tror jag inte hen skulle behöva det nu till vintern men hur blir det sen mot vårkanten? Blir en mkt svettig hästen innan pälsen fallit på våren? Sant eller falskt att sommarpälssättningen störs om man klipper efter nyår??? Ja typ klipper mot våren när hästen börjar bli för varm??? Goda råd mottages gärna, tack på förhand.
Jag klipper inte. Min häst börjar fälla i slutet på januari men är inte helt färdig förrän i maj. Han går utan täcke om det inte regnar, i princip året runt. Jag tycker att det funkar toppen och har inte problem med att han blir för varm på våren. Han tränas mestadels utomhus, ibland i oisolerat ridhus.

Självklart påverkar det hästen att bli klippt, oavsett tid på året. Den behöver inte se konstig ut för att vara påverkad. Det har tagit min häst tre år att återställa pälsen sedan han var helklippt innan jag köpte honom. Han har aldrig sett konstig ut men pälsen fungerar mycket bättre nu både mot kyla/vind/väta och även på att transportera svett.

Självklart påverkar det hästen att bli klippt, oavsett tid på året. Den behöver inte se konstig ut för att vara påverkad. Det har tagit min häst tre år att återställa pälsen sedan han var helklippt innan jag köpte honom. Han har aldrig sett konstig ut men pälsen fungerar mycket bättre nu både mot kyla/vind/väta och även på att transportera svett.

Hur skulle det ta pälsen 3 år pga att ddn blivit klippt menar du?

Hur skulle det ta pälsen 3 år pga att ddn blivit klippt menar du?
Pälsen har blivit bättre för varje år helt enkelt. Första vinterpälsen gles och lång, som inte värmde för fem öre. Andra vintern var bättre. Andra sommaren märktes stor skillnad med mjuk, blank päls. I år har han satt päls bäst hittills. Tjock isolerande men inte "lurvig".

Jag har ingen forskning att stå på men jag skulle tro att pålle inte fäller av precis all päls två gånger om året. Vilket alltså skulle innebära att avklippta strån blir kvar ett tag. Men som sagt, bara mina observationer.

Pälsen har blivit bättre för varje år helt enkelt. Första vinterpälsen gles och lång, som inte värmde för fem öre. Andra vintern var bättre. Andra sommaren märktes stor skillnad med mjuk, blank päls. I år har han satt päls bäst hittills. Tjock isolerande men inte "lurvig".

Jag har ingen forskning att stå på men jag skulle tro att pålle inte fäller av precis all päls två gånger om året. Vilket alltså skulle innebära att avklippta strån blir kvar ett tag. Men som sagt, bara mina observationer.

Jag tror faktiskt du har fel i din teori (inga bevis för det men visst fasen byter de helt päls, om än i omgångar, både vår o höst? Syns om inte annat på hästar som min som varierar i färg över året) o att verkligheten dessutom är trevligare :D Hästens päls påverkas av en massa saker men ffa vad hästen äter. Så du kanske helt enkelt bara har ett bättre foder o en mer balanserad foderstat än tidigare ägare? Att hästen sätter mer vinterpäls kan den nog anpassa en del till hur den hålls dock.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
G
Hästvård Vet ej om tråden hör hemma här, men jag chansar. Min shettis på 26 år har väääldigt tjock päls, man märker att hon under de senaste ca...
Svar
9
· Visningar
2 374
Senast: aprilia
·
J
Hästvård Har sett att de fanns någon liknande tråd men hittar den inte nu, och hoppas denna kommer på rätt plats, men iaf. dedär med att klippa...
2
Svar
20
· Visningar
3 102
Senast: jessicajosefsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar