Klippa eller ej, sliten i två delar

PheeHee

Trådstartare
Nu komemr jag verka som en komplett idiot men jag vet faktist inte hru jag ska göra. 1 November ska jag flytta till pappa över vintern och min ponny ska byta stall till ett stall med ridhus. Ska jag klippa henne och ha vintertäcke på henne eller låta henne gå med vinterpälsen och utan täcke? Mamma säger att jag inte borde klippa henne för att hon kommer frysa när hon komemr hem igen i typ februari, mars då vårat stall inte är issolerat. Men jag tror att det kan bli bättre om man klipper så att hon inte svettas ihjäl såfort som jag har skrittat i ridhus i 3 minuter.
Ge mig för och nackdelar! hur skulle ni göra? Hur gör ni? vad rekomenderas för klippning? :grin: hjälp!

Sv: Klippa eller ej, sliten i två delar

Du behöver ju inte helklippa, någon variant med spårklippning kanske räcker? Och om du klipper nu och inte upprepar något under säsongen borde det väl ha växt ut päls tills flytten tillbaka till kallare stall?

Klipp en täckesklippning, (man sparar över rygg och kors), det är både snyggt och riktigt bra då du förmodligen bara behöver ha ett tunt stalltäcke på hästen när den kommer tillbaka :)

jag skulle klippa. i februari/mars så går det åt det andra hållet igen så jag skulle inte tro att det blir för kallt, och om din mamma känner att de blir för kallt eller är en kall februari/mars så får man lägga på ett inne täcke :)

Finns ju en massa olika sätta att klippa på, jag klipper efter hur hästen är Min svettas som en gris över Hela kroppen så en klippning där jag bara klipper en del av hästen skulle inte funka på honom. Så du får se lite till hur din häst svettas. Om mn låter päls över ryggen vara kvar så är inte täcke helt nödvändigt på samma sätt som när man kör hel rakat

Liknande trådar

Hästvård Jag har en just nu ganska rund islandshäst som går på lösdrift. I början av november klipptes han på nästan hela halsen, bogen och under...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Gimlan
·
Hästvård Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh: Har lite funderingar över klippning av mina hästar. Klippte...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: Domino_s
·
S
Hästvård Jag har en stor ponny eller liten häst, beror på hur man ser det. Hon får brutalt mycket vinterpäls. Jag har klippt henne en gång...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Stopek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31