klippa el ej??

M

MissSpider

Jag har nog aldrig hållit på å klippt/rakat mina hästar förr.
Min nuvarande häst har en otrolig vinterpäls å väldigt lätt för att bli svettig, få honom torr tar en hel evighet.
Har kall stall och undrar hur jag ska /om jag ska klippa honom???
Hur täcke ska användas då? :

Sv: klippa el ej??

Du kan ju klippa det värsta bara. jag brukar klippa från örat, ner över halva halsen, strax under sadel-kåpan och sen en rak linje mot ljumsken. Då har du lämnat så pass mycket att du ej behöver täcka så jättevarmt för att hästen ska hålla värmen. (Det är ju individuellt också) Däremot är jag noga vid nederbörd och blåst.
Denna klippning tar inte bort så jättemycket ur värmesynpunkt, men det märks en enorm skillnad då man rider!
Glöm inte att vara mer noga med täcken i stallet om du har kallt där, för där står hästen stilla och kan lättare bli kall.

Jag lägger täcke på när det är över -10C och vid snö och regn.
ska jag då klippa under magen med???

Tack för ditt svar!! :)

jag klipper av mitt russ allting (utom ben och huvud) och hon trivs me de. när de regnar och är jättekallt har jag ländtäcke eller filt och hon har alltid täcke ute(tills de blir sommar och varmt) då olika varma täcken. nu när de e sånt sk*t väder har jag regn+ett tunt täcke under och när de är minus eller bara några plus och blåser har hon vintertäcke. ett år klippte jag allt utom under magen men tyckte bara de såg konstig ut och hon blev väldigt smutsig(under magen) så de gör jag inte i gen.

Man gör oftast hästen en tjänst om man klipper den. Jag har klippt mitt hbl-sto som svettas mkt men inte har överdrivet mkt päls. Du behöver ju inte klippa hela hästen... vore jag du skulle nog jag klippa de mesta utom på länden/ryggen. Jag har kall stall och har ett 300g täcke inne och ett 360g vintertäcke ute (jag bor i norrland och här är det ganska kallt) Lycka till!

Jag har ett 360 täcke jag med somjag använder ute nu vid 10 minus el vid regn/snö brukar ha filttäcke inne vid kalla nätter.
men hanklarar sig utan oxå ...
men de e just det med användning av täcke på rakad häst jag undrar över.
förstår att jag nog behöver raka eftersom han blir nära till dyngsur!!

ett bra tips det med att raka halva halsen !!

Är tacksam för alla svar å tips!!! :banana:

bor i S-vall jag ..så norrland nära inpå...

Jag rakar ju hela min pålle, och har vanligt(?) stall..
Men tänkte tipsa, sök på "täckesklippning" eller liknande, antingen här på buke eller på någon sökmotor. Jag har även en bok(svårt att låna ut den över internet men) som har fina bilder på hur man kan klippa men ändå ha tillräckligt med hår kvar för att inte behöva täcka så mycket.
Såg att du fått tips om någon bra klippning, så jag tänkte bara lägga till detta eftersom jag själv har svårt att förstå när folk berättar hur de klippt!

Ja, jag klipper under magen också.
Även om han skulle svettas under ridning med denna klippning, så kommer han att torka betydligt fortare! Och detta utan att du fått en naken häst! :)
Första dagarna kan du kanske täcka lite även om det inte är så kallt så att han vänjer sig. Eller... kanske mest för mattes skull? Så att matte inte fryser då hon ser sin häst i hagen! :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka