Klippa 3:åringen nu inför treårstestet?

Eastwick

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, klipper ni era treåringar som skall gå treårstestet? Har precis satt igång min treåring igen efter vintervilan och han svettas rejält, kondisen har rasat totalt. Just nu är han ganska hårig kan tilläggas. ;)

Om ni klipper, blir det helklippning isf. Tänk om han inte skulle fälla ur helt innan och det kanske blir kanter som syns?

Sv: Klippa 3:åringen nu inför treårstestet?

visste inte ens att domarna tittade på huruvida kanter efter klippning som syns eller ej... Möjligt om de ser en häst som är väldigt tuffsig och illa där an i pälsen att de kommenterar något... men jag vet inte.

Min ser ut som en isbjörn, men han får va så. Har kallstall o d känns inte som jag vill hålkla på o täcka i tid o otid. dessutom gillar jag inte att klippa efter nyår. Brukar bli ful sommarpäls då.
Chansar på att han hinner tappa allt till 3-års. det går sent här i distriktet (mitten på maj) i år. Får borsta som en galning o ge extra b-vitamin ist. Funderar även på b-vitaminspruta i mars när han ska vacc ifall han släpper dåligt.

Tja, här går det redan 8-10 maj vilket är tidigare än i förrfjol och då var mitt sto precis färdig... hm... svårt det här.

Min har börjat fälla redan såg jag igår:banana:. Pälsen fick väl en chock när det plötsligt blev 6-8 plusgrader. så nu e d bara o borsta!!

Om det är en häst som du visar med förhoppning om att göra riktigt bra resultat så hade jag klippt. Det ger en väldigt mycket bättre bild av hästen vid den exteriöra bedömningen, bl.a snyggare sida, hästen ser oftast lättare ut i typen.
Och oftast orkar den bättre genom hela dagen, är en ganska lång dag för dom små 3-åringarna. Men om du ska klippa, så klipp även ben och minst halva huvudet för annars ser det inte snyggt ut, och linjerna som blir annars kan lura ögat när man tittar på hästen.

/Camilla

Jag har inga som helst planer på att klippa min. Hoppas hon hinner fälla innan, OM hon ser för jävlig ut en vecka innan så får jag väl dra fram saxen, men då ska det vara riktigt illa. Så skönt att slippa täcke på åtminstonde en häst.

Jo, det var lite så jag tänkte! Jag har en bra häst och vill att han skall vara på topp just denna dagen. Första intrycket är så viktigt och en riktigt korthårig blank häst ger ett betydligt proffsigare intryck! Vill definitivt inte visa en randig tufsig häst...

Ja det är ju inte kul när man ska träna och hästen blir svettig, det går ju knappt då.. men jag har jättestor respekt för att klippa och jag skulle inte göra det... men jag ska heller inte sälja min häst.. Tror du inte hästen kommer i kondition snart då om du kör lite lätt i en månad nu, så korta pass så att hästen aldrig hinner bli riktigt trött och svettig? Och sen om det inte blir bra så rådfråga då hur man kan lösa det..? Låter som att du tränat lite innan jul också, så kanske kommer det lösa sig utan klippning, jag skulle hoppas på det tror jag.

Varför har du så stor respekt för att klippa? Finns väl i stort sett inte en enda ridhäst som tävlar lite aktivare som inte är klippt varenda år, en del klipps ju till och med året runt. Jag har inte ens hört talas om någon häst som fått problem pga att man har klippt dom.

/Camilla

Det får gå som det vill, nu är han iaf. klippt! Har inte varit med om maken till häst, inte ett pip sa han, stod och halvsov hela klippningen. Mattes klimp! :love:

Anledningen till att jag vill klippa nu och inte senare är att jag är rädd att sabba sommarpälsen, även om han hinner sätta lite ny päls innan våren så har förhoppningsvis kondisen bättrat sig så det inte blir så jobbigt för honom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix