Klinkers till stallgolv?

J

Jeeves

Såg ett reportage i Ridsport idag, där fanns bl a en interiörbild från ett stall där det sades vara klinkers på golvet. Jag blev lite fundersak, vi har ju klinkers i sadelkammaren men håller det verkligen för hästar att gå på, är det frostbeständigt och är det inte infernaliskt halt?

Annars är det ju väldans snyggt. Söker ett alternativ till vårt asfaltgolv, som är väldigt snyggt och praktiskt men som nu måste läggas om efter 25 år. Upptäckte att det har blivit DYRT att lägga in asfalt:eek: Klinkers i sadelkammaren, som är rätt stor, var ju billigt och vi kan lägga det själva så tanken finns där...

Någon som har provat? Som kan varna för ev fällor? Som kan tipsa om vilken typ av klinkers som man kan använda?

Kan tillägga att i själva boxarna kommer vi förmodligen att gjuta över asfalten bara.

Sv: Klinkers till stallgolv?

Har ingen erfarenhet av det, men som du skriver känns det ju som om det kan bli rejält halt, samt frågan om det verkligen håller för tunga hästar??

Ja, man vet ju inte heller om man visar en del av en stallgång som normalt sett är klädd med gummimatta men som tas bort för att få en snyggare bild.

Det var väldans snyggt i a f, fast sen måste det ju vara praktiskt och säkert också.

Ja, i Specialen. Den kom i brevlådan idag.

Lägg betongmarksten som är terracottafärgad istället, den är 4,5 cm trjock och håller att gå på, är inte heller lika halkig!

Ja, jag har funderat på dem med men jag tror att de är betydligt dyrare? Och hur ser underarbetet ut på dem? Behöver man fräsa upp all asfalt tro? Fast det är klart det får man kanske göra i vilket fall för att takhöjden inte ska understiga det tillåtna nu när jag tänker efter.

Min tanke var att lägga ngn form av sten/plattor i gången och gjuta över asfalten i boxarna så att där blir slätt och helt. Asfalten har tagit stryk i boxarna efter så många år. Det är ett rätt stort projekt för vi ska plocka ut de sex Myrby boxarna och ersätta dem med fyra större, murade och utan galler. Vi tänker försöka oss på att dekorera kanterna med tegel samt egenproducerade trädörrar, låga för shettisarna och högre för de stora. Har en tanke om att göra dem korsvirkesinspirerade. Det blir ett helt annat stall men med bibehållen bred stallgång som den är idag, fast med snygg beläggning då:)

Alla idéer, råd och varningar tas tacksamt emot!

Hejsan, vi har klinkers i sadelkammare,sjukvårdsrum,foderkammare o andra utrymmen som ej hästarna går på. Det har hållt i över 10 år vad jag kan se o är lätt att skura av;)

Ja, vi har också lagt klinkers i sadelkammaren och det funkar superbra, lätt att hålla rent och hållbart. Frågan är just om det finns ngn typ av klinkers som håller för/är gjorda för stallgolv där hästarna går, dvs stallgång.

Marksten är väldigt snyggt också men som sagt priserna är väl betydligt högre och förarbetet större. Ni som lagt sten i gången, dela gärna med er av hur ni gick tillväga och vad kostnaden blev för kalaset!

i stallet pållan står är det klinkers i stallgången, det är ordentligt halt om hästarna är blöta och har väldigt bråttom.

Det finns olika typer av klinkers som är mer och mindre anpassade för hårda förhållanden det finns ju de som klinkrar hela garageuppfarter m.m.! Det kostar givetvis därefter men priset tror jag inte var utslagsgivande i byggnaden av stallet i reportaget!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka