Klinkers i hall o kök.

tinna

Trådstartare
Vi bor i en bostadsrätt. Huset är byggt 1958 så det är ett "funkishus"
I hallen o köket (som är i ett) ligger nu ett valnötsmönstrat klickgolv av billigare sort. Det behöver bytas ut. Nu är frågan om det passar med klinkers? Eller är det mer passande i en villa?
Köket är rött högblankt med rostfria vitvaror. Vita väggar och grått kakel över diskbänk o spis.
Vad tycker ni?

Sv: Klinkers i hall o kök.

Vi har själva funderat starkt på att lägga klinkers i vår bostadsrätt i just hall och kök. Nu kommer vi inte att bo kvar här så länge till (förhoppningsvis!) så därför är det inte aktuellt längre.
Jag tycker absolut att det kan vara värt att göra det, helt klart och tycker definitivt att det passa super i en lägenhet.
Vi har parkett i hela lägenheten som det är nu, utom i badrummet, och i hallen slits det oerhört mycket. Jag tror att man tjänar på att lägga in klinkers framför allt i hall. Jag som lagar en hel del mat, spiller också mycket :o . Så även i köket hade vi tjänat på att lägga in klinkers.

Vårt klinkers i badrummet är dessutom så himla skönt att gå på, det är varmt och gott från värmen från våningen under. Känns som att gå på golvvärme. Hade ju varit underbart om man fått den känslan även i hall och kök!!

Lycka till, hade jag varit ni så hade jag satsat på klinkers =)

absolut, varför inte? personligen så tycker jag inget annat än klinkers passar i en tambur.. parkettgolv trampar man sönder med grus under skorna (vinterhalvåret främst) och får fuktskador med snö och slask under skorna (även om man borstar de utanför dörren)...

klinkers är praktiskt.. däremot så blir det gärna väldigt kallt, således vill jag gärna ha golvvärme om jag skulle lägga det i köket. jag som precis flyttat till lägenhet, bor högst upp.. tycker golvet är lika kallt som det i villorna vi bott i tidigare.

jo, vi har haft firman här som kollat och mätt. Det är bara jag som vill att det ska bli riktigt bra. Klinkers river man ju inte ut i en handvändning precis om man inte blir nöjd... Men vi har nog bestämt oss, det blir klinkers.

absolut, varför inte? personligen så tycker jag inget annat än klinkers passar i en tambur.. parkettgolv trampar man sönder med grus under skorna (vinterhalvåret främst) och får fuktskador med snö och slask under skorna (även om man borstar de utanför dörren)...

klinkers är praktiskt.. däremot så blir det gärna väldigt kallt, således vill jag gärna ha golvvärme om jag skulle lägga det i köket. jag som precis flyttat till lägenhet, bor högst upp.. tycker golvet är lika kallt som det i villorna vi bott i tidigare.

Vad konstigt att det kan vara så olika. Vi bor också högst upp och tycker att värmen stiger underifrån och värmer upp golvet riktigt bra i badrummet =)

Har du inte golvvärme kan det bli kallt om fötterna, riktigt kallt. Absolut inget som man går barfota på.

Nackdelen med stengolv i köket är att allt går sönder när/om man tappar glas, tallrikar, stekjärn - you name it. Annars tycker jag det är ett fint material och framför allt rejält. Men aldrig någonsin utan att lägga in golvvärme.

Nackdelen med stengolv i köket är att allt går sönder när/om man tappar glas, tallrikar, stekjärn - you name it. Annars tycker jag det är ett fint material och framför allt rejält. Men aldrig någonsin utan att lägga in golvvärme.

Precis!

för egen del skulle jag aldrig kunna tänka mig klinkers i ett kök. Av två anledningar. Dels för att det just är en så hård yta att det mesta går sönder om man tappar det. Gjutjärnsgrytor tex....

Och den andra anledningen är att man är mycket i köket. Klinkers är som sagt ett hårt material och har man de mnsta lilla bekymmer med knän, rygg eller höfter så gör det ont att gå på sten. Jag skulle föredra ett snällare mjukare golv som tex en helt vanlig plastmatta.

Plus att är så kallt....

Vi har tegelgolv i köket, med golvvärme. Jag är inte så mycket i köket tt jag riskerar någon skada på kroppen :D

Men det är verkligen uppfostrande, tappar man något går det sönder. Oavsett vad man tappar. Så det är bäst att hålla i allt man har...

Jag älskar våra klinkergolv! Vi har det i hall, kök och vardagsrum. Och badrummen så klart. Det finns ju otroligt många sturkturer att välja på.
Här ser man lite av golvet i vardagsrummet, samma klinker i köket. Och golvvärme...
Soffgrupp.jpg

Jag bor visserligen i hus men la klinker i hall, kök och badrum för ett par år sedan.

Visst har det rykit några glas osv som kanske klarat sig, men samtidigt är det så skönt när man spiller osv :grin:

Men skulle aldrig lägga in klinkers utan golvvärme inunder. jag har på golvvärmen på sommaren med svagt för att det är inte alls skönt att gå på utan.. Kan inte tänka mig hur det skulle vara på vintern :angel:

Jag skulle aldrig lägga in klinker i ett kök. Inte för att det inte är snyggt utan för att det är alldeles för hårt för mig. När jag lagar mat då lagar jag mat, dvs jag står i flera timmar. Det pallar jag inte på ett klinkersgolv och hur ofta har man foträta sandaler på sig hemma?

I dagsläget har jag laminat och det är nästan på gränsen till för hårt det med. Saknar nog nästan den mjuka parketten jag hade i förra boendet.

Men hade jag inte gillat att stå timtal i köket hade jag nog kunnat överväga klinker.

Har ni förresten kollat på gummigolv? Finns massor av läckra gummigolv nu för tiden.

Jag klurar på att lägga kubbgolv i kök och hall. Betydligt tåligare än vanligt trägolv (finns ju i t.ex. industrier och en del officiella utrymmen tex affärer), men inte alls så hårt som klinker. Och snyggt så förbaskat! :love:

ha oxå i baktanke vad gäller klinker i kök att inte
bara sakerna du tappar går sönder med lite otur spricker oxå klinkerplattan.
vi håller på o lägger klinker i vårt badrum just nu. och vi har lagt vattenburen golvvärme utom den delen där det ska bli "tvättstuga" för att kunna ha en jämn golvyta genom hela rummet (det är uppdelat med en skiljevägg o dörr pga toaletten.) men jag antar att det är elvärme som gäller i hyreshus??

tänkte oxå tipsa om gummigolv, såg att någon redan gjort det:)

Liknande trådar

Hemmet Inflyttningsdatumet närmar sig för mig! Och största problemet närmar sig - belysning! Lägenheten är en mindre etta (hyfsat stort kök...
2
Svar
23
· Visningar
19 116
Senast: MadicDomino
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 491
Senast: cherie
·
A
Hemmet Jag lovade ju i ett svagt ögonblick att posta bilder på förvandlingen. Tid har det tagit för är inte kroppen okej så måste det få ta tid...
2
Svar
23
· Visningar
3 484
Senast: avslutat medlemskap
·
Hemmet Jag försöker få inspiration till vårt turkos/ljusblå kök och har börjat inreda med lite småprylar i en smått retro känsla. Något som...
Svar
7
· Visningar
5 195
Senast: Cydonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur