Klinikbesöket gav ett stort ?

Shaggy

Trådstartare
Behöver lite tankar om klinikbesöket igår.
Novan har varit konstig i sitt rörelsemönster en tid och förra tisdagen upptäckte vi att hon var halt vf. Igår var det dags för klinikbesök.
Hon är halt rakt ut i trav, haltar mer vissa steg och mindre andra detta gör att vet tror att problemet sitter i hoven. Hältan värmer ur snabbt men kommer tillbaka snabbt också. Högt böjprov gav ingenting, lågt böjprov en liten försämring. Kotan bedövades och då försvinner böjprovsreaktionen. Hoven bedövades och då försvinner mycket av hältan men inte all.
Svag böjreaktion hf (tror jag), ungefär 1/2 grad vb högt och ungefär 1grad hb högt.
Röntgen av kota och hov vf (ett antal projektioner hit och dit), spattröntgen bb och röntgen hb knä. Vet hittade lite gamla små pålagringar som var helt förbenade inget annat.
Tillslut sa hon att hon gissade att det satt i hovleden och tyckte vi skulle behandla den vilket vi gjorde. Förutom detta fick jag Metacam som hon ska få i 10 dagar. Återbesök 13 juli
Var kan hältan sitta :confused:
 
Sv: Klinikbesöket gav ett stort ?

Hmmm, ja du var skall man börja fundera dvs det du inte själv har funderat på.

Jag skickade ett PM till dig ang mina vildaste funderingar :angel:

Har jag fel när jag funderar på att ett av de största problemet (förutom att hennes problem sätter sig likt människans på hennes psykiska hälsa) med Novans problem är att hennes smärtor vandrar runt lite i kroppen?

Jag tänker lite på att det verkar vara lite tröstlöst att leta efter VAR problemet sitter, utan mer på var kommer det visa sig nästa gång.

Du har verkligen gjort ALLT du har kunnat för att hjälpa henne, och tex tanken på Borelia eller annan fästinghistoria är redan kollad.

Om du bortser från det jag skickade via PM, så har jag en känsla att det trots allt kan sitta i hovarna. Jag vet att jag funderat på detta innan, men det sitter en känsla i ryggraden om det.

Fundera lite vidare på det och om du känner att du kan utesluta det, så kan du gå vidare.

Tänk även på att eftersom Novan är känslig för kyla så har du fått använda täcke på henne, och det i sig kan ge låsningar i form av minska rörlighet. Jag vet att du inte använder det mer än nödvändigt, men Novan är Novan :D

Nu menar jag inte att det är huvudproblemet, men en liten bäck bland alla bäckar små.

Det med febern du skrev om i din andra tråd behöver du inte oroa dig för om det inte blir värre. Kvällstemp är högre än morgon temp ca 0.5 grader. Däremot skall tempen vara normal på morgonen oh det är självklart bra att tempa henne vid samma tidpunkt varje morgon några dgr.

Jag har ett minne av en ponny som faktiskt hade liknande problem som Novan (slog mig nu... aj!:angel: ) och det visade sig att han hade ett fångliknande problem i hela kroppen inte bara i hovarna.

För jag har även haft tankarna på något slags fångliknande hos Novan, men det borde ju vet eller hovslagare sett.

Ja usch, det finns ju hur mycket som helst att spekulera i. Men är vi tillräckligt många som spekulerar så kommer vi att finna lösningen tillslut med alla konstiga och fakta funderingar.

Men bra att du är så tydlig och analyserande, för det gör det lättare att inte fastna i ett spår utan håller många spår öppna.

Kram på dig!
 
Sv: Klinikbesöket gav ett stort ?

Behandlades hon i bak? Jag tycker det låter som problemet egentligen sitter högt hb (knä?) och att hon sedan avlastat detta ben och därmed blivit halt på vf. Det kan även förklara de små reaktionerna på övriga ben.
 
Sv: Klinikbesöket gav ett stort ?

Röntgades strålbenen på frambenen? Du skrev nämligen att det togs flera projektioner.
 
Sv: Klinikbesöket gav ett stort ?

Nej bakknät behandlades inte. Jag tror också det sitter högt bak men vet ville lösa den värsta hältan först för att kunna leta vidare utan att den stör (jag håller med henne). Det ska bli intressant nästa besök att se vad hon kommer fram till då.
Jag kan säga att med den vet jag hade så var det en prestation att få hb knä röntgat :D. Hon är väldigt bra på att se hältor men har tyvärr svårt at lyssna.
 
Sv: Klinikbesöket gav ett stort ?

Ja strålbenet röntagdes. Det låg helt klart inom normala variationer enligt vet.
 
Sv: Klinikbesöket gav ett stort ?

Jag har läst ditt pm och hoppas att det inte är något sådant fel. Förövrigt rids hon helt bettlöst sedan 2,5 år.
Hon är inte kollad för allehanda fästingsjukdomar det kanske är något jag ska fundera på och försöka diskutera med vet nästa gång.
Jag har funderat på fång men då borde hon väl reagera iallafall lite på visitertången. Röntgenbilderna från sidan visar heller ingen rotation alls.
Det där du säger med att var problemet kommer visa sig nästa gång stämmer nog väldigt bra. Problemen började för drygt 2 år sedan med att hon gick omkull i ridhuset (sprang lös) och nästan gjorde en kullerbytta hon är efter det kollad av 2 olika et och flera vet jag vet inte om allt hänger ihop men det kan ju göra det.
Sen är ju Novan helt klart Novan hur :devil: kan en häst var lätt varm i hovarna (så matte blir lagom hysterisk för fång) före jobb och sedan sval och fin i hovarna efter jobbet :confused:.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 148
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp