Klinikbesöket avklarat

Nikki o Fabian

Trådstartare
men inte var det någont kul.

Inget fel på bakkärran på mannen men han hade däremot pålagringar på båda fram i kotorna o kotledsinflamation, så det blev behandling o äta medicin, boxvila 14 dagar sen återbesök, samt att jag fick veta att han inte håller som dressyr häst men han kan köras. Får ej gå på böjt spår:cry:
Sen sa vet att han måste in o kollas i jämna mellanrum så inte inflamationen kommer tillbaka.

Fabbe besiktades på klinik dagen innan han flyttade till mej(alltså 3c år sen), han visade då en halv grads hälta på båda fram vid lågt böjprov, men vet trodde bara det berodde på stelhelt så dom gick inte vidare utan lät honom bara vara.
Veterinären vi var hos idag sa att om han fått in en häst med en halvgradig hälta hade han kollat upp vad det var, o han trodde att pålagringarna hade påbörjat redan då, så hade man gjort nått då så hade han kankse sluppit det här.
Stackarn, har gått runt med kotledsinflamation i 3 år kanske.... eller så kom det efter ett tag när han började jobbas.

Fan fan fan säger jag bara, jag vet inte vad jag ska göra med honom, jag vill ju rida dressyr, det var det som var tanken när jag skaffade honom, körningen är bara en varriations grej, visst vi kan rida i skogen men jag vill rida på riktigt. Men det känns ändå elakt att bara göra sej av med honom för att han är "trasig", det är ju inte en sak utan en kompis man talar om.

Så idag fick han flytta ner till andra stallet där det finns fler konvalecenter så har jag byggt en sjukhage till honom under träden.
P7060002.jpg
[/IMG]
P7060003.jpg
[/IMG]
P7060005.jpg
[/IMG]
P7060015.jpg
[/IMG]
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

Så tråkigt besked!

Ta nu en sak i taget och gör inget förhastat.
Jag tror verkligen inte han gått med inflammation i 3 år, så känn ingen skuld över det.
Däremot så låter det ju som att det redan var på gång när du fick honom.

Och han är ju inte så gammal heller.

Ledsen för eran skull.
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

Förlåt, jag är otydlig som vanligt :(

Vad jag menade var att du inte ska göra några förhastade beslut huruvida eran framtid tillsamman ska bli.

Du skrev att han bara fick gå rakt fram och inte dressyr, men det är det du vill. Samtidigt så är han ju betydelsefull för dig.

Så jag tänkte att det är bäst att smälta detta besked några dagar, sedan kommer du komma fram till hur du vill ha det.
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

Det är ett tr¨åkigt besked mn jag håller med mimusLåt han ha box vila nu i 14 dagar och sedan när bni är på återbesök så kan dem säga andra saker då. Det kan ju bero på hur han tar medicinen och sånt..



Håller alla tummar och tår jag har =)
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

vad tråkigt, fina Fabbe :(
hoppas att det löser sig. Vad säger ägaren??
Måsdte bara tillägga att stallet ser väldigt fint ut.
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

Bison skrev:
vad tråkigt, fina Fabbe :(
hoppas att det löser sig. Vad säger ägaren??
Måsdte bara tillägga att stallet ser väldigt fint ut.

Ja stallet är fint i luftigt. Jag vet inte vad hon säger, jag messade henne o sa vad vet sagt o hon sa att det var tråkigt o frågade efter prognosen, men jag kommer ej ihåg allt exat o jag fick inga papper heller men har mailat henne ni frågat vad hon tycker, hon ska ju påbörja fjärde året nu, pluggar till veterinär så hon kan nog ta ställning rätt bra.
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

måste kännas extra tungt när det inte är din egen häst. Men du ska absolut inte anklaga dig själv, det låter ju verkligen som han redan hade en början till det när du tog honom.
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

Usch vad trist! :cry: :cry: Fina hästen!

Tips:
Om det är risk för att pålagringarna ger inflammation så är laser ett ypperligt sätt att hålla efter så det inte lika lätt blir inflammation!

Självklart blir han inte frisk av laser och kommer inte kunna gå hårdare eller mer än utan laser men man kan hålla undan just inflammationerna så han slipper dem åtminstonde + att man slipper dyra vet räkningar o konvalecens pga infl.
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

Usch det är så mycket att väga hit o dit.

Har pratat med ägaren o hon säger att om jag inte vill ha honom så är det ok, då får han åka till henne.

Men vadå, ska jag bara lämna bort honom:cry: min lilla häst som lärt sej så mycket o blivit så duktig, vi som skulle köra brölopp o precis hade börjat träna för instruktör.
Jag vill inte!!!!!!!!

Men visst jag kan behålla honom o köra, men det är nästan helt säkert att inflamationerna kommer tillbaka då allt inte står rätt till ju o det kan bli en dyr historia.

Jag vet verkligen inte vad jag vill:(

Jag älskar honom ju......
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

Tråkig diagnos du fick, vet inte vad jag ska säga. :( Men tur att du kollade upp det iallafall & fick svar. Jag har ingen erfarenhet av pålagringar, men min förra häst hade kotledsinflammation i ena bak, blev behandlad 2 gånger innan hon blev bra. Men tycker inte heller att du ska anklaga dej själv. Sedan så kan det ju hända mycket tills återbesöket. :)

Vet själv hur det är är att få tråkiga diagnoser, fick ju en själv i onsdags. :( Men det ska vi inte ta här. Kramar
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

cerrox skrev:
Tråkig diagnos du fick, vet inte vad jag ska säga. :( Men tur att du kollade upp det iallafall & fick svar. Jag har ingen erfarenhet av pålagringar, men min förra häst hade kotledsinflammation i ena bak, blev behandlad 2 gånger innan hon blev bra. Men tycker inte heller att du ska anklaga dej själv. Sedan så kan det ju hända mycket tills återbesöket. :)

Vet själv hur det är är att få tråkiga diagnoser, fick ju en själv i onsdags. :( Men det ska vi inte ta här. Kramar


Ägaren prata oxå om att hennes systers häst var ohalt nu efter 14 dagars behandling med butta.
Men jag menar att, visst, han blir säkert fri från inflamationen för den här gången, men sen då när han har gått någon vecka då kommer det ju bli samma igen antagligen o det känns inget kul att "plåga" hästen genom att arbeta honom halt eftersom att hans ben nu inte är hållbara för påfrestningar.

Vad fick du för diagnos? Kommer han bli bra?
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

det är så tråkigt, tror oxå att han kommer bli frisk från inflamationen, men pålagringarna finns ju där o frågan är ju om han håller, det värsta är att man inte vet, att det kan gå långt innan de visar att de verkligen har ont o då kan det vara försent.
Han är ju så fin. Har sett dina filmer o läst trådarna om brudpar.
Är så ledsen för din skull :cry:
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

Fy vad tråkigt! Har sett dina trådar o läst igenom lite o jag märker att du är väldigt mån om din häst. Även därför tror jag inte att hästen gått med inflammationen så länge. Jag vill ge samma råd som alla andra: gör inget förhastat! Se hur detta utv sig o hur du känne. Du får väga hur mkt du vill rida dressyr mot hur mkt du vill ha kvar honnom (det låter lite ego det jag säger men tänk på att han kan få det bra hos någn annan också).

Får jag fråga vilken klinik det blev att du åkte till?
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

Jag har funderat lite nu, han var ju inne i torsdags. Så jag ska vänta med att bestämma mej till 100% vad jag ska göra efter vi har varit på återbesöket. Men det lutar åt att han får åka hem till sin ägare igen, för jag vill inte ha en häst som får ont av att gå, jag menar han är ju redan "sliten" så pålagringarna stannar ju inte upp, o han är bara 7 år gammal, så det blir nog en hel del till besök o behandlingar i framtiden för honom o han mår inte bra av att stå på boxvila. Han behöver aktiveras i stort sett varje dag, han är lite som en schäfer. Om ägaren kan ge honom den aktivitet han behöver eller om hon hittar någon annan som vill ta över honom vet jag inte.

Men som sagt, jag ska inte bestämma mej helt förens efter den 20/7 o då ska jag verkligen fråga veterinären hur det ligger till, hur stora pålagringarna är osv.

Tycker så synd om honom nu när han står alldesles ensam o gnäggar i hagen på dagarna, det ända sällskap han får är av bromsarna o flugorna o nån häst då o då som kommer till volten eller om Kinder kommer upp för backen o pratar lite med honom.

Vi var på kliniken i Stav.
 
Sv: Klinikbesöket avklarat

Min kille fick (återigen!) diagnosen hasledsinflammation hb + en liten knäledsinflammation hb. Detta pga att han har en gammal skada (som jag inte visste om!) i brosket i den innersta rullkammen i höger hasen. Det är ju då ojämnt & då så irriterar ju det & då uppstår inflammationerna, har ju vart inne & behandlat honom för inflammationer innan (knäledsinfl bb + hasledinfl vb) & dom är också antagligen också pga av denna skadan. Så nu får vi se om inflammationerna gå tillbaka & inte kommer åter (men antagligen gör dom det), annars får dom gå in & operera & försöka att skrapa rent. Så man kan ju inte veta nu om han blir helt bra, men jag hoppas verkligen verkligen det, han är mitt allt & bara 5 år gammal. Men återbesök om 3 veckor får se hur det går då.

Så jag förstår verkligen din oro & hur jobbigt det är, men jag hoppas att det ordnar sej för er också.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 453
Senast: Fiorano
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 178
Senast: MaRomer
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 332
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 519
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp