Klinikbesök

H2SO4

Trådstartare
Jag skall för första gången åka in till kliniken med min häst, pga en diffus hälta som inte gett med sig, men hur går det till? Ska man ringa försäkringsbolaget först? Vad brukar de göra på kliniken?

Hästen är alltså inte jättehalt, men han ser inte helt ren ut på höger fram. Han har fått en Finadynekur på 5 dagar, och vilat i två veckor. Fram tills idag har man inte kunnat känna något särskilt, men idag kände jag en liten galla med puls i på insidan strax ovanför kotan, så nu kände jag att det är dags att åka in.

Men som sagt - hur går det till innan och under klinikbesöket? Vad som händer på själva undersökningen är ju såklart svårt att säga, men jag tänkte att de kanske har någon slags rutin när de får in en häst med diffus hälta.

Sv: Klinikbesök

När jag var in med min förra häst så skulle jag först gå och springa på gången,sen gjordes böjprov på alla ben ett i taget,sen springa igen,då hade veterinären sett vilket ben hältan var i så kotan bedövades,ingen skillnad,sen bedövades knäet,då försvann hältan,så då visste vi ju att den satt i knäet,så då vart det röntgen.

Kan ha varit en massa annat också,var ju ett tag sen,men det är detta jag kommer i håg.

Det enda du kan ringa och höra med försäkringsbolaget är att extrakolla summan hästen är försäkrad för,samt att kolla så att det inte finns några reservationer (Om du är helt 100 så behöver du naturligvis inte kolla)

Du behöver inte ringa ditt försäkringsbolag innan. På de flesta kliniker kan du mot en avgift (typ en hundralapp ungefär) direktreglera med försäkringsbolag om du vill. Då fyller du i en blankett till försäkringsbolaget om direktreglering. Sen när besöket är klart så skickar kliniken räkningen till bolaget (på fax) och bolaget talar om hur mycket de ersätter och betalar det direkt till kliniken istället för till dig. Och till kliniken betalar du den del bolaget inte ersätter.

Vissa kliniker skickar räkning, andra kräver kontant (dvs pengar eller betala med kort) betalning innan du får åka hem.

På kliniken kommer de be dig berätta om problemet och sen göra en allmän undersökning på hästen. Känna igenom kroppen och benen, titta när du går och springer med hästen i löpargången, ev/antagligen titta när hästen longeras och ev göra böjprov för att få fram lite mer specifikt VAR det gör ont. Sen bedövar och/eller röntgar man, beroende på kan de även vilja göra ett ultraljud osv. När alla undersökningarär klara har man förhoppningsvis ett svar varför hästen är halt och varifrån (t ex kotledsinflammation) eller i alla fall en teori. Och då bestämmer man om ev behandling, som endera kan vara i stil med den du fått, eller att behandla direkt i leden etc.

Så mest troligt i ditt fall så fråga dig om hur det varit och vad problemet är/vad du märkt för symptom, känna igenom kropp och ben på hästen, skritta och trava i löpargången, longering, böjprov, bedövning, ev rtg/ultraljud och sen då diskussion om behandling.

Var inte orolig för att känna dig okunnig eller vilsen, det är ju första gången på klinik någon gång för ALLA, och klinikerna får ju in sådana hela tiden och är vana med det, och de talar om för dig precis vad de vill du ska göra =)

Vettigt av dig att åka till klinik med de besvär du beskriver! En klinik har utrustning (röntgen, ultraljud) att göra en hältutredning på ett helt annat sätt än en distriktsveterinär. Dessutom är ofta veterinärerna specialicerade på hältor.

Lycka till!

Tack snälla för era svar! :bow:

Jag känner mig lite lugnare nu:).
Jag ringde försäkringsbolaget för säkerhets skull och hörde mig för angående eventuella reservationer, men allt var grönt. Har fått en tid nästa fredag (jobbigt att vänta ytterligare en vecka, men vad gör man..) så då får vi väl se vad de hittar:)

En fråga till som dök upp i huvudet, måste man ha träns på?

Nej du måste inte ha träns. Huvudsaken är att du kan kontrollera hästen =) Sen om du vill ha grimma med vanligt grimskaft, grimma + kedja över/under nosen, träns, repgrimma eller något annat spelar ingen roll.

hehe, vi har ju blitt lite av veteraner med klinikbesök... kotledsinflammation, men nu så gott som åtgärdat... Första gången vi var dit fick Geysir vänta i transporten medan jag gick in och anmälde oss, sen tränsade jag i transporten och vi gick in. Numer lastar vi ur i grimma, går in och hugger en ledig box åsså väntar vi på vår tur:love: Det kommer att gå bra!:laugh:

Aaah, men vad bra:)

Tack så mycket:laugh:! Jag kanske återkommer med fler frågor vartefter de dyker upp;)

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 272
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 770
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18