Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Jo i vårt fall tillstötte komplikationer och det blev aldrig bra. :( När jag talar om unghästar och lösa benbitar så menar jag att man inte vet hur det kommer att bli. Om jag skulle köpa en äldre häst man hittar lösa benbitar på hade jag inte brytt mig så mycket om den var ohalt och visat sig fungera en längre tid på tävlingsbanan.

Nu tänker du ju lite knasigt, det är mkt bättre att hitta benbitarna som unghäst innan hästen belastats så att de plockas bort innan de hunnit sitta och "gnaga" skador. Naturligtvis beror det på placeringen.
Även på äldre är det naturligtvis först och främst placeringen som spelar roll men sitter bitarna på fel ställe på en äldre så kan de ha hunnit göra mkt skador i området även om hästen inte för dagen reagerar men det kan mkt väl handla om att när den där slipfåran den börjat göra blir några mm djupare så kommer hästen bli halt och då är det oftast kört även om du då plockar bort biten för skadan i leden där den satt har redan uppstått och hästen kommer aldrig att bli helt bra.

Så oftast är det precis tvärtom en mkt bättre prognos om man hittar dem i tidigt stadie på en unghäst än på en äldre häst, en bit som inte gjort skada blir det liksom aldrig något med om den opereras bort när den är borta så är den borta och du har en frisk häst.

Det är ju svårt att diskutera benbitar som en gemensam diagnos iom att de kan vara så olika placerade med helt olika risk för problem och dessutom bero på så många olika saker som i sin tur än mer gör att prognosen är olika.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

ja, läsa benbitar är ju ett vitt begrepp som är helt individuellt. Allt beror ju också på vad jag ska ha hästen till.
De flesta lösa benbitar uppkommer vid ung ålder, redan det första halvåret och då tänker jag att har de suttit där i typ 15 år och hästen har fungerat utan problem, så ska man nog akta sig för att börja rota i det då. Men på en ung häst har man ännu inte hunnit se vad biten gör.

Jag är väl illa bränd just med denna diagnos och därför skyr jag den som pesten. Vi fick ta bort en knappt 5-årig häst p g a detta.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Näee, han är inte så pigg på det, får väl ge honom chansen att sälja en annan häst till mig först. Har vid det här laget åkt 25 mil enkel resa till hans ställe några gånger. Om detta försök misslyckas så ska jag försöka få tillbaka mina pengar. Men i morgon ska besiktningen ske, håll tummarna!!! Men det var inte gratis att röntga precis:( 8000:- för rygg, knä, has. Jag har typ 5000 att lägga på röntgen, får se hur jag sk prioritera, beror lite på vad Vet säger.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Hovbroskförbening är inte heller roligt, eller för den delen fångrelaterade förändringar.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Det första du ska vara medveten om är att lösdrift i Holland inte är samma sak som lösdrift i Sverige. Ofta betyder det bara att hästarna gått i en stor hall med möjlighet att gå ut i en lite inhägnad utanför, i bästa fall. Så det behöver inte alls vara något positivt för hästen.
Nästa bit är att om en holländsk häst verkligen skulle ha kvalitéer för 70 000 som nästintill ohanterad hade den inte varit här. Det finns någon anledning till varför den inte är mer hanterad om det nu inte handlar om en tvååring.
Tyvärr har mer än en gång sett hästhandlare som köper billiga hästar från t ex Holland som om man ser all dokumentation som finns helt klart har hänt något med. Den har helt tydligt påbörjat träning/inridning och sedan plötsligt har uppehåll på i värsta fall år innan den kommer hit.

I ditt fall hade jag varit mycket kritisk till hästen och verkligen letat fel. Tror jag hade lagt till röntgen av hals och ev rygg förutom benen.

Jag ser ytterligare en anledning att verkligen röntga igen hästen från topp till tå, och det är just att det är en import så man kan aldrig få ett "heltäckande" försäkringsskydd i och med att den inte varit försäkrad sedan den var föl.
Och då är det mycket som trillar bort tex lösa benbitar som vanligtvis uppstår redan innan ett års ålder om dom inte kommer från ett trauma, och det brukar inte vara svårt för veterinären att skilja dom två typerna åt.

/Camilla
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp