Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

lejnun

Trådstartare
Håller på att ladda inför klinikbesiktning av en fyraårig val från holland, priset är satt till 70 000:-.
Är osäker på hur mycket jag ska röntga eller inte???
Lösa benbitar är ju vanligt, om det finns sådana på plåtarna vad gör jag då?
Prutar om de sitter bra till?
Hur mkt i så fall?

Fast egentligen är jag inte sugen på att operera och stå med den konvalecentbiten. Samtidigt har jag garanti från säljaren att om det blir strul med tex hältor som är hållbarhetsrelaterade så får jag byta in hästen, enligt köplagen, vilket han själv upplyste mig om. Men då är man där igen och har investerat tid och kärlek i kusen. Så kluven i detta ärende. Fast jag borde vara kall och se vart besiktningen leder mig till för beslut och vad veterinären säger, men jag vill vara förberedd, hjälp!!
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Byta enligt köplagen? Knappast. Möjligen konsumentköplagen, men det kan ju ta en dyr tur till tinget att reda ut den saken.

Röntgen om det finns några tveksamheten, finns det något på plåtarna - låt säljaren behålla hästen och satsa på en frisk.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Bollar lite:
Röntgen om tveksamheter, bara då tycker du, varför?
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Röntga hela hästen är ju inte aktuellt. Vad välja? Exporteöntgen? Hbf-röntgen? Knän? Haser?
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Om det finns minta tveksamhet - DRA DIG UR! Det finns 1000-tals hästar att välja mellan och har du 70 000 att lägga så hitta en utan problem.

Att operera benbitar betyder minst 6 månaders konvalecens med osäker utgång. Så av egen erfarenhet (hästen fick tas bort efter två operationer) råder jag dig att inte köpa hästen om den visar lösa benbitar vid 4 års ålder.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

När jag läser ditt inlägg så känns det som om du ska köpa häst av någon typ av hästhandlare. Som privatperson bör man akta sig väldigt mycket för dessa som snabbt utlovar byte om det är något fel på hästen inom en viss tid. Av erfarenhet så brukar det innebära att säljaren vet att det kan vara något fel på hästen i det här fallet kan det då vara hältor eftersom det redan har nämnts. Hade det varit en ärlig säljare så hade personen istället sagt att hästen säljs till reducerat pris p g a ...... eller att den har visat xxxxx och om det ställer till besvär kan den bytas.
Men att som privatperson köpa av dessa handlare som lovar byte (vilket som i många fall faktiskt är skyldiga att göra enligt gällande lagstiftning) brukar inte vara en bra affär. För den som har en verksamhet och behöver en häst till den som fungerar snabbt igen är det ett perfekt upplägg. Men en privatperson som ska ha en egen häst blir ofta känslomässigt berörd och har inte alls lika lätt att byta. Dessutom har vissa av de här handlarna en liten baktanke. När hästen kommer tillbaka och köparen ska byta så finns ingen i den prisklassen utan det finns bara dyrare hästar. Så för att kunna byta till en ny häst måste köparen lägga lite pengar emellan.
En inte helt ärligt men smart affärsidé där den första hästen kan lappas ihop och säljas relativt billigt ett antal gånger (om säljaren har tur) för att sedan bytas in så att säljaren kan tjäna lite till på nästan häst som säljs.

Så i det här fallet om du överhuvudtaget ska köpa häst av denna säljaren så ska du röntga och göra det på en klinik som du väljer. Finns det minsta lilla misstanke om att något kan vara fel avbryt affären och köp inte av denna säljare. Som skrivet innan har 70 000 så kan du hitta bra hästar och troligen bättre säljare. Bäst köp för en privatperson är en häst född i Sverige som har en försäkring som följt den sedan den föddes.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Fast vad ska röntgas? Jag läste en artikel av en veterinär där denne tyckte att om man misstänker något så röntga där väldigt noga och specifikt. Det man kallar exportröntgen och liknande ger inte så mycket enligt denne då det är så pass ospecifikt. Vi hade själva t ex en unghäst som inte var hundra i ett ben, det krävdes fem plåtar på nästan exakt samma ställe innan man i en viss vinkel såg vad som var fel. Elller så ska man då röntga precis hela hästen noga, vilket kostar mer än inköpspriset...

Håller med om det där med bytesrätt hos hästhandlare, jag hade aldrig gjort affär där. Vad är en likvärdig vara när det gäller en häst?

Om du nu köper av en hästhandlare som importerar så kräv en klinikbesiktning hos en veterinär som du väljer. Vid minsta misstanke om att något inte stämmer-köp inte! Det tjänar du mest på i längden, både ekonomiskt och känslomässigt.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Först: Tack till alla som svarat och engagerat sig!

Jag är knuten till denna handlare eftersom jag tidigare köpt en billigare häst av honom, det var ett projekt och han upplyste mig om de problem som varit så jag gick in i det med öppna ögon. Hästen gick inte att få fason på så nu står jag inför ett byte och får lägga pengar i mellan till denna häst (och -ja, de flesta andra hästar som han kunde erbjudna låg i betydligt högre prisklass). Det nya objektet, som har fina kvaliteer, kommer från lösdrift i holland, är insutten men inte mkt mer, så den har inte valsat runt hos andra personer. Jag har 5000:- att lägga på röntgen om det skulle behövas, ev någon tusenlapp till.

Frågan är bara hur jag ska disponera dem?
Ska jag leta efter lösa benbitar?
Vilka leder är viktigast att sikta in sig på i så fall, knä, has?

Självklart kommer jag lyssna in veterinärens synpunkter. Men jag behöver få era erfarenheter/åsikter av tex operation av lösa benbitar, som Raja nämde att det kan vara upp till 6 månaders konvalesens och sen gå åt pipan ändå. Försöker göra mig mentalt redo inför de situationer som jag kan ställas inför.

Om hästen är helt ren på besiktningen, Ska jag röntga ändå?
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

6 månader konvalecent är att ta i. När det plockas benbitar på travarna kan de gå "till träning" efter 6 veckor. Och då pratar vi betydligt tuffare träning än vad ridhästar gör.

Men det gäller givetvis när man opererar i förebyggande.
Har benbiten redan ställt till med bekymmer är det mycket möjligt att prognosen är sämre.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Först: har du verifierat de här bakgrundsuppgifterna om hästen? Eller är det bara handlarens utsago? För i så fall är de ju inte mycket värda. Det kan ju - om du inte kollat upp det - vara en häst uppfödd i box som haft 17 ägare innan den kom hit, och anledningen att den hamnade på bilen var att senaste ägaren hittat benbitar.

Ja, jag är krass. Men utan bakgrund och bara uppgifter från närmast insyltade gäller det att se förbi alla ord. Vad är det du kan verifera och vad är det då kvar av det du är intresserad av?

Enligt bilhandlare är alla bilar körda av små snälla tanter som bara använt dem till och från affären, och helservat dem hos en liten bra verkstad i byn, men tyvärr utan stämplar.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Det första du ska vara medveten om är att lösdrift i Holland inte är samma sak som lösdrift i Sverige. Ofta betyder det bara att hästarna gått i en stor hall med möjlighet att gå ut i en lite inhägnad utanför, i bästa fall. Så det behöver inte alls vara något positivt för hästen.
Nästa bit är att om en holländsk häst verkligen skulle ha kvalitéer för 70 000 som nästintill ohanterad hade den inte varit här. Det finns någon anledning till varför den inte är mer hanterad om det nu inte handlar om en tvååring.
Tyvärr har mer än en gång sett hästhandlare som köper billiga hästar från t ex Holland som om man ser all dokumentation som finns helt klart har hänt något med. Den har helt tydligt påbörjat träning/inridning och sedan plötsligt har uppehåll på i värsta fall år innan den kommer hit.

I ditt fall hade jag varit mycket kritisk till hästen och verkligen letat fel. Tror jag hade lagt till röntgen av hals och ev rygg förutom benen.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Jag håller med dig.


Sen förstår jag egentligen inte varför du inte letar en "svensk" häst istället.
För 70 000 kan du få mycket häst för pengarna. Dessutom är det köparens markad och verkligen läge att "fynda"

Var det inte du som hade en nyinköpt häst som bockade och bråkade en del? som du skulle lämna tillbaka.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Jajemen, det är jag och det är den hästen som åker tillbaka nu. Skulle gärna köpa en häst på den "svenska marknaden" men jag är liksom fast till denna säljare nu.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Ok. Ja det är ju en svår sits för dig. Antar att säljaren inte vill betala tillbaka köpsumman heller :-(
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Ja, givetvis är det väldigt individuellt hur lång konvalecensen är men de jag har hört (ridhästar) så tar det den tiden innan de är tillbaka. Men oavsett vad veterinären sagt hade jag inte köpt en ung häst med lösa benbitar.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Om du nu är hänvisad till en säljare så skulle jag ha varit extra noggrann vid köp av nästa häst. Den bästa affären är ju när både säljare och köpare känner sig nöjda med affären. Reklamera hästar, det är ju inte som att reklamera en vara på IKEA precis. Är hästen noga genomgången och röntgad så är ju chansen mycket större att det ska bli en lyckad affär. Skadade hästar kostar mycket pengar att reparera om det nu går överhuvudtaget. Dessutom så blir dom svårare att sälja vidare om man vill det.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Nu när du ändå hittat en häst du gillar och är i den sits du är i så använd en veterinär och en klinik du har förtroende för och litar på. Var med när veterinären går igenom hästen och diskutera, ställ frågor och var noga med att det inte finns några snedheter muskelmässigt, stela eller ömma muskler, olika stora hovar, gamla ärr eller överben efter skador (tänker på senor och nära leder tex) etc
Du kan ju låta en duktig fysioterapeft känna på den med, inte alla veterinärer som är duktiga på mjukdelar tyvärr.
Det som kan vara knepigt att avgöra är ju dels vad den har varit med om både vad det gäller tidigare träning (o händelser) och tidigare skador, och är den vilad nu så kommer antagligen inget synas när veterinären går igenom den heller.
Men som många redan sagt är det svårt att utläsa speciellt mycket på en exportröntgen, och har den något "skumt" som du undrar över är det nog bäst att vänta på en annan häst.
Har själv köpt häst som hade små små avvikelser(ojämnt musklad, olika stora hovar, lite sned vid ridning) och det berodde i slutändan på lösa benbitar o pålagringar i halsen/nacken, många lösa benbitar upptäcks inte förrän hästen är 6-8 år och börjar "lida" av dem.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Ja, givetvis är det väldigt individuellt hur lång konvalecensen är men de jag har hört (ridhästar) så tar det den tiden innan de är tillbaka. Men oavsett vad veterinären sagt hade jag inte köpt en ung häst med lösa benbitar.

Nja, 3 mån var det för min och då drog jag lite på det för att vara försiktig. Jag röntgade inför köp och då hittades en lös benbit (som inte orsakat probem än), prutade operationskostnaden + lite extra. Blev jätte bra i mitt fal, men var fullt medveten om att det var en risk.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Ja, givetvis är det väldigt individuellt hur lång konvalecensen är men de jag har hört (ridhästar) så tar det den tiden innan de är tillbaka. Men oavsett vad veterinären sagt hade jag inte köpt en ung häst med lösa benbitar.

Stora bitar i bakknä med tillhörande broskskräp på rullkammarna är det enda i benbitsväg (om vi pratar ocd som är det som är mest aktuellt på unghästar) är det enda som har så lång konvalecent som 6 månader innan de är fullt tillbaka om man tar det lugnt. 6 veckor är normalt för lägre placeringar i benen.

Jag har en känsla av att du talar om annan typ av benbit iom att du ger en hint om att en 4 åring "redan" har sådant. OCD bitar uppstår som föl-2 åring det är inget de får med tiden.
De benbitar de kan få senare i livet är frakturer, tex avsprängningsfrakturer, chipfrakturer, birkelandsfrakturer odyl och då är det ju en helt annan sak och det finns ingen standardiserad konvalecent tid eller prognos eftersom det helt beror på placering och hur skadan ser ut.
 
Sv: Klinikbesiktning nästa, röntga eller ej

Jo i vårt fall tillstötte komplikationer och det blev aldrig bra. :( När jag talar om unghästar och lösa benbitar så menar jag att man inte vet hur det kommer att bli. Om jag skulle köpa en äldre häst man hittar lösa benbitar på hade jag inte brytt mig så mycket om den var ohalt och visat sig fungera en längre tid på tävlingsbanan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp