klinik för 5e gången, få hästen utdömd? (SNÄLLA HJÄLP)

K

Kenzi

Jag undrar hur "lätt" det är att få en häst utdömd? Jag har varit inne på klinik 4 gånger för kotledsinflammation på tre ben, dock har det inte gått över och dom hittar inte felet, min häst har gått i 4 månader och haft ont, stått i sjukhage, ätit mediciner m.m men ingenting hjälper. Veterinärerna som tittat på honom blir inte kloka! Nu imorgon den 11/9 ska vi till Åby för en 5e gång, och jag undrar om jag skulle kunna få han utdömd om jag säger till? Min häst har tappat livsgnistan, han vill inte röra sig, han har ONT! och jag vill inte att han ska lida.

Kopierar in tidigare inlägg så ni får läsa hans historia:

Jag måste skriva av mig och få era synpunkter. Jag har en 11 årig varmblodskille som jag köpte i januari i år. i Mars började han att halta till och från, dock inte mycket. I maj åkte vi in till åby kliniken första gången, idag var vi där för 3e gången. I mellan besöken har han stått i sjukhage/skrittats för hand, efter första besöket var han halt på tre ben och jag fick diagnosen kotledsinflammationer. Efter andra besöket markera han på tre ben och var jätte halt på ett, han behandlades åter igen för kotledsinflammation men då endast på benet han haltade mest på. Dom sista två veckorna har min häst tappat livsgnistan, han har gått ner mycket i vikt, man ser att han har ont. Dom sista dagarna har han dessutom varit svullen i knän och kotleder, dock inte idag. Jag var inställd på att ta bort honom idag... Väl på kliniken visade han ingenting på rakt spår. Men på böjt haltar han på 2 ben. Jag fick besked att min häst blir friskförklarad (!!!!) ska gå på tuppkam i 3 veckor och böra skrittas imorgon och kan gå i stora hagen.

Hur låter det i era öron? Jag vill inte sätta igång en häst som har ont/är halt, jag SER JU (Och andra i stallet) att han inte mår bra. Hur kan dom friskförklara en häst som inte går rent och som dessutom varit svullen det senaste?

jag envisades med att dom skulle gå igenom ryggen och göra ett boreliaprov, ryggen tyckte dom att dom kunde göra om han blir sämre igen, boreliaprov tog dom...

jag är helt knäckt, jag vill inte se min häst ha ont, defintitivt inte börja rida honom, och jag vill veta vad som är fel! kan också tillägga att när jag släppte ut han i hagen idag och han travade ner till dom andra hästarna så haltade han på båda bakbenen...MKT
Slut

Vi har varit inne en fjärde gång och då var han sämre igen, hon skickade hem oss med smärtstillande medicin och bokade en ny tid två veckor senare (imorgon).

TACKSAM FÖR SVAR

Senast ändrad av en moderator:
Sv: klinik för 5e gången, få hästen utdömd? (SNÄLLA HJÄLP)

Har låtit en kiropraktor (eller vad det heter) tittat på den?

Min islänning hade kotledsinflammation för några år sen och dom på kliniken kunde inte hjälpa honom. Då tog vi hem honom och lät att gå och vila och hade hit en som gav han laser behandling i kotlederna, efter det, aldrig halt!

Åk till en annan klinik. Om du ska använda kirp så använd en på klinik som har kontakt med veterinären.

Vad visar röntgen, finns det förändringar?

Om du och de andra i stallet nu ser att hästen har ont så tycker jag att du med gott samvete kan låta honom slippa jordelivets eviga kamp.
Det är bara om du kräver försäkringsbolaget på ersättning som du måste ha veterinärens "utdömningsintyg". Det står varje hästägare fritt att bestämma när det är dags för hästen att somna in.

Stackars din häst, jag har bra erfarenhet av Åby, har haft tre av deras veterinärer.
Om hästen har kotledsinflammation så är min erfarenhet att veterinären först vill behandla den, för att se om någon annan hälta/symptom dyker upp. Jag var inne på Åby för ryggproblem med min häst, men det visade sig vara kotledsinflammation. Då är frågan om hästen har fått kotledsinflammation pga ryggont, eller ryggont pga kotledsproblem, och det visade sig ligga ligamentproblem i kotlederna i botten.

Åby har en en vet (T*tt*) som också har kiorpraktikutbildning, så om du har henne kan du boka in en genomgång av hästen för att se om det finns låsningar/snedheter.

5 klinikbesök är inte så mycket, tyvärr, och vissa skador kan vara svåra att hitta. Dessutom om hästen har haft ont och stått länge, så kan de vara stela, och inte röra sig lika bra som innan skadan.

Lycka till!

5 klinikbesök är inte särskilt mycket. det är rätt standard vid en rejäl kotledsinflammation att hästen behöver sprutas i lederna minst 3 gånger för att det ska ha någon effekt. Byt veterinär och börja på ny kula.

känner du i magen att det inte är rätt, låt hästen somna in. har du ork att fortsätta behandla, byt klinik.

hur som helst, lycka till och styrkekram från mig!

Du har PM (fast det kanske inte hjälper för jag såg nu att du skapade tråden igår)

Hoppas allt gick bra idag. Annars är mitt råd: BYT KLINIK!

Min fina 5 åring blev utdömd av veterinär efter 3 besök och behandlingar men skrev väldigt "mesigt" på intyget så jag funderade över om det verkligen var nödvändigt. Åkte till annan klinik som hittade felet och på återbesök 3v senare var han frisk.

Det kan behövas nytt tänk och nya ögon.

Tack för alla svar! Jag fick ju en ny veterinär igår och det är jag glad över, hon LYSSNADE på mig, gick igenom hästen från topp till tå och förklarade ALLT. Vi tog ett gemensamt beslut att han ska få avsluta sina dagar. Och det kändes skönt att veterinären erbjöd det innan jag sagt något, hon va verkligen super bra. Nu slipper han lida, och får gå och ha de bra i hagen och få massa godis till på onsdag då han får avsluta sina dagar. Sen är det inte säkert försäkringsbolaget godkänner de, men då får det vara... huvudsaken att han slipper lida. Han har ont i varenda muskel och även pålagringar bak (som inte röntgats tidigare fast jag frågat varje gång). orkar inte skriva mer detaljerat men han skulle iaf aldrig bli bra.

Hejsan. Läste några inlägg o blev lite småsur, har man häst får man ge tid o den också! Man kan inte tänka "åh, den är halt o har ont, det kommer 3 månader innan jag kan rida igen" Har den ont får man göra nått åt det o sedan fixa problemet. Vissa dömer ut sina hästar av lathet, helt sjukt i mina ögon. Som sagt, har man skaffat häst får man skaffa tid till den annars kan man ju lägga ner allt med hästar. Vart bor du? Jag hade åkt till helsingborg hästsjukus o diskuterat lite om att titta i lederna, alltså titthålskirurgi (stavning?) för att se att brosket mellan lederna är bra. Sen måste man kolla rygg, ev kotor som vuxit ihop osv. Har man en häst som lätt får kotledsinflammationer måste man anpassa sin ridning efter det med. Lycka till!

Snälla du, hästen är död sedan ett år tillbaka och blev utdömd av en chefsvet på en stor hästklinik. Dessutom så är den veterinären en enastående duktig person som hade remitterat hästen vidare om det hade funnits något hopp.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 733
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka