Jag vill vara en god medborgare. För att undvika att sprida Covid 19 går jag in på Folkhälsomyndighetens hemsida och läser vad jag (inte) ska göra. För att inte syssla med saker som är olagligt så finns det en lag att följa osv. Men för att vara en god klimatmedborgare känner jag att jag saknar stöd. Jag vet vad som gör mer klimatavtryck än annat, såklart, och att undvika detta bidrar till bättre klimat. Men så säger jag att jag vill flyga mer sällan och äta mer vegetariskt. Jag kan tänka mig att dra ner 90% på både kött och flyg, men har precis varit i diskussion med en som menar att vi måste sluta flyga helt och att flyga mycket sällan inte är bra nog. En del menar att det redan är för sent och jordens undergång kommer hur som helst. En del menar att stadsbor genom sitt leverne gör större klimatavtryck och andra att villa och bil gör störst klimatavtryck. Jag blir osäker på vilka matvaror som fraktats hur långt. Vi ska äta vegetariskt men ändå lokalproducerat osv.
Jag upplever att ingen uppoffring är bra nog, klimatet gör mig enbart ängslig och ledsen och sannolikt kommer jag inte kunna göra rätt val ändå i slutändan. Det är ingen konstruktiv väg framåt enligt mig. Vi står inför oerhört stora utmaningar och jag vill vara konstruktiv, jag vill ta vissa beslut för mig själv, hålla mig till dem och sedan vara trygg och nöjd i min insats. Jag vill jobba på successiv beteendeförändring i hela samhället, normförskjutning, nya vanor. Inte att jag ska sitta på min kammare och ha ångest livet ut.
Så, finns det stöd att få gällande detta som inte är diverse folk på forum och sociala medier som tycker? Finns det några vetenskapligt grundade riktlinjer för oss i västvärlden? (Fattar att detta är en politisk fråga, men tänker främst på de som ser klimathotet som ett reellt hot). Domedagsprofeter undanbedes i denna tråd, jag tror förändring kommer genom att man har en tro på någonting, och då krävs hopp.
Jag upplever att ingen uppoffring är bra nog, klimatet gör mig enbart ängslig och ledsen och sannolikt kommer jag inte kunna göra rätt val ändå i slutändan. Det är ingen konstruktiv väg framåt enligt mig. Vi står inför oerhört stora utmaningar och jag vill vara konstruktiv, jag vill ta vissa beslut för mig själv, hålla mig till dem och sedan vara trygg och nöjd i min insats. Jag vill jobba på successiv beteendeförändring i hela samhället, normförskjutning, nya vanor. Inte att jag ska sitta på min kammare och ha ångest livet ut.
Så, finns det stöd att få gällande detta som inte är diverse folk på forum och sociala medier som tycker? Finns det några vetenskapligt grundade riktlinjer för oss i västvärlden? (Fattar att detta är en politisk fråga, men tänker främst på de som ser klimathotet som ett reellt hot). Domedagsprofeter undanbedes i denna tråd, jag tror förändring kommer genom att man har en tro på någonting, och då krävs hopp.