Klimatsmart

A

AnnaHo

Man vill ju gärna vara klimatsmart och handla tex foder som "rest" så kort bit som möjligt.
Till hundarna är det ju lätt, finns många bra svenska foder men till katterna har jag inte hittat nåt tillräckligt bra torrfoder.

Ger dem iofs Mjau/Bozita morgon och kväll men vill oxå ha ett torrfoder till dem som står framme resten av tiden.

Någon med tips till mej.

Sv: Klimatsmart

Köp inte IAMS iallfall :) De gör väldigt grymma tester på sina djur : (
Min hittekisse är väldigt förtjust i den Mjau Fiskfest (torrfoder)

Jodå, det har jag tittat på, men det känns som om köttinnehållet är lite lågt om man läser innehållsförteckningen, men det kanske bara är jag som är larvig :crazy:

Jo, de flesta torrfodersorter innehåller mycket spannmål tyvärr. Orijen är ett av få (eller rentav det enda?) torrfoder som inte innehåller något spannmål alls, men det tillverkas i Kanada. Så tyvärr det är nog svårt att vara miljövänlig och ändå ge katterna det bästa (ur innehållssynpunkt).

Det klimatsmartaste av allt borde ju vara att fodra med närproducerat kött. :D

Jag själv har valt att fodra med svensk fågel, svenskt nöt och svensk gris i kombination med svensktillverkade Mjau mjukmat. :D
Det är ett val jag gjort för mina katters skull, men det kan nog räknas som skonsamt för klimatet också.

Man kan köpa vanligt kött och kyckling i affären och fodra med det.

Fast med tanke på våran Grimas favoritdiet ( han är gårdskatt) bleve det väl en MUSFARM! :o

Möss och sorkar är hans stapelföda, sedan tar han litet torrisar som komplement.

/KT

Jag bor iofosig i finland men där eter mina katter hela tiden whiskas jätte bra torrfoder

Fast.. Whiskas torrfoder innehåller väl mer spannmål än kött? har fått för mig det iaf, men kan ha fel :p

Här har du en lista på dom fodertillverkare som inte använt djurförsök under sin framtagning av foder. Tror inte nån av dom finns att få tag på i Sverige.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
756
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 738
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar