Klihund- bli bättre med BARF?

Farmors

Trådstartare
Någon här som haft en hund med måttlig klåda som mått bättre efter att man fodrat med BARF? Har ni vetat vad som orsakat klådan hos hunden?

tack på förhand!

Sv: Klihund- bli bättre med BARF?

Det finns väldigt många hundar som blivit bättre av att äta färskfoder och/eller barf. Det gäller dock att man läser på om barf ordentligt innan man börjar med det så att hunden får i sig allt den behöver och inte får i sig olämpliga saker.

Man bör ta reda på varför hunden kliar sig. Det kan bero på många orsaker. Det är visserligen alltid bättre att fodra med rå mat, även om hunden inte blir "frisk" från kliandet. Men i vilket fall så är det viktigt att hunden slipper klådan.

Min kan inte äta vissa köttsorter och det oberoende på om de är färska eller i torrfoderform, men när jag fixar maten själv så är det relativt enkelt att utesluta det jag inte kan/vill ge och det är också enkelt att testa nya köttsorter.

Vad ger du för foder nu?

Jag har arbetat på Nordic som gör färskfoder och väldigt många av "mina" kunder har blivit av med klådan.
Tror att det beror på att det blandas i mycket spannmål i torrfodret men det skiljer ju från hund till hund vad dom reagerar på.

Jag tycker att BARF är jättebra men det är enklare med färskfoder (om nu hunden mår bra av det) för det krävs att man läser på ordentligt om man ska ge BARF.

Japp, ex hade en gammal hund som hade återkommande problem med klåda trots veterinärkontroller. När han var bortrest övergick jag till BARF på båda hundarna vi hade och klådan försvann helt för att aldrig återkomma de år hon hade kvar. Hon blev dessutom pigg som en unghund igen, gick ner i vikt och vår andra toka gick upp i hull istället. Ser bara fördelar med BARF förutom allt pyssel med att fixa käket, det luktar rätt äckligt men hundarna älskar det och de har väldigt fina tänder och skiter mindre. :up:

Min allergihund (kvalster) blev bättre på BARF. Mindre klåda, bättre hud och päls och färre fukteksem. Dessutom bättre andedräkt och tänder, mindre fisande och skithögarna såg inte längre ut att komma från en elefant...

Hej!
Tack för era svar. Jag har gav första målet med Bravo Vilt igår och han älskade det. Det är väl inte ett BARF-foder (har nog missuppfattat terminologin, tänkte mest biologisk anpassad rå föda- då måste fryst färdigfoder inräknas... ). Dock är jag lite nojig över att det kan finnas hagel kvar i burgarna.

Min vovve, liten terrier av pälsras, 10 kg, 1,5 år, kliar sig. Vi har uteslutit ohyra och foderallergi. Innan vi började foderallergiutredningen åt han Brit Care salmon och under foderallergiutredningen åt han RC Anallergenic, samt kortison.
Så vi är fortfarande under utredning. Läste dock att många hundar kan bli hjälpta till ett bättre allmäntillstånd av BARF eller färskfoder så jag ville gärna prova.

Vad ger du för foder nu?

Jag har arbetat på Nordic som gör färskfoder och väldigt många av "mina" kunder har blivit av med klådan.
Tror att det beror på att det blandas i mycket spannmål i torrfodret men det skiljer ju från hund till hund vad dom reagerar på.

Jag tycker att BARF är jättebra men det är enklare med färskfoder (om nu hunden mår bra av det) för det krävs att man läser på ordentligt om man ska ge BARF.

Hej Kallebus!
Det låter lovande.
Vad har dina kundhundars klåda berott på?
Vad tycker du är det bästa med Nordics hundfoder?

Min tik kliade sig jättemycket när jag fick ta över henne, hon åt då Royal Canin. Vet. misstänkte ohyra (vilket jag inte gjorde då hon inte var röd lr irriterad och ingen annan hund i hennes närhet hade klåda)
Jag misstänkte att det var spannmål som var boven och bytte till Taste of the Wild, klådan försvann efter någon dag.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 101
Senast: Diabetikern
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: snöflingor
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 153
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka