Klickerträning

Ewelina

Trådstartare
I förrgår började jag med klickerträning med min häst och igår kunde han följande saker:

Apport (på kort avstånd)
Kasta flaska på matte (det var tänkt att han skulle ge den) :angel:
Slicka på saltsten (på komando så klart)
Backa (utan att man tar i honom)
Stanna
Komma (när jag säger hans namn)
Låta bli att ta en morot när jag håller den vid hans mun (Det är inte lite för att vara Vito) ;)

Jag trodde faktiskt att han inte var så lättlärd, men se vad en klicker kan göra :rofl:
Vad kan man hitta på mer när man är "grön" ? :bump:

Sv: Klickerträning

Haha vad roligt, där ser man!! Trodde heller inte att hästar förstod så fort! Klickern borde ju vara ett nytt koncept för de flesta hästar eftersom de är vana vid rösten för att få besked om vad vi vill få dem att göra. Hoppas det går bra i din fortsatta träning!

bara din fantasi som sätter gränser?

sitt och betrakta din häst, vad har han för fallenheter?
vad har han för sig?
vad gör man för trick med andra djur?

klickerträna lastningen i transport kanske
dressyrrörelser ex galoppombyten, spansk skritt, mm

vad skulle du behöva att han gjorde?

va roligt att det gick så fort, min häst behövde en vecka innan apporten fungerade, men han var lite osäker på att han fick så vi hade en stooooooor tröskel att klättra över

operant inlärning, bra till mycket. finns många bra böcker speciellt KLICK - delfinträning för din häst och Skjut inte hunden skjut inte hunden förklarar på ett lätt och underhållande sätt vad operant inlärning är för nåt och hur du akn använda det för att ex få sambon/pojkvännen på bättre humör. Mycket bra böcker för alla!

mer info om klickerträning hittar du på http://www.horseandsword.se/filosofi.htm

Man kan lära dom att säga ja och nej, stå ikors med frambenen mm. det är bara fantasin som sätter gränsen!

Jag klicker tränar ochså med mina hästar och det har gett oanade resultat!:banana: Det är framtidens "tränings metod"!!!!!

vanimelde:
Vad jag skulle behöva att han gjorde?
Hmm.. han har väldigt svårt för att höja ryggen och länga steget. Fattar inte vrf, det är inte för att jag inte är någon bra ryttare iaf, då jag kan få en fjording att gå ordentligt under sej ;)
Hur kan man lära honom det?

Rekommenderar filmen "Motivera din häst" av Ellen Ofstad. :)

Du kan även använda ett ord istället. Jag sade "rätt" till min häst. :) Bra att ta ett ord som du inte säger annars som t ex bra el liknande.

Jag lärde min häst att gå i sidled på kommando. Men det slutade jag med då hon så gärna gjorde det för att få beröm och en godbit så risken blev för stor att hon skulle trampa på mig. (Godbiten slutar man med efter ett tag om man vill). Hon backar om jag står bakom henne och säger "back". Hon har lärt sig stå stilla, mycket användbart vid uppsittning och lastning (när hon gått på och jag går bak och lägger på bommen), galoppfattning mm mm. Godiset behövs säkert inte men jag har gett henne. :bump:

Jag lärde min häst att gå i sidled på kommando. Men det slutade jag med då hon så gärna gjorde det för att få beröm och en godbit så risken blev för stor att hon skulle trampa på mig. (Godbiten slutar man med efter ett tag om man vill). Hon backar om jag står bakom henne och säger "back". Hon har lärt sig stå stilla , mycket användbart vid uppsittning även att ta ett steg närmare pallen i sidled, och lastning (när hon gått på och jag går bak och lägger på bommen), galoppfattning mm mm. Godiset behövs säkert inte men jag har gett henne. :bump:

Idag började jag med något nytt, jag la ut en bom som han tyckte var jättehemsk där vi "jobbar" och tränade på att han skulle gå över den (senare hoppa över hinder) men i början gick han bara över med frambenen och gick sedan i sidled för att slippa gå över med bakbenen, är han rädd om dom? *Senare fick jag honom att tveksamt gå över med bakbenen också...

(Godbiten slutar man med efter ett tag om man vill).

NEJ!
det man gör när man klickertränar är att man sluter ett atal med hästen: Varje gång du hör den här signalen får du en belöning.

Alltså varje gång man klickat måste man ge förstärkningen! Annars slutar klicket ha någon innebörd för hästen.

Däremot så är klickern ett inlärningsinstrument, man fortsätter inte klicka och ge godis när hästen väl kan en rörelse, då börjar man med något nytt.

rekomenderar också varmt "skjut inte hunden" av Karen Pryor.

NEJ!
det man gör när man klickertränar är att man sluter ett atal med hästen: Varje gång du hör den här signalen får du en belöning.

Alltså varje gång man klickat måste man ge förstärkningen! Annars slutar klicket ha någon innebörd för hästen.

Däremot så är klickern ett inlärningsinstrument, man fortsätter inte klicka och ge godis när hästen väl kan en rörelse, då börjar man med något nytt.

rekomenderar också varmt "skjut inte hunden" av Karen Pryor.
Inte så jag lärt mig utan då kan man sluta med extra förstärkningen för att "klicket" är positivt i sig och det man övat sitter ändå.

Inte så jag lärt mig utan då kan man sluta med extra förstärkningen för att "klicket" är positivt i sig och det man övat sitter ändå.

När det du övat in med klicker sitter så slutar du använda klickern helt och hållet. Använd istället "vanligt" beröm. Om man ibland ger godis efter klick och ibland inte blir hästen förvirrad. Då går det antingen så att hästen helt slutar försöka, eller så blir den sur och nafsig för att den inte får godis, trots att den rätteligen förtjänat det.

Citat:
Om man ibland ger godis efter klick och ibland inte blir hästen förvirrad. Då går det antingen så att hästen helt slutar försöka, eller så blir den sur och nafsig för att den inte får godis, trots att den rätteligen förtjänat det.
Luna10

Detta stämmer inte riktigt

Om man bara ger hästen förstärkning (dvs godis efter klicket) ibland så kallas det intermittent förstärkning dvs oregelbunden. Det är den förstärkningen som är mest effektiv, till och med effektivare än förstärkning varje gång.

Dock, slutar man ge förstärkning helt och hållet kommer hästen sluta lyssna, det kallas utsläckning. Ett utsläckt beteende är lättare att lära in igen.

Häls. Tokan

Citat:
Om man ibland ger godis efter klick och ibland inte blir hästen förvirrad. Då går det antingen så att hästen helt slutar försöka, eller så blir den sur och nafsig för att den inte får godis, trots att den rätteligen förtjänat det.
Luna10

Detta stämmer inte riktigt

Om man bara ger hästen förstärkning (dvs godis efter klicket) ibland så kallas det intermittent förstärkning dvs oregelbunden. Det är den förstärkningen som är mest effektiv, till och med effektivare än förstärkning varje gång.

Dock, slutar man ge förstärkning helt och hållet kommer hästen sluta lyssna, det kallas utsläckning. Ett utsläckt beteende är lättare att lära in igen.

Häls. Tokan

Missförstånd. Oregelbunden förstärkning är att inte klicka varje gång. Inte att inte ge godis efter varje klick. *slår upp i skjut inte hunden*.

Jag vidhåller det jag lärt mig via Pryor, Ofstad och Molitor; klicket är en signal som vid alla tillfällen skall efterföljas av belöning!

Liknande trådar

Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
D
Övr. Hund Hej på er. Idag hade jag min debut i lydnadsklass 1, jag har aldrig vart på en lydnadstävling förr och allt var väldigt nytt. Jag kom...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 287
Senast: HeddaVovven
·
Träning Skulle vilja ha några tips/ råd på vad jag ska göra med min nya häst. Jag har haft honom o ca 4 veckor nu och han är snäll och...
Svar
5
· Visningar
1 270
Senast: Gabriol
·
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka