Klickerträning med häst - godis?

C

CeciliaW

Hej!
Jag har tidigare klickertränat en häst genom att göra precis som jag gjort med mina hundar - dvs ignorerat det som är fel och belönat det som är rätt och på så vis shape:at fram önskat beteende.

Jag har dock läst en hel del NH-artiklar på senaste och exempelvis funderat på det här med godis. Det finns ju drösvis med artiklar på nätet som handlar om hur dåligt det är att ge hästen godis eller mat direkt ur handen - vissa NH-instruktörer hävdar att de aldrig belönar hästen genom att ge den mat eller godis.

Hur gör ni som klickertränar hästar? Belönar ni med godis efter klicket, eller belönar ni med något annat? Hur ger ni godiset? Vad använder ni för godis vid belöning?

Hälsningar
Cecilia (som klickertränat massa hundar, men är lite mer novis på hästar...)

Sv: Klickerträning med häst - godis?

Du gör PRECIS som med hundar!
Det blir lite tiggigt i början men det ignorerar man bort. Ett tips är att sträcka UT handen FRÅN dej varje gång du ger belöning så att hästen lär sig att godis får man där borta inte PÅ dej. Många orkar inte när hästen tigger men det går ju över när du är konsekvent och ignorerar tiggandet/gör jumping jacks om hästen muggar dej;-)

Ah... du kör alltså med godis ändå. Och får inget tiggande? Ingen häst som försöker ta över ledarskapet etc? Intressant. Ska jobba lite med min söta foderhäst som kommer på fredag... ska bli kul att klicka in henne :)

Jag har upptäckt att min tiggiga valack inte tigger lika mycket när jag är noga med HUR han får godiset.
Såklart börjar han söka och sniffa så fort jag stoppar handen i fickan, och då får jag inte ge honom, för då har han ju liksom tagit maten ifrån mig. Istället petar jag bort honom lite och visar att jag vill att han står still på lite avstånd. Sedan ger jag honom godisen.

Funkar för oss!

Ledarskap har rätt lite med godis att göra;-) Har man problem med tiggeri har man antagligen problem med andra saker också, som inte försvinner för att du tar bort godiset...
På sätt och vis är väl det en jättebra ledarskapsövning? Jag har godis i min ficka men du FÅR inte det förrän jag tycker att du ska få det;-)

Det handlar liksom inte om godiset det handlar om vem som bestämmer. De gör sina små försök, först puffar de på fickan eller vill nosa på händerna, antingen ignorerar man eller så viftar man med armbågarna eller gör en yvig plötslig gest med handen (klia dej i håret tex;-) sen övergår de till att se söta ut;-) det är värst för det är rätt...sött. Efter ett tag har de kommit på att godisautomaten bara är på när jag vill och bara ibland och inte verkar de bry sig om det. Det handlar inte om GODISET det handlar ju om vem som BESTÄMMER.

Klickertränare ger ALLTID godis, jag använder det en del dagar andra inte.
Inkörningen för klickertränare är jobbig, hästen blir helt fixerad vid godiset. Men det går över ganska snabbt när man är konsekvent. Det är oftast konsekvensen som är det svåra för oss;-)

Ja, jo, visst har jag väl tänkt att jobba likadant som jag gör med hundar - dvs att belöna korrekt beteende och även tänka på det vid själva belöningstillfället. Samtidigt blir man ju lite nojig när folk pratar så mycket om risken med att ge hästen godis från händerna :D

Tack för tipsen!

Jag har precis gått över från "vanlig trickträning" med godis till clickerträning med godis. Hästen tycker det är skitkul och mycket enklare att förstå!

Om man bara är tydlig med vad som är ditt och mitt brukar det inte bli något tiggande. Min matglada ponny har lärt sig lägga band på sig vad gäller mat i allmänhet, så nu kan jag gå runt med en hink kraftfoder utan att han försöker käka upp mig. Likadant med ensilaget ute i hagen, han slänger sig itne över det längre, utan väntar tills jag är klar med mitt och går därifrån. Har inte tränat detta på något speciellt vis, han har bara accepterat att ibland vill jag ha förtur och eget utrymme :D

Läste i ett litet häfte av Alexandra Kurland om vad man kan göra om hästen inte slutar tigga.
Man tar en godis i handen, håller fram den så hästen kan ta den. Så fort han försöker så stänger man handen så han inte kommer åt godisen.
Så fort han gör något annat när man håller godisen i handen, tittar bort eller något annat, så klickar man och ger honom den.
Lite luddigt och inte exakt som hon förklarade det, men ungefär så.
Om det funkar? Tja, det gör det säkert.

Man tar en godis i handen, håller fram den så hästen kan ta den. Så fort han försöker så stänger man handen så han inte kommer åt godisen.
Så fort han gör något annat när man håller godisen i handen, tittar bort eller något annat, så klickar man och ger honom den.
Lite luddigt och inte exakt som hon förklarade det, men ungefär så.
Om det funkar? Tja, det gör det säkert.
Funkar definitivt, jag gjorde så med min hund ;)

Liknande trådar

Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 837
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 277
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Jag har ju diskuterat detta många ggr, vetat hur jag ska träna men inte kunnat genomföra det. Så köpte vi en trådlös ringklocka med...
Svar
5
· Visningar
1 398
Senast: Kerba
·
M
Övr. Hund Hur funkar det egentligen? Jag trodde att man lärde in att klicket i sig var belöningen för önskat beteende och avsaknaden av klicket...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama