Sv: Klicker

En filosofi för mig? En grundtanke baserad på förståelse som hela tiden är öppen för nya intryck. En grundtanke är dock inte så enkelt som "naturlig hantering", mer kunskap och tanke måste finnas bakom den. Just därför är det mer eller mindre omöjligt att namnge en filosofi, för oavsätt vad du kallar den kommer den antagligen inte att vara detsamma om några år, och vad är det då som namnet står för?
Och NH är inte så enkelt eller begränsat som bara "naturlig hantering", vilket jag trodde du visste!?
Jag förstår inte varför man inte kan ha namn på en filosofi? Andra har det ju. Hur ska man annars kunna hänvisa till den? :confused:
Det mesta här i världen ändras med tiden. Analogt skulle vi alltså inte kunna ha namn på något?


Det som dock alla verkar vara slående överens om är att man ska hantera hästen utan fysiskt våld, eller ja även där är det ju skillda åsikter. Men att man ska agera på ett för hästen naturligt sätt är väl tanken. Då är frågan - hur gör man det? Vad är naturligt för en häst? Hur beter sig hästar? DÄR skiljer sig åsikterna, och där brister hela iden med filosofin. Det är inte längre en filosofi, utan en tanke som kan utvecklas till hur många filosofier som helst.
Jag vet då ingen NH-instruktör som varken propagerar för eller använder fysiskt våld. Gör du? I så fall vem/vilka?
VAR skiljer sig åsikterna om hur hästar beter sig? :confused:

Det finns fler områden som förenar NH-folk. Ett av dom mest uppenbara är tvåvägs-komunikation häst-människa.

T, ju mer den här diskussionen drar ut, desto tydligare framstår din okunskap betr NH. Vilket egentligen är konstigt, efter all denna tid och alla dessa inlägg i alla dessa trådar. Om orsaken till okunskapen är ointresse, ovilja, oförmåga eller annat undandrar sig min bedömning. Kanske du kan berätta? Jag fortsätter att rekommendera dig att delta i NH-kurser, i det fall du verkligen vill veta.

Eftersom vi hamnat ordentligt utanför TS fråga är det väl dags att avrunda den här delen?

LIA
 
Sv: Klicker

Jag är ny på NH men har fått lära mig att att aldrig belöna med godis ur handen om man vill mata ska det ligga på backen eller i krubban!

på min häst är det ett absolut måste eftersom han blir tiggig och naffsig om han får godis.

Jag måste hålla med alla som säger belöning med klappar och ord samt med eftergift...det lilla jag gjort jag ser ju att det fungerar bättre än morötter!

Tack för en bra tråd...kul att det är så många som är angagerade!
 
Sv: Klicker

Jag kör Ellen Ofstad träning. Det är NH, fast med godisbit tills man befäst betendet, då plockas godiset bort (berömmet först, godiset sen). Fast du måste ha klargjort att du är flockledare först, innan man ger godis. Vissa hästar behöver nåt mer än bara en klapp på halsen, för att göra det man vill, vissa går det alldeles utmärkt att träna utan. Vi hade en häst, som vi misslyckades med hur vi än gjorde, de andra gick det helt ok med. Då tog vi till Ellen träning och han gick att få fason på! Numera får han inget godis alls. Bara om han ska vara motiverad att lära nåt nytt. Han är alldeles för intelligent att göra något utan att veta att han kommer att få en belöning som betyder nåt för honom.;)
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: Mia_R
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp