Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det vet jag. Man använder det också mycket på andra djur som delfiner, katter och reptiler. Varför - för att positiv förstärkning är mycket effektivt sätt att skapa ett beteende hos de flesta levande varelser. och varför är det det? Jo för att det är det mest naturliga sättet att lära sig på efter som att det är just så vi alla lär oss världen. Men positiv förstärkning.Att använda klickers kan inte vara signifikativt för NH, utan ett belöningssätt som används på många djur. Det var väl först på hundar.
Klickerljud är inte ngt hästspråk eller naturligt, men kan vara bra ändå. Nh kan knappast ta åt sig äran av klickermetoden.
Det är inget fel på vanligt hästvett.Vad är det för fel på vanligt hästvett eller trad. horsemanship? Där har man en kroppskontakt med hästen o är inte rädd för att ha den nära sig o inte puttar bort den hela tiden.
Självklart!Hästar är som bekant väldigt fysiska med varandra. Om vi nu ska efterlikna hästens språk så ska det innefatta även det, inte hålla sig på avstånd o eller peta på dem.
Precis min åsikt!Ser oxå mkt ryggande av hästarna både från marken o uppsuttet Det ska även gå fort bakåt. Så gör inte hästar i det fria.=onaturligt
Folk är såå imponerade av att mina hästar är så "snälla" o frågar om jag har tränat NH
Nää, bara gammalt hederligt hästvett o konsekvens.
Eftersom länken inte går till någon "henne", så tillåter jag mig att tvivla.Du behöver absolut inte tro mig, men jag var inne i länken och läste en hel del.
Nej, det är ju det jag sagt.Vad nh är i verkligheten? Jag har ingen aning.
Om du menar dom som finns på länken, så tror jag alla. Har inte gått igenom den på ett tag, så det kanske smugit in någon katt bland hermelinerna?VEM av alla dessa utövare har rätt?
Du får tycka illa om ord hur mycket du vill, men klargör då att det är två bokstäver du hänger upp dig på, och kritisera inte företeelsen innan du lärt vad den innebär. För den blir väl inte sämre av att en del sätter fel etikett på sin egen verksamhet? Jag förstår inte var min förmåga kommer in?Jo jag vet vad som från början var tanken men efter som att begreppet använts sönder så är det inte längre vad det var. Inte för mig. Ordet nh tilltalar inte mig. Det är endast med din hantering och ditt resonemang som jag bedömmer din förmåga. Ett ord är för mig ingen ledtråd alls, ffa inte det ordet.
Har NH gjort det?Nh kan knappast ta åt sig äran av klickermetoden.
Men VARFÖR skitar du ner något du inte vet något om??? Vad är anledningen?Att jag inte vet vad nh är i verkligheten? Men LIA, det har u jag också sagt - ända från början.
Men! Hur kan du tveka?Vad är företeeslsen då? Är det din syn på nh - eller det som man i majoritet stöter på i samband med den?
Ojdå, det var inte mitt syfte. Jag talar bara om min syn på detta. NH som gren är inget jag stödjer. NH som filosofi är en annan sak. Och det är främst i de sammanhang där man talar om nh som gren, som jag är mest kritisk.Men VARFÖR skitar du ner något du inte vet något om??? Vad är anledningen?
Jag har sett på clinics, duger det? Inte förrän jag är nh-fantast eller?Jag tänker inte argumentera mer idag, det räcker att hänvisa till det jag skrivit tidigare i tråden. Men gå gärna en kurs och få mer baskunskap i ämnet. Då kanske du t o m upptäcker att NH ÄR något för dig!
Det var ju trevligt att höra. Ändå är Monty en av världens största nh-ikoner. Och aldrig skulle jag låta honom jobba med min häst. Nu talar jag inte om join-up utan om all hans hantering och metoder.Är ingen MR-expert och vill inte uttala mig om i vilken utsträckning han "är" NH eller inte. Han är ju fr a känd för join-up, vilket jag inte är så frälst på.
Men när du hör nh komma upp i ett sammanhang i verkliga livet numera - hur ofta är personen införstådd i den historiska filosofin? Hur ofta handlar det inte om grenen och dess metoder.Dom (insatta) som "historiskt" diskuterat NH och vad det står för, var överens om att den närmaste beteckning man kunde komma fram till var just filosofi. En filosofi är mycket mer än en tanke. I det här fallet bl a ett sätt och en syn på att leva med hästar.
Jag har läst en del saker, både på buke och på andra ställen, av människor som beskriver sin filosofi på ett sätt som jag tycker låter mkt vettigt, och som också kallar det för nh. Just därför säger jag också att jag inte vet vad nh är, efter som att det verkar vara så olika för alla. Tassetas är en bukefalist som sagt mycket vettigt, om dock vi kanske inte är överens om allt. Och även du har sagt ett och annat. Men jag väljer att respektera dig och inte ordet du använder dig av. Då det för mig är omöjligt att avgöra vad det betyder för just dig.Men! Hur kan du tveka?
Allvarligt talat, så finns några till som vet och kan kvar på Buke. Många andra har tyvärr försvunnit, beroende på den inställning man möts av från vissa. Kolla exempelvis vad CaliforniaSwed och Sammet skriver. En tråd som kanske är intressant för dig: www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=618378
Den handlar iofs mycket om en av de mest kända NH-personerna, men det finns även annat att ta del av.
Så nej, jag "sysslar" inte med NH. Jag är, eller försöker vara, NH genom det liv jag erbjuder hästar och den hantering/skötsel jag tillämpar och den kommunikation vi bygger upp.
Kanske är det här det ligger? NH är ingen gren!!! Vem kan tala/ har talat om det som en gren?NH som gren är inget jag stödjer. NH som filosofi är en annan sak. Och det är främst i de sammanhang där man talar om nh som gren, som jag är mest kritisk.
Det här blev jag fundersam över. Menar du att du ger röstkommando och klickar samtidigt??Om du använder rösten i klickerträning kan du inte ge röst komando och belöna samtidigt!!!
Mer eller mindre alla jag stött på inom ämnet. De flesta utan att ens själva tänka på att de ser det som en gren.Kanske är det här det ligger? NH är ingen gren!!! Vem kan tala/ har talat om det som en gren?
Jag hoppas, jag hoppas. Det skulle jag inte, kanske dock med en viss del. Oftast är det de nya som känner till relgerna. Men det var en konstig jämförelse tkr jag. Ffa med tanke på att även stora NH ikoner och tränare av olika slag kan ha mycket skillda filosofier och ideer - och ändå påstå sig hantera hästar på ett naturligt sätt och kalla det nh. När inte ens tränare och clinic innehavare kan hålla sig till samma filosofi undrar jag vad man eg kan kalla för nh.Kunskapen om vad NH är för något och vad det står för, kommer säkert att förbättras succesivt vartefter man inser att det inte räcker med vissa övningar eller fix, utan att man måste ha mera i bagaget. För att dra en liknelse, skulle du låta nyblivna moppekort-innehavare förse dig med den totala trafikkunskapen?
Det är det jag menar. Hur ska ett ord kunna sammanfatta en filosofi? En filosofi är sällan raka regler och fasta övningar.Det hör ju också till bilden att filosofier vanligen är ganska lösa i ramarna, om man säger så.