G

Gefjun

Har funderat på om man ska införskaffa en sådan. Vill ha åsikter. Ni som använder klicker vad är det för för- och nackdelar? Ni som inte använder, varför?

Undrar också, kan man använda klickern till all träning eller är det bara specifika saker?

Sv: Klicker

Jag är själv nybörjare på klickerträning, så ta mitt svar med en nypa salt. ;)

Fördelar:
*du kan belöna i rätt sekund
*hunden tycker det är kul
*hunden förstår snabbt
*inlärningen blir snabbare och roligare

Nackdelar:
Inga som jag upplevt ännu...

Jag använder klickern i all sorts träning. När man väl klickat in hunden och sig själv så att det går per automatik (inte tre sekunder för sent eller tidigt som i början :o ) är det jättekul! Tycker absolut du ska prova.*tipsar*
Den kostar ju bara ett par tior, och kunskap kan du nog hitta på nätet. ;)

Vill minnas att cillamuffins är duktig på det här med klickerträning. Hon kan säkert ge tips.

Lilja_89 skrev:
Jag har aaaldrig förstått vad det där med klicker går ut på!? Kan nån förklara??

Läs ovan :D

Det enda negativa jag kan komma på, är just, som redan nämnts: att man klickar i fel tillfälle. Men det är ngt man ska lära sig själv ju :smirk:

Man kan träna alla djur som har hörselorgan med klicker. Sett ex. på isbjörnar, höns, katter, kameler, hästar osv. :D

Ja, fördelarna verkar vara många. Har jag förstått det rätt - att man ska använda klickern vid inlärningstillfället och sen tar man bort den på just det momentet när det sitter?
Använder du kommandon när du använder klickern? Läste om en tjej som helt lät hunden komma på vad hon ville, klickade när det blev rätt och sedan lade på kommandot när momentet satt exakt.

Jag har provat klickerträna mina hundar men ska jag vara ärlig förstår jag inte alls hysterin. :confused: Det kanske är bra men jag tycker nog att man kan belöna lika bra utan, mina hundar har iaf kunnat lära sig saker utan att jag använt klicker. Jag tror att det är helt en smaksak, tycker man det känns bättre att ha klickern än att bara belöna med rösten så kan man ju använda den, annars kan man ju lätt belöna på andra sätt också.

Vad jag vet ska man sluta med klickandet när beteendet är inlärt.

Åhh.. kantareller har jag tänkt lära henne att söka efter. Om du har tid och lust får du gärna berätta mer om det!

Använder inte klicker. Vill inte ha fler saker att släpa på i träningen. Det går alldeles utmärkt att träna utan.

Använder mig av klicker i vissa moment och i vissa inlärningssituationer. Det höjer i alla fall en hel del motivation hos mina hundar. De älskar när klickern kommer fram. Men visst går det att träna även utan.

De många gör fel är att när de börjar använda klickern så slutar de berömma hunden verbalt och fysiskt. Bara för att man har en klicker och en påse godis så innebär inte det att man behöver stå still som en tyst fåne.

Jag kan klicka för rätt beteende och ändå bjuda upp till en brottningsmatch eller kamp med trasa och tjo och tjim.

Men jag tror att det är viktigt att inte låsa sig vid att alltid använda klicker, så hunden inte fastnar i det.

Håller helt med. Tänkte bara använda klickern i vissa inlärningsmoment.

Har nu varit och köpt en klicker. Tänkte klicka in hunden, men hon är ganska skraj för ljudet. Ska testa ute sedan och kolla om det är bättre där.

Mer tips på hur man gör emottages tacksamt! T.e.x det här med kommandon. Hur gör ni där? Ger ni inga kommandon alls? Hur förstår då hunden hur den ska göra om den inte alls får några hintar?

Har nu varit och köpt en klicker. Tänkte klicka in hunden, men hon är ganska skraj för ljudet. Ska testa ute sedan och kolla om det är bättre där.
Köp nåt riktigt gott godis också, så hon förknippar ljudet med nåt smaskigt (korv, köttbullar eller liknande).
Mer tips på hur man gör emottages tacksamt! T.e.x det här med kommandon. Hur gör ni där? Ger ni inga kommandon alls? Hur förstår då hunden hur den ska göra om den inte alls får några hintar?
Oftast gör man ju en rörelse när man lär in ett nytt kommando (om man inte säger kommandot direkt). Som tex. när du lär valpen sitta för du handen uppåt ovanför huvudet nästan och när den ska ligga tar du handen in mot hundens bröst. Ofta lär sig hunden rörelsen som du gör med handen.
Meningen med klicker är att man kan klicka precis i det ögonblick hunden gör rätt, dvs när rumpan nuddar golvet tex. Då vet den att det var det som var riktigt.

Vi började på hundklubben för 2 veckor sedan. När vi kom dit så sa intstruktören att vi skulle använda klicker.
Jag har nu prövat lite och tycker att det är ok. Men en del hundar blir ju som galna av klicker. Lyder i minsta vink för att få en klick och sedan belöning.

Jag har ju köpt en bok om klicker också.
Där står det att om hunden blir rädd för ljudet så ha det i en handduk eller i fickan och lyft fram den varteftersom hunden blir van vi ljudet.

Man ska i stort sett bara stå och vänta tills hunden gör det du har tänkt att öva på. Tex att sitta. När hunden väl sätter sig direkt klicka och ge godis. Inte torrt godis utan små korvbitar eller dyl. Dom sätter gärna i halsen. Eftersom man ska ge så mycket godis.
Håll på ett tag ca 10-15 min. Sedan leker du en stund med hunden. Börja om på samma. Sätter sig hunden direkt så kan du börja säga sitt eller plats eller vilket du nu kommer att använda. Vänta med godiset ett tag ca 10-20 sek. Osv osv efter ett tag ska hunden sitta omg efter sitt och du slutar med klick och bara ger godis.
Likadant med tex ligga. Säg inget utan vänta in tills hunden ligger, klicka omg och ge godis.
Lycka till!

Köpte nytt godis igår som hon tycker är jättegott... men den där klickern var läskig ändå. Ska testa mer imorgon, det går nog över för hon är rätt så tuff annars.

Hade den i fickan, men det var inte OK ändå. Godiset jag har kanske är för torrt, får väl köpa köttbullar eller något då!

Tack för svaret!

Det finns klicker där man kan ställa in ljudnivån på klicket. Du kanske ska försöka få tag i en sådan?

Sedan om hunden fortfarande tycker det låter otäckt så lägg inklickern i en vinterhanske och klicka genom tyget. Det dämpar en hel del.

Är hunden inklickad? Om inte tänkt på att hunden måste ha godisen i munnen samtidigt som du klickar. Då lär den sig att klicker = gott i mun. Många gör felet att klicka och sedan ge godis. Det är ok när hunden är inklickad, men inte vid inlärningen.

Var också noga med om Du inte vet hur Du ska göra att få hjälp eller läsa om klicker, så Du förstår exakt hur du ska göra och vad tanken är med klicker. Att bara köra på må få är dumt, då det lätt blir fel och förvirrat.

Gör man rätt med klicker så ser man snabba resultat!

Att det fanns klicker där man kunde ställa in ljudnivån visste jag inte. Kanske ska kolla efter det.
Att den ska ha godiset I munnen när man klickar in har jag inte fattat, tack för det!
Har läst en del på internet nu, och funnit bra saker som jag skrivit ut som jag ska börja med. Det är ju det jag är rädd för - att det ska bli fel. Försöker samla så mycket information som möjligt.
Tack för svaret!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: Tantan
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 319
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama