Klicker träning....

L

lei

Jag har fått låna en "klicker" av en kompis som
har hundar. hon förklarade lite hur man kunde göra-
Finns det någon här som har använts sig av detta på
häst hur började ni, och hur fortsatte ni?
Skulle vara roligt att aktivera pållens huvud oxå. :rofl:

Sv: Klicker träning....

Klickar både häst och hund. Ett tips är att få hjälp första gångerna, då det handlar om en oerhörd precision och timing att klicka djur.

Du måste veta exakt vilket beteende du klickar/förstärker/belönar för annars blir det galet.

Mitt första klickförsök gjorde jag på en lånad hund. Jag skulle klicka in att hunden skulle lyfta upp ett lock från marken. När jag kommit så pass långt (trodde jag) att hunden förstod att den skulle röra locket. Så sa min tränare att vi skulle bryta. Jag skulle förklara vad jag trodde hunden förstått och hon i sin tur skulle förklara vad jag hade klickat in för beteende.

Jag svarade naturligvis som jag trodde att hunden förstått att den ska röra locket.

Tränaren sa att hunden har vid varje klick du gjort viftat med svansen. Hunden tror att han får belöning varje gång han viftar på svansen.

Jag var så fixerad på hundens nos och locket att jag uteslöt alla andra saker hunden gjorde.

Så försök ta ut en tränare första gångerna du klickar. Du måste även klicka in hunden/hästen först innan du börjar tränar.

Har du ingen tränare eller har svårt att få ut, så börja tränar på en kompis. Bestäm en rörelse som din kompis ska utföra, utan att tala om detta för kompisen. Tex att hon ska sätta sig på en stol som står en bit bort. Sen klickar du för varje liten början på detta beteende. Vänder hon sig lite mot stolen så klicka, tittar hon sen på stolen, klicka osv osv

Det är mkt mkt svårare än man tror. Du kan fråga din kompis sen hur maktlös hon kände sig när hon inte förstår det minsta av vad du vill.

Jag har använt det på min häst och gör det fortfarande ibland. Har även använt det tillfälligt på andra hästar. Det bästa är helt klart att hästarna tycker att det är fruktansvärt roligt.

Klicket ska ju, som du antaglign redan vet, berömma hästen vid en rätt utförd gärning. Ordet "nej" eller "fel" etc. existerar inte inom klickerträning, vilket är en av anledningarna till att det är så effektivt.

Jag lånade en film av min syster som handlade om klickerträning. Den var engelsk och mannen använde metoden på sina lamor - han hade en stor gård med ett antal stycken och tog även in "problemlamor"(motsvarigheten till "problemhästar" :rofl: ).. Jag visste inte hur otroligt kloka dom djuren är. Jag ser sällan ens hundar med den lydnaden och de tricken.

Filmen visade iaf. alla steg från 'introduktion av klickern för djuret' till att få djuret att gå avancerade banor med flera olika hinder(och i slutet plinga i en klocka :D) utan att människan gör mer än att stå bredvid och väntar - alltså inte visar djuret över hindren utan endast sänder iväg och sedan berömmer när djuret gjort banan och plingat i klockan. Han tränade även bort olater och fick människohatande lamor krypa upp i famnen på honom efter bara en kort stund.

Introduktionen är enkel, och jag tycker nog att man kan göra som han gjorde på filmen.

Han tog laman till en plats där han i fortsättningen skulle träna klicker - det ska hållas på ett och samma ställe till en början. Man börjar med att ge djuret en godis och klickar samtidigt som djuret tar det. Man upprepar några gånger och börjar sedan flytta klicket till precis innan djuret tar godisen. Man gör detta i ström - i en jämn takt och så fort att djuret precis hinner tugga ur innan nästa kommer - så att den int hinner tigga/be om mer. Till slut kommer djuret att förstå att klicket betyder "godis". Vid klick kommer godis - alltid, man ger alltid godis när man klickar ett djur.
Sedan kan man stanna upp, så att djuret upphör några sekunder i ätandet. Och när djuret blir stilla klickar man(innan de hinner röra sig!) och ger en godis. Väntar igen, och upprepar. Djuret kommer att börja vänta på klicket - utan att tigga. Den har gjort sin första uppgift utan att fatta att den gör det.

Sedan börjar själva träningen.
Mannen i filmen höll han upp en pinne med en rund platta på och höll upp det framför djuret. Laman nosade självklart på plattan - vilket är naturligt för de flesta djur - och då klickade han, tog samtidigt genast bort plattan och gav belöning. Detta upprepade man några gånger, och sedan började han hålla plattan på lite olika avstånd, nära marken, högt upp, åt höger, åt vänster etc. - men ändå så att laman nådde utan problem. Detta är ett sätt att befästa för djuret att vid rätt utförd uppgift kommer klicket - belöningen. Sedan är det bara att utvecka. Själv hade jag ingen pinne med platta på utan nöjde mig med ett hoppspö - vilket gjorde att kusen fick en väldigt positiv inställning till spön efter det. ;)

Sedan kommer "kommando-träningen". Att få djuret att förstå att det endast är vid kommando som utförandet ger klick. Men det ska finnas med redan från början. Man ska vara tydlig med att man ber om något. Det är därför det är så viktigt att man tar undan plattan/spöet när djuret utförd uppgift så att den tydligt ser NÄR du vill att den ska utföra uppgiften och när den är avklarad.

Om djuret gör en uppgift innan du givit kommando få vänta tills den slutar - ge sen kommandot och när den lyckas får den klicket. Det är endast vid kommando som djuret kan få klicket. Annars utvecklas "konsterna" till slut till sätt att tigga på.

Tänk på att klicket ska ske vid exakt rätt sekund, efter varje klick kommer belöning och tillrättavisningar eller "nej-ord" får inte förekomma. Om djuret gör fel så vänta bara, för om den aldrig får ett nej så kommer den att testa Allt tills den hör klicket. De tycker att det är jätteroligt att bara försöka komma på vad det är som utlöser klicket nästa gång. Var tydlig och ha kul. :p

Nu har jag babblat massor. :devil: Så jag ska sluta.. lycka till!

Ska man alltid ge godis samtidigt med klickern,
eller kan man sluta med det efter ett tag när djuret vant sig att klickern betyder beröm?

Ingen aning, frågar därför :D

Man ska alltid ge godis efter klicket. Klicket är endast tecknet på att det djuret gjorde - när dn hörde klicket - var det rätta och det som gjorde honom värd en godis. Dock har det hänt att jag använt klickern i nödfall utan godis.
Första sommaren jag hade honom - och precis kommit igång med klickerträningen - blixtrade det fruktansvärt ute och det var mörkt då klockan var ganska mycket. Jag lämnade honom lös i gången som vanligt för att lämna sadeln och då slog blixten ner inte långt ifrån stallet vilket lät otroligt högt. Jag förväntade inte att mig kinkiga unghäst stod kvar på sin plats och jag hade rätt. :smirk:
Jag hittade honom som förväntat vid grinden till hagen och han stod på bakbenen om och om igen - då det blixtrade med kanske 3-7 sek mellanrum. Hade klickern som vanligt runt handen och trotts att ljudet inte är speciellt högt uppfattade han det direkt och kom fram till mig. Sedan var det bara att släppa ut honom i hagen - vilket var perfekt som "komplikation" till godisen han inte fick vid klicket efter som att det var dit han ville.

Så det finns undantag, men vid användning av klicker ska godis användas vid VARJE klick.

Vill bara lägga till, åt er alla som tycker att det låter vansinnigt att lämna en unghäst lös i stallgången, att enda vägen han kunde ta om han ville rymma var den som ledde ut ur stallet - det finns inga andra alternativ. Utanför stallet är det sen inhägnat och avdelat med grindar då de ibland har hästar gående där. Området är därför anpassat för att ha hästar gående på så där finns inget de kan skada sig på. Han sprang alltså rakt in i en hage. Ja, jag är lite galen, men inte Så galen... :angel:

JA, generellt sätt måste man alltid ge godis, men man kan också använda sig av andra saker av beröm. Om hästen exempelvis älskar att bli kliad under magen kan man efter ett klick ge den en klistund som belöning. Det viktiga är att det kommer en belöning efter klicket, men det måste vara nått som HÄSTEN uppfattar som belöning, om du förstår vad jag menar. Är hästen inte förtjust i ex. socker blir en sockerbit efter klicket inte belöning, då kan en klistund vara bättre. Man får anpassa efter situation och vad hästen gillar. Man kliar ju inte gärna (eller lätt...) magen under en ridtur :smirk:
Viktigt att tänka på tycker jag också är att man minskar klickningarna i takt med att hästen vet vad den ska göra. Alltså ställer högra och högre krav på övningarnas utförande etc. och klickar med och mer sällan. När en övning sitter slutar man i allmänhet att klicka för den.
Min pålla tvärnitar så fort jag klickar. Lite sårt att sitta kvar i balans ibland när man t.ex. tränar galoppfattningar eller varför inte ökningar... :D

Angående inlägget över med den skrämda stegrande hästen så är det ju generellt så att klickern inte ska användas som inkallning vilket gjordes i detta fallet. Stegringarna är ju inget man vill förstärka och berömma, MEN jag förstår att det var tvunget i denna situation. Som en parentes bara :)

det intressanta med klickerträningen är inte sjääva klickandet,ochmed vad..är man en van dressör så kan man lika gärananvända rösten o ett ord el läte..vad som ä rintressant är inlärningsmetodiken och hur teorin bakom de olika inlärningssätten är..

Jag är een mycketvan dressör av diverse djur,men skal ändå gå en klickerkurs för en kvinnamed väldigt långt ljust hår som bor si skåne men har en kul dialekt..

Just därför att den instruktören är pedagogisk..klickerns truntar jag i,jag behöver mer teoori bakom det jag gör automatiskt

ochjag behöver få svart på vitt tex varför bestraffning bara funkar kortsiktigt osv..

väldigt spännade!

Thina

jag undrar om det finns någon bok på svenska om klickerträning, har på bibblan lånat ett häfte " Klick! Delfinträning för din häst" av Alexandra Kurland och i den står det att hela hennes bok ska komma på svenska men jag har inte hittat den någonstans, så jag undrar om någon vet ifall den kommit ut på svenska och var den finns att köpa isåfall eller om det finns någon annan bra bok att köpa?

Som någon redan har svarat så kan man ge vad som helst som hästen ser som belöning.. så varför inte vänja hästen vid att den får total EFTERGIFT som belöning efter klickern. Funkar ju bättre vid ridning än att hästen tvärnitar och vill ha sin godis! Jag tränade med enbart godis när jag var på marken, men lärde där in eftergiften som belöning. Funkade bra från hästryggen sen och vilken häst blir inte glad över slack i tygeln (eller fullständig avsaknad av hjälper om man redan rider på långa tyglar)? Då blir det också lättare att sluta klicka när man kommit längre! :bow:

Personligen tyckte jag att själva klickern var lite.. opraktisk.. eftersom jag är så inåthelskotta glömsk ( :D :o ) att jag hela tiden glömde att ha den med mig, så jag valde ett särskilt ORD istället. Det viktigaste vid valet av ord är att det inte får vara nåt som man kanske använder utan att tänka sig för! Bra! funkade t.ex. inte för mig eftersom jag naturligt säger Bra! redan när hästen är på väg att göra det jag vill, lite som en hjälp för hästen så att den ska veta att den är på rätt väg mot målet... Så jag valde ordet FISK ( :D ) för det säger man liksom aldrig naturligt i stallet...

Poängen med "klicker-träning" är hur som helst att man inte säger NEJ! till hästen och att man ignorerar felaktigt beteende och bara belönar det beteende man VILL ha. Det kan man även göra utan klicker om man vill, bara att ge hästen beröm när den gör det man vill och inte bestraffa när hästen gör fel.

Lycka till! :)

/JES

Om man jobbar med hästen på marken och den går i en bana (som någon skrev) så skulle man bara stå brevid å titta på och klicka när den gjorde rätt. Men om man alltid ska ge godis och bara stå och titta på hur gör man då? hästen ska ju inte gå fram till en och personen ska inte gå fram till hästen. :confused:
ursäkta om jag rörde till det... :angel:
Antar att man lär hästen att gå banan stegvis.. liksom ett hinder i taget. eller? :idea:

vondutch skrev:
Vad är klicker-träning?

Klicker = en liten sak som ger ifrån sig ett klickande ljud vid ett enkelt knapptryck. Låter lite som när man klickar med datormusen :D
Finns att köpa i de flesta djuraffärer som säljer hundartiklar.

Du lär hästen att efter klicket kommer godis. I början ska hästen få godiset direkt efter klicket, precis som i inlärningen som beskrivits ovan. Sen lär man hästen att vänta lite längre mellan klick och godis.. dvs så att du hinner gå fram till hästen och ge det vid ex.vis longering/löshoppning etc.
I det exempel du nämner ska man ju stå stilla medans hästen löser hela banan och sen får den klicket och man kan gå fram och ge hästen godis. och japp! man lär hästen ett hinder i taget och klickar och ger godis efter varje hinder. Sen lägger man ihop två hinder och hästen får inte klicket förräns den har löst båda (det här kan vara förvirrande för hästen först, den ställer sig gärna efter första hindret och väntar på klicket.. ;) men den kommer snart på att den måste göra nåt mer för att få belöningen... :idea: ), så fortsätter man att lägga till hinder efter hinder tills den kan gå en hel bana.

/JES

Okej, så när man trycker på klickern så tar hästen det som beröm ??
Det där fattar inte jag men det är säkert bra :p

Jag klickar också med ord. Funkar lika bra.

Men en kurs för nämnda kvinna är VÄL värd alla pengar! Och mer därtill. Blir alltid lika glad och får sån inspiration av att se henne jobba med hästarna :love:

Hästen kommer alltid, och ska, avbryta övningen när man klickar. Den kommer fram till en och hämtar sitt godis. Alltså, precis som du skrev, lär man in ett hinder i taget och efterhand kan hästen gå hela banan utan klick och får det endast när den gjort hela. Baby steps
:-)

Huruvida hästen ska komma till en och hämta godis eller inte är väl ganska mycket beroende på hur man vill ha det. Jag föredrar att hästen står still och jag kommer till honom, så han inte rör sig på något oplanerat sätt bara för att jag klickat, och inte lär sig att han ska gå mot/på/över mig för att få godiset.

Däremon funderar jag på om någon annan har ideer om vad mna gör när hästen hinner göra fel mellan klicket och godiset. Hästen står still, (för att jag bett honom om det), jag klickar, hästen rör sig (vilket jag inte bett om) - ska han få sitt godis fortfarande?

Okej, så när man trycker på klickern så tar hästen det som beröm ??

Exakt. Hästen relaterar klicket till något positivt - att alla krav försvinner och godis. Den lär sig att när matte säger något behöver den bara utföra en enkel sak för att få ett klick som i sin tur ger hästen mycket positiva känslor +det som klicket medför(godis etc). Klicket ska komma istället för ordet "bra".

Jag ska förklara varför klickern är så mycket effektivare än ordet.
När vi säger någonting - eller gör någonting över huvudtaget - så utlöses olika känslor och inre energier. Dessa uppfattas omedelbart av en häst trotts att vi själva kanske inte ens tänker på att de finns. Det innebär att när vi talar/använder kroppen i form av tecken etc. så sänder vi ut emotionella signaler. Därav kan ordet "bra" ha olika betydelser efter som att det kommer inifrån oss. Är man arg så påverkar det ordet eller gesten vi gör och hästen får då en helt annan känsla/relation till ordet än vad den får när vi säger det och är på riktigt bra humör. Det är även andra saker som kan spela in. Bara hur vi tänker för tillfället. Vi har inte alltid kontroll/förståelse för våra egna emotioner efter som att vi idag inte behöver använda dem som vi gjorde från början.

Med klickern sänder man ut ett ljud som alltid låter likadant och eftersom att ljudet inte kommer ifrån oss så sänds heller inga emotionella signaler med ljudet. Det blir så konsikvent och tydligt det kan bli. Det betyder alltid samma sak. På så sätt kan hästen skapa sig en helt klar och trygg bild av det. Relationen till ljudet är detsamma alltid.

Låter kanske långsökt men är iaf bevisat för mig flera gånger. Ägnar mycket tid åt att betrakta just hur hästen tar emotionella signaler efter som att det är mycket där jag kommunicerar med hästar.

HTML:
det intressanta med klickerträningen är inte själva klickandet,och med vad..är man en van dressör så kan man lika gärananvända rösten o ett ord el läte..vad som ä rintressant är inlärningsmetodiken och hur teorin bakom de olika inlärningssätten är..

Fördelen med klicker vs egen röst är att hunden slipper bearbeta din röst vad gäller om den låter glad, arg, irriterad, stressad m.m En klicker låter lika oavsett hur du än känner dig. Man ska visserligen inte träna när man är på dåligt humör men det räcker med så lite för att hunden ska reagera.

Ok, det går väl att lära in, men vill bara påpeka att min häst aldrig någonsin skulle gå på mig oavsett hur mycket klick hon fått och hur mycket godis hon vill ha :smirk:

Angående din fråga så är det ju KLICKET som berättar för hästen vilket beteende som är rätt, inte godiset. Så så länge hästen är "inklickad" så¨borde det inte vara några problem att ge godiset ändå.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama