Klicker träning + ridning samma dag?

Nomina

Trådstartare
Jag har precis börjat Klicker-träna min unghäst (4 år).
Nu undrar jag helt enkelt om jag kan Klicker-träna honom och sedan rida honom samma dag? Blir det för mycket för honom?

I vanliga fall hade jag nog inte tänkt på det, men tanken slog mig idag, att klicker träningen är mer hjärnaktivitet och ridningen är mer motion (skyndar väldigt långsamt med hans inridning), så kanske kunde jag köra båda två på samma dag? Vill klicker träna ganska mycket, men samtidigt rida så mycket som möjligt så att han får sätta muskler osv. så att vi kommer vidare.

Han rids ungefär 4-5 dagar i veckan beroende på väder och hur mycket tid jag har. Skulle klicker-träna ungefär 2 dagar i veckan i så fall.

Sen en annan tanke som jag fick nu under tiden jag skrev, kan man klicker-träna de (eller snarare en av de) dagar han vilar, eller har jag förstört hela syftet med vilan då?

Sv: Klicker träning + ridning samma dag?

såklart du kan klickerträna och rida samma dag :)

det är helt olika pass.

min personliga åsikt om vila är att fortfarande aktivera dom, men med något annat än det de vilar ifrån. Min unghäst 3 1/2 år jobbas nästan varje dag på ena eller andra sättet. just nu ser schemat ut som följer:
dag 1 rida i skogen 40 - 60 min
dag 2 tur 5 km (jag leder henne eller arbetar henne på långa tyglar) + lastrträning
dag 3 tur 5 km (jag leder henne eller arbetar henne på långa tyglar)
dag 4 ridning 40 - 60 min + lastträning
dag 5 arbete för hand/markarbete/longerning
dag 6 tur 5 km (jag leder henne eller arbetar henne på långa tyglar)
dag 7 ridning i paddock/ arbete för hand + lastträning

att gå ut och bli ledd i skritt några km är inte arbete.

hon tränas enligt operant i allt, så där skiljer sig inte klickertränignspassen åt. däremot de dagar hon verkligen vilar pga väder, vind, mattes brist på tid mm så hinner jga alltid med lite trickträning eller vardagshanterning. dvs jag gör någonting med hästen varje dag. och inte är hon trött på det eller behöver vila, det gör hon alla andra timmar i hagen :)

så kortfattat: klickerträna när du vill och jag skulle anse det ypperligt att göra det på vilodagarna om hästen itne får annat att göra :)

Jo, att det är helt olika pass är jag medveten om. Tänkte bara att det kanske blir för mycket för hans hjärna (varken vi hittar på mycket eller ej så är det ju mycket ny information som kommer in hela tiden) och jag kanske skulle låta honom stå helt för att få bearbeta allting, men då vet jag :)

Tack så mycket. :)

Jo, att det är helt olika pass är jag medveten om. Tänkte bara att det kanske blir för mycket för hans hjärna (varken vi hittar på mycket eller ej så är det ju mycket ny information som kommer in hela tiden) och jag kanske skulle låta honom stå helt för att få bearbeta allting, men då vet jag :)

Tack så mycket. :)

det bästa tycker jag personligen är att köra flera korta pass. vid inlärning av ex lyfta hov så hade jag och hästen kanske 4 - 6 pass per dag, men de var aldrig mer än 5 min.

vikitagst är tydlilga mål

Klicker är ett redskap som används när du tränar, det är ingen träningsform i sig.
Du tränar, punkt. Det blir inte mer hjärngjympa för att du använder en klicker.

Menade inte att det blev mer hjärngympa enbart för att jag hade en Klicker till hands. Trodde att ni allihop förstod vad jag menade när jag skrev klicker-träning, även om det kanske var lite fel ordval. Men får väl förtydliga då:

Trickträning med hjälp av klicker. Känns dock inte som att vi kommit såpass långt att våran träning passar in under trickträning, men målet är att han ska lära sig några trick så småningom.

Jag tycker inte att du ska klicker träna på vilo dagen. Tanken med vila är att hästen ska få vila helt och hållet, speciellt den metala biten. När min häst vilar så går jag inte ens in i hagen och hälsar på honom, utan låter honom vara helt ifred ifrån människor över huvudtaget.

Ridning är faktiskt mycket hjärngympa för unga hästar, speciellt det första året man rider. Då lär dem sig saker hela tiden och måste tänka hela tiden. Men visst kan du rida och klicker träna samma dag, men då skulle jag rekommendera att du bara tog en liten kort skogstur på kanske 10min.

Det var det jag sade innan, även om jag inte gör något komplicerat så får han hela tiden in ny information. Men jag får se hur jag gör. Någon dag i veckan kanske det blir både och, annars ska jag försöka att dela upp det på olika dagar :)

Det beror på på hur och varför du klickertränar. Om du vill befästa praktiska saker som lyfta hovar, stå still, röstkommandon (gångarter, öka/minska.....) och sådant är det bra att unghästen får vila hjärnan och "fundera på det" så att säga. Om du vill rida eller ha "fys-träning" kan du göra något bekant. Som saraandersson sa - ta en liten skogstur (att trick-träna är för mig lite överkurs för unghästen). Inte för mycket skulle alltså jag säga - jag förstår precis hur du menar med att han hela tiden får ny information. Jag tror att du har en egen känsla för vad han kan hantera utan stress. Gå på det.

Jo, tanken är att vi så småningom ska börja befästa lite trick och lära in kommandon för dem, men än så länge är vi bara på "lek-nivån", testar lite "vad gör han om jag gör så här?" och helt enkelt umgås på en ganska kravlös nivå. Håller på med enkla saker så som sänka nacken för tryck och flytta för tryck och sånt som han redan kan, bara för att lära in att Klick=rätt.

Vi håller bara på väldigt korta stunder, flyttar honom kanske 3 gånger. Sedan får han gå iväg inne i paddocken (gräs) och beta lite och göra vad han vill under tiden jag plockar lite stenar, vi har nämnligen fått problem med stenar i paddocken det senaste. Varför vet jag inte men ut ska dom, haha.

Jo, jag märker ganska tydligt på honom om det blir för mycket (eller snarare är på väg att bli för mycket) och då tar jag alltid in honom. Han är väldigt tydlig i sitt kroppsspråk och hans blick säger mycket mer än jag märkt på många tidigare hästar, förmodligen just för att han är unghäst och en väldigt barnslig sådan. Men man är ju alltid nojig för att man ska göra fel. :crazy:

Sen kan jag ju tillägga att vi nästan aldrig rider och direkt tränar, rider alltid ut en runda i skogen, sen kan man prova på lite nya grejer där eller på en äng någonstans. Vi har väldigt fina vägar och ridmöjligheter här omkring. Har också så att vi kan rida på stranden året om, så det är kanon :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 248
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama