Klicker och lite annat.

J

_jossan__

Har precis börjat med klicker träning, någon annan som gör det?
vore kul och höra hur ni gör.
och sen, hur ska jag göra för att få bättre förtroende, det känns som om jag och min polle har kört fast lite...
Hur ska jag t.ex få henne att följa efter mej i hagen? mm mm.
någon som har något tips?

Sv: Klicker och lite annat.

Vad är klickerträning? :confused:

Har hört att det finns klicker till hundar, men hästar?!

//sara

Faktiskt så funkar det på hästar:)
det tar bara lite tid hihi..

Kan ingen beskriva lite vad klickerträning för hästar innebär????

Tacksam för hjälp!

finns inte hemsidan på svenska?

Milou75 skrev:
Kan ingen beskriva lite vad klickerträning för hästar innebär????

Tacksam för hjälp!

Försöker mig på en enklare förklaring;
Klickerträning är en metod där man använder sig av positiv förstärkning vid inlärningen, med hjälp av en ja/rätt-signal eller inlärd förstärkare (klicker).
Klicker är den "lilla ljudlådan" som man klickar med, därav namnet.
När hästen gör "rätt" beteende klickar man och ger godis. Först måste dock hästen "klickas in" så den förstår vad klickern/klicket betyder.
Ex. Jag vill ha hästen att backa. Jag börjar med att stå vänd mot hästen på ena sidan så fort den visar en tendens till att röra sig bakåt klickar jag och ger godis. Sedan ökar man hela tiden kriterierna för att sedan inte klicka förns man fått (ex) 5 steg bakåt osv. Man ska uppmuntra/belöna spontana beteenden, hästen måste tänka ut själv vad ägaren vill att den ska göra.
Klicker används för att på rätt sekund tala om att det var rätt, klicket betyder rätt och godis/belöning är på väg.
Är samma principer som för hundar.

Hoppas det vart lite klarare, annars får du fråga kanske jag kan förklara lite mer/bättre.
Finns för övrigt en liten och enkel bok som introducerar klickerträning med häst.
Klick! Delfinträning för din häst av Alexandra Kurland
Den fulla versionen finns dock endast på engelska, Clicker training for your horse.

Gjorde mig på ett försök att klicka in min Nordis idag, nu får hon "smälta" det över natten få se imorgon om det "fastnade". :)

Köp Ellens Ofstad´s film, Motivera din häst. Väldigt bra som visar typ klickerträning.
Jag har tränat min 3-åring. Hon tyckte det var jättekul att gå över stora presenningar. Bli insvept av presenning. Stå still när jag sitter upp från pall och komma närmare om hon står för långt ifrån. Blivit lätt att tränsa, gapar direkt. Stå still-till hjälp vid lastning då hon innan rusade bakåt när hon gått in. Nu står hon löst och står still medans jag går bak och lägger på bommen - suveränt :rofl:
Stanna på kommando. Fatta galopp. Backa när jag står bakom henne och ger kommando, gå i sidled löst och liknande. Det är nog obegränsat vad det går att lära hästen, bara fantasin som begränsar. + att hon tycker att det är jättekul och det tycker jag med, har fått fin kontakt med henne. Jag har använt mig av ordet -rätt- istället för klicker.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 014
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama