Sv: Klicker och lite annat.
Milou75 skrev:
Kan ingen beskriva lite vad klickerträning för hästar innebär????
Tacksam för hjälp!
Försöker mig på en enklare förklaring;
Klickerträning är en metod där man använder sig av positiv förstärkning vid inlärningen, med hjälp av en ja/rätt-signal eller inlärd förstärkare (klicker).
Klicker är den "lilla ljudlådan" som man klickar med, därav namnet.
När hästen gör "rätt" beteende klickar man och ger godis. Först måste dock hästen "klickas in" så den förstår vad klickern/klicket betyder.
Ex. Jag vill ha hästen att backa. Jag börjar med att stå vänd mot hästen på ena sidan så fort den visar en tendens till att röra sig bakåt klickar jag och ger godis. Sedan ökar man hela tiden kriterierna för att sedan inte klicka förns man fått (ex) 5 steg bakåt osv. Man ska uppmuntra/belöna spontana beteenden, hästen måste tänka ut själv vad ägaren vill att den ska göra.
Klicker används för att på rätt sekund tala om att det var rätt, klicket betyder rätt och godis/belöning är på väg.
Är samma principer som för hundar.
Hoppas det vart lite klarare, annars får du fråga kanske jag kan förklara lite mer/bättre.
Finns för övrigt en liten och enkel bok som introducerar klickerträning med häst.
Klick! Delfinträning för din häst av Alexandra Kurland
Den fulla versionen finns dock endast på engelska, Clicker training for your horse.
Gjorde mig på ett försök att klicka in min Nordis idag, nu får hon "smälta" det över natten få se imorgon om det "fastnade".