Kliar svansroten

Duplo

Trådstartare
Min islandsvalack har kliat svansroten sedan några veckor tillbaka, han är svenskfödd och eksemfri. Han kliar inte mankammen och visar inga andra tendenser på eksem. För den delen har vi heller inga insekter i min del av landet än, min andra islandshäst som har eksem brukar jag börja täcka i mitten/slutet av maj då insekterna kommer i juni.

Har fått pencillinsalva och strykt på 1-2 ggr i veckan, det läker fint men så är han där och kliar sig igen.

Träckprov är på G. Vilka maskar kan ge klåda? Kan jag be om att få avmaskningsmedel utskrivet även om träckresultatet visar normala nivåer?

Min egentliga fråga är vad skulle ni göra för att förhindra att hästen kliar sönder sig? Ska jag dra på han ett eksemtäcke så han inte kan klia sig så intensivt mot träd/vindskydd? Hellre det än sätta han i en enskild plaststolpe-hage, känner jag.

Sv: Kliar svansroten

Hur ser svansroten ut?
Är svansroten svullen och allmänt irriterad?
Har ni bytt foder?
Har du tvättat svansroten? Och under?

Han är inte svullen och har inga "fettvalkar", nu är huden torr/mjällig förstås pga kliandet och såret. Det är bara på ena sidan av svansroten som han kliat inpå huden, den andra sidan är bara stubbad och mitt på har han inte direkt kliat. Han har ätit hösilage från en och samma leverantör de senaste månaderna, inget kraftfoder. Inget miljöombyte och samma gamla vanliga hagkompis. Har inte tvättat under svansroten utan bara såren, så det var en god poäng! Ska svabba hela rumpan och svansroten/svansen. Tack! :)

Se till att torka bara, så att det inte blir varmt och fuktigt under svansen!
Det är klokt att även utesluta springmask...

Springmasken lägger sina ägg kring ändtarmsöppningen som orsakar intensiv klåda.

...men är mycket ovanlig på hästar i Sverige. Troligtvis har klådan andra orsaker. :)

TS:

Har du undersökt HELA svansroten, och även de bakre delarna av bakbenen och kanske t.o.m. inåt skapet?

Ofta missar man problem på de ställena, eftersom hästen inte kan klia sig just där utan bara på den övre delen av svansroten. Det är ju alltid den delen som kommer i kläm, och så tror man att det är just där klådan sitter.

Springmasken är ovanlig ja, men en möjlig orsak till svansklåda... Springmasken kan dock ofta lätt ses i träcken från infekterade hästar, så det skadar ju inte att hålla lite extra koll, även om andra orsaker till klådan även bör uteslutas..

...men är mycket ovanlig på hästar i Sverige. Troligtvis har klådan andra orsaker. :)
Faktiskt inte så ovanlig längre om det har med den minskade avmaskningen att göra kanske? Jag har stött på flera stall som har återkommande problem med springmask.

Min häst kliar mkt när det blir sommarsolvarmt och då brukar jag smörja in på svansroten med den gula helosansalvan, det tycker han är skönt.

*svarar alla*

Tvättat/skrubbat och undersökt hela baken idag men inte funnit någon orsak till kliandet. Gjorde så att jag lade på honom ett eksemtäcke så nu kommer han förhoppningsvis inte åt att klia sig sårig. Fast någon orsak måste det ju finnas till att han kliar sig. Han har inte fällt vinterpälsen färdig än, kanske är det bara fällningen. Men jag väntar som sagt på träckprov, har dock läst att springmaskens ägg sällan visar sig på provet just eftersom att maskarna lägger äggen i ändtarmsöppningen.

Har haft samma problem som du. Satte genast på myggtäcket. Och det slutade med kliandet. Fick för mig att det kanske var den starka solen som vi haft en ganska lång period. Men vad vet man..........:confused:
Något jag också gör är att smörja med AVS 14 som är klådstillande. Och då smörjer jag inte bara svansroten utan även runt analöppningen och under svansroten. Ett litet tisp från mig. :idea:

Om han är ljus i svansen så kan det ju vara solen som irriterar och då borde ju täcket skydda även mot den.

När det gäller springmask så kan du testa ett knep som man kan göra på småbarn. Se till att det är helt mörkt (helst becksvart) runt er. Testa typ i stallet på natten/kvällen. Lys sedan med ficklampa mot ändtarmen. Springmaskarna lägger sina ägg runt ändtarmen, men föredrar mörker, därför brukar barn ha en väldig klåda nattetid när det är en väldans aktivitet på maskarna.

Du kan på detta sätt fånga dem med dina egna ögon. Provtagning görs (på barn) genom att man tar en bit tejp och fäster mot ändtarmen, drar bort den och sedan direktmikroskopierar den. Fast det vet jag inte om veterinärer gör;)

AVS 14 tycker jag är toppen mot klåda likaså Nylanders hästkräm. Men jag antar att du har ganska bra koll på klådbehandling när du har en eksemhäst sedan innan.

Hur är det nu?? Halvbröderna här på Österlen går i massor av knott o elände, bl a Munni har stora bulor av älgflugorna mellan "skinkorna" - hemska insekter - men kliar sej inte mer än de andra.

Munni har vid vissa perioder som treåring kliat svansen mycket - det hjälptes med att tvätta rent med vanlig såpa o skölja noga. Samma med mamma Þokka då hon var kring femåret. Tvättade rent, hade inte en tanke på det kunde varit mask. berätta hur det går. Probschampot kan tydligen vara bra, har annars använt hexocil, såpa el vanlig lactacyd när jag tvättat rent.

kl. Jag har sockersanerat min hästs foder och hon har ännu inte börjat klia sin svans. Det brukar hon göra så fort det blir varmare och gräset börjar växa. Nu har hon ätit gräs i flera veckor och kliandet lyser med sin frånvaro!

kl. Jag har sockersanerat min hästs foder och hon har ännu inte börjat klia sin svans. Det brukar hon göra så fort det blir varmare och gräset börjar växa. Nu har hon ätit gräs i flera veckor och kliandet lyser med sin frånvaro!

ra tips! :bow:
Man får ta till hela arsenalen. :cool:

Sockersanera vad? :confused: Han äter grönt fint torrhö nu och får morötter någon gång i veckan. Salt- o mineralsten förstås. Ger inget kraftfoder då han tillgodogör sig fint på grovfoder. Rätt fet är han :angel: - men något socker får han inte i sig!

---

Han går med täcke men lyckas klia sig lite ändå. Tvättar och smörjer med mjukgörande salva, vill inte använda pencillinsalva i onödan när det ser fint ut. Har stängslat bort stora träden men har en dunge med småträd som han gärna står och hänger i. :cool: De gillar ju att gnaga på dessa så jag vill inte ta bort all trädväxt som finns i hagen!

Antog att hon menade socker som i betfor och melass. Eftersom att ingen skulle "sockersanera" sin häst genom att sluta ge den hö. :angel:

Jo, höt går också att sockersanera, eller rättare sagt, man kollar upp höts sockerhalt. Det kan variera massor.

Antog att hon menade socker som i betfor och melass. Eftersom att ingen skulle "sockersanera" sin häst genom att sluta ge den hö. :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 962
Senast: Seabaz
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 465
Senast: Simply me
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 697
Senast: Jaag
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka