Kliar svansen

modzan

Trådstartare
Min häst kliar sig i svansroten varje dag nör jag kommer ut i stallet så ser den övre delen av svansen ut som en trasslig skurborste. Varför gör hon så? Hon är avmaskad. Hur får man henne att sluta?

Sv: Kliar svansen

Jaf fick rådet här en gång att tvätta med mjällschampoo. Det har funkat för mig ett antal gånger.
gulan fd.gulla

Ibland tror jag dock att de bara kommit på att det är skönt att klia svansen, utan att de för den skull behöver ha några speciella åkommor :D.

Så gjorde min ponny också förut, såg ut som en svinto toffs i svansroten! hehe, men ja fick rådet att smörja in me olivolja för att "mjuka upp" och det hjälpte faktiskt, nu kliar han aldrig.

Jag köpte något som heter "No Rub". Det funkade jättebra. Först schamponerade jag svansen jättenoga med supermilt schampo. Vet inte vilket som gav resultatet... Du kan ju börja med schamponera innan du går och köper det andra (kostade 130 kr tror jag).

Så gjorde jag med på min förra häst det var det ända som hjälpte.
tuttan

Jag badade min häst i tjärschampo från Ekholms, och sedan har jag då och då haft i Ekholms tjärolja. Det fungerar jättebra, jag har inte behandlat nu på över en månad och hon kliar varken man eller svans.

Immer

Super bra tråd med bra svar :)
Skulle just skriva samma fråga, då jag kom ut i stallet idag och såg att Exan nu bara hade en skurborste till svans typ :)

De kan ha ohyra i svansen, finns någon speciell som angriper just svansroten tror jag, kolla noga så kanske du hittar något ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Ponylove
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 025
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
524
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama