Kliar sig...

Vimsan

Trådstartare
Min yngsta tik har senaste vecka kliat sig väldigt mycket.
Hon kliar nosen med framtassarna, kliar benen med tänderna och baktassarna används flitigt över hela kroppen.
Hon har inga rodnader eller "skräp" i huden. Jag ser inga täcken på skabb eller andra odjur.
Min första tanke var fästighalsbandet (scalibor) som hon har haft sen i början på maj.
Tog av det för 3 dagar sen och tycker att kliandet har avtagit men det är inte helt borta.

Är det någon annan som upplevt något liknade?
Om det inte är halsbandet, vad kan det då vara?

Sv: Kliar sig...

Kolla lite på nätet om scalibur. Annars ring en vet. och hör. Kan mycke väl vara halsbandet, men det kanske är nåt annat som spökar.

Jag får väl avvakta över helgen och se om det går över, annars får jag ringa veterinären på måndag.

Tycker att det är konstigt att hon haft halsbandet i snart 3 månader utan reaktion, och nu killar det hur mycket som helst.

Hennes mamma kliar sig inte onormalt mycket, hon har också ett scaliborhalsband.

Allergi mot nåt hon ätit?
Reaktion på scalibor (har hör att det inte är så ovanligt)?
Har hon badat i sjö/hav eller liknande och inte duschats av efteråt? kan ju finnas diverse smådjur och annat mysigt i vattnet som hon kan reagera mot...

Vad jag vet så har hon inte ätit något ovanligt förutom hundmaten och matrester.
Igår kliade hon sig knappt någonting under dagen, sen framåt kvällen fick hon ett ryck och fnattade sig lite här och där.
Det är inte på något speciellt ställe och det syns inget där hon kliat heller.

Badat har hon inte heller gjort på länge.

Hej!
Min hund gör likadant men han får vita små typ pricar när han gördet nästan som om han är torr. men jag vet inte riktigt kanske inte är samma sak

Du råkar inte ha frolic som belöningsgodis till hunden? Har hört att det är rätt vanligt att hundar får allergireaktion av frolic!

Nej, hon får inte frolic.

Hon har inte kliat sig alls onormalt mycket ett par dagar men
igår var vi ute på långtur i skogen bland myggen och idag kliar hon sig igen, mest på nos och ben.
Kan det vara myggbett?

Den andra hunden kliar sig ingenting :crazy:

Min hund brukar hjälpa att schamponera när han börjar klia sig som en tok. Han brukar klia sig mer och mer när jag inte schamponerat honom på länge... Jag antar att han har lite känslig hud... Men det brukar gå över nästan direkt bara han får ett bad. Jag använder ett skapligt billigt "anti-kli" schampoo.

Finns det anti-kli schampo :idea:

Denna tik är 4,5 år och har aldrig kliat sig så här innan.
Hon är bara tvättad med vanligt hundschampo tidigare.

Nu är hon duschad och schamponerad, nu är det bara att avvakta och se om det hjälper.

Uppdatering...

Ringde veterinären i slutet på förra veckan och fick rådet att tvätta henne runt munnen efter att hon ätit och tvätta benen när hon gått i gräs. Sen skulle jag köpa Frontline och behandla henne med det.
Jag skulle inte sätta på henne scalibur-halsbandet igen och jag skulle inte byta foder.
Sen sa han att jag skulle avvakta 1-2 veckor och se om kliandet försvann.

De första dagarna tyckte jag att hon kliade sig mindre, men nu i helgen har kliandet ökat igen.
Det syns fortfarande ingenting i huden förutom där hon kliar sig mest. Där är hon lite tunnhårig och lite lätt rosa i huden.

Den andra hunden kliar sig fortfarande inte....

I morgon ringer jag veterinären igen.

Uppdatering igen....

I fredags var vi hos distriktsveterinären. Kliandet ville inte ge med sig och hon började bli ganska kal på halsen.

Veterinären trodde att det var en reaktion på fästinghalsbandet (scalibur) trots att det var länge sen jag tog av det.
Så vi fick med oss ett recept på kortison som hon ska äta ett par dagar. Om hon fortsätter att klia sig ska vill tillbaka och ta hud och blodprov. Jag tog även av den andra hunden sitt halsband.

Redan dagen efter veteriärbesöket kliade hon sig mindre och varken i söndags eller idag har hon kliat sig alls :banana:
Däremot blir hon lite kissig av kortisonet :D

Lite info igen :D

Nu är kortisonkuren slut (i tisdags) och än så länge har hon inte börjat klia sig :bump:

Om det nu var fästinghalsbandet hon reagerade på så tänker i alla fall inte jag köpa det fler gånger :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 086
Hundhälsa Min lille bichon havanaisvalp på 15 veckor har sen typ två veckor tillbaka plötsligt börjat klia sig massor. Först tänkte jag inte...
Svar
15
· Visningar
6 384
Senast: Freyja_bus
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·
Kropp & Själ Håller på att bli galen.. Gaaaaaalen!! Började med att det kliade lite då och då lite här och där för någon vecka sedan. Blev sen mer...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
12 482
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka