Kliar sig...

H

hippolina

ja.. kliar sig gör min hund.

förra veckan uppmärksammade jag att han kliade sig något mer än tidigare. hittade några "knutor" i ena ljumsken.

kom hem igår o då sa sambon att han nu fått en kal fläck på bröstet. det är ett litet område med väldigt lite päls, dessutom är där några röda ruvor. han har även kliat av lite päls i ljumskarna.

ringde till djursjukhuset där vi fick en telefontid på måndag. känns ju inte så jätte akut att vi måste åka in nu i alla fall.

men är det någon här som har någon teori om vad det kan vara?
loppor? löss? rävskabb? osv?

hunden är en 10 månader gammal wachtel som ofta befinner sig i skogen, har även ibland närmare kontakt med rådjur ;)

hade funderingar på att bada honom i klorhexidinschampoo, men fick rådet att avvakta till måndag.

tankar o tips är väldigt välkommet

MVH Annelie o Virus
 
Sv: Kliar sig...

Min hund kliade sig oxå när han var ung, det berode på för mycket protein i fodret som även kan ge "protein knölar". Jag bytte foder sen va det bra. Kunnde byta till ett protein rikare foder när han vart äldre, då det ofta behöver mer protein om dom är aktiva.

Hoppas att du hittar orsaken till din hunds kliande!
 
Sv: Kliar sig...

har oxå funderat på rävskabb och kollat upp lite syndrom o så. är ju väldigt diffust, speciellt i början. måste ta ett blodprov för att kunna ställa diagnos.

få väl höra vad vet. säger på måndag

MVH Annelie
 
Sv: Kliar sig...

visste att hästar kunde få dessa "protein knölar", men visste inte att även hundar kunde få det.. intressant

kan man förresten bara köpa k-hex hos veterinärer? eller finns de i vanliga djuraffärer? tror aldrig jag sett dem där!

MVH Annelie
 

Liknande trådar

Hundhälsa hej alla vovveälskare, skrev ju tidigare om att jag fallit handlöst för en parsonterrier - Rayban som med en gång fick flytta in med...
2
Svar
31
· Visningar
5 558
Senast: Rose
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp