K

Krabban

Min pålle han kliar sig på svansroten och lite vid manen, men som sagt mest vid svansroten. Detta gjorde han även förra året vid samma tidpunkt. Vad tror ni det kan vara?

Jag har funderat och funderat...förra året slutade allt när han kom till betet... Det som förändrades var först och främst att han blev avmaskad till betet. Kan det vara det?

Men sen funderar jag på om det kan ha ngt med solen att göra? Innan betet stod han visserligen inne på natten, men på dagen hade de inget solskydd.

Vad tror ni? Har ni några andra teorier?

Jag har tvättat svansen med lactacyd och prövat med äcv - det har inte fungerat.

Men om det skulle ha med solen att göra, varför blev det bättre när han kom ut på betet? Visst det fanns skydd för spolen där, men han stod ju fortfarande ute i solen. Men han kanske är mindre känslig?

Tack för länken, ska läsa på här nu :).

Hmm... svidknotten? Har jag aldrig innan hört talas om. Men är de ute redan? Jag har inte sett några knott runt honom än.

Finns det några andra idéer på vad det kan vara? Han kliar alltså inte sönder sig helt, men man ser att han kliat svansen, och man ser oxå om man tittar noga att han kliat manen.

min häst brukar klia svansen på sommaren.
jag har efter tips smort in den med babyolja och kliandet slutade. i hennes fall var hon alltså torr

Det ska jag testa! Skulle ju vara jätteskönt om det bara var det som var problemet!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
Hästvård Jag börjar bli desperat!!! Har en shettis som under de 3 åren jag haft henne mer eller mindre tyckt att det varit "skönt" att klia...
2
Svar
21
· Visningar
5 247
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar