Kliar sig!!

Freyja_bus

Trådstartare
Min lille bichon havanaisvalp på 15 veckor har sen typ två veckor tillbaka plötsligt börjat klia sig massor. Först tänkte jag inte jättemycket på det, men det har ökat och ökat och nu kliar han sig väldigt mycket tycker jag. Främst på rumpan, vid svansroten och på sidorna, men nu börjar han även klia öronen lite. Det kommer liksom i vågor, som plötsliga kliattacker.

Vi har inte gjort något foderbyte mer än det vi gjorde vid 9 veckors ålder då han gick från Royal Canin mini junior, till Vom og Hundemats valpfoder. Vi har haft kvar torrfodret och använt som godis under hela tiden (för att göra slut på påsen). Utöver det äter han en äggula i maten 1ggr/vecka(oxå gjort sen start), och lite leverpastej och korv som "extra belöning" ibland. En och annan torrfoderbit från katterna norpar han oxå ibland, men inga mängder.

Jag har letat som en tok efter ohyra, men inget hittat. Köpte frontline vet igår och behandlade, för att se om det blir bättre. Tycker nog att kliandet varit mindre nu under dagen, men nu på kvällen har han börjat mer igen. Blir det inte bättre över helgen ringer jag veterinären på måndag.

Kan han plötsligt reagera på foder, eller hur fungerar det? Eftersom han fungerat bra på maten från början menar jag?

Eller Kan det vara skabb även om han inte kliar sig som "normen" för skabb? Han är inte röd i huden, mjällar pyttelite, och jag kan överhuvudtaget inget hitta med ögats hjälp!

Vad säger ni mer erfarna hundägare?

Som ägare till en hund MED hudproblem: Åk till veterinären! Det är INTE värt att testa sig fram vilket jag gjorde och resultatet kan bli värre. Oftast när det gäller huden ska man vara försiktig då det finns risk att man får fel reaktion, tex att det torkar ur huden = Kliar mer.

Ja, det har jag ju tänkt göra om han inte slutar klia sig.

Mjällkvalster borde väl ge massa mjäll eller ?

Hur är det med allergier, dyker de bara upp hux flux sådär plötsligt, eller hur brukar det vara?

Både rävskabb och mjällkvalster ska, vad jag förstått, kunna finnas på hund rätt länge innan det dyker upp symptom :/ Går även rävskabb åtminstone norr om stan, inte omöjligt att det är på andra håll då också tänker jag..?
Allergier har jag sämre koll på, men det känns inte som det borde dyka upp sådär plötsligt utan nån större förändring
Min lille bichon havanaisvalp på 15 veckor har sen typ två veckor tillbaka plötsligt börjat klia sig massor. Först tänkte jag inte jättemycket på det, men det har ökat och ökat och nu kliar han sig väldigt mycket tycker jag. Främst på rumpan, vid svansroten och på sidorna, men nu börjar han även klia öronen lite. Det kommer liksom i vågor, som plötsliga kliattacker.

Vi har inte gjort något foderbyte mer än det vi gjorde vid 9 veckors ålder då han gick från Royal Canin mini junior, till Vom og Hundemats valpfoder. Vi har haft kvar torrfodret och använt som godis under hela tiden (för att göra slut på påsen). Utöver det äter han en äggula i maten 1ggr/vecka(oxå gjort sen start), och lite leverpastej och korv som "extra belöning" ibland. En och annan torrfoderbit från katterna norpar han oxå ibland, men inga mängder.

Jag har letat som en tok efter ohyra, men inget hittat. Köpte frontline vet igår och behandlade, för att se om det blir bättre. Tycker nog att kliandet varit mindre nu under dagen, men nu på kvällen har han börjat mer igen. Blir det inte bättre över helgen ringer jag veterinären på måndag.

Kan han plötsligt reagera på foder, eller hur fungerar det? Eftersom han fungerat bra på maten från början menar jag?

Eller Kan det vara skabb även om han inte kliar sig som "normen" för skabb? Han är inte röd i huden, mjällar pyttelite, och jag kan överhuvudtaget inget hitta med ögats hjälp!

Vad säger ni mer erfarna hundägare?

Min valp började också klia sig i den åldern och jag fick typ panik och va säker på att hon fått skabb eller allergi. Men sambon sa åt mig att ha lite is i magen eftersom hon bytte valppälsen och ja han kanske hade rätt för efter några vecka slutade hon klia sig.

Nu har hon dock börjat lite igen (5månader) men det är inte hysteriskt och inte hela tiden men mönstret den här gången är tydligt, hon kliar när hon blir rastlös (när hon väntar på mat, vill gå ut osv) det som ändå får mig att avvakta med vet är att hon inte verkar ha klåda om jag kliar henne. Alltså den hund min mamma hade med kraftig foderallergi börjad ju stampa i golvet om man typ tittade på henne, så fort man tog i hunden satt "klireflexen" i gång. Doris bryr sig inte nämnvärt om man provar klia henne annat än att hon tror vi ska leka

En del hundar reagerar på proteinrik föda. Läs på fodret och räkna ut hur stor andel i procent som är proteiner.

På så sätt kan du ge veterinären info om hur mycket protein hunden får i sig.

Det du räknar upp låter spontant som mycket kött/protein för en liten hund.

Klåda kan bero på att hunden inte kan tillgodogöra sig viktiga fettsyror från sitt foder och speciellt om den äter torrfoder. Min tik brukar få klåda i samband med pälsfällning. I höst har det varit extra besvärligt. Jag beställde då Anima Care Omega Skin och började ge av det och på några dagar förvann klådan. Jag vet ej om man kan ge det till en valp. Det innehåller fiskolja, rapsolja och jättenattljusolja. Jag vet ingen annan olja som har den kombinationen. Annars ska kokosolja vara bra för hud och päls. Jag gav det förut, men min tik slutade tåla det. Linfröolja får hon också som tidigare, en tesked + den här Anima Care Omega Skin som verkar lovande. Till en valp vet jag att man kan ge Ann-Marie Hammarlunds A-E-olja, men man får inte ge den för lång tid utan att pausa. (står på flaskan) Den är bra för hud, ögon och slemhinnor.

Åk till veterinären och be dem kolla efter ohyra samt behandla med något riktigt bra medel. Det som går att köpa receptfritt brukar vad jag vet inte ta alla parasiter och inte allt syns med blotta ögat heller. Börja sedan blanda i rött kött i maten också. Långt ifrån alla hundar fungerar bra på VoH eftersom de inte har något rött kött i sitt foder.

Vanligast är tydligen att allergier visar sig i ettårsåldern.
Däremot låter väl ställena han kliar på ganska typiska.

Tack för era tankar!
Jag ringer veterinären i morgon.

Får han för mycket protein alltså? Extra belöningen i form av korv eller leverpastej är ju inte dagligen och inga mängder, ägg är ca en gång i veckan (och enbart äggulan). I övrigt är det rekommenderad mängd voh färskfoder.

Rött kött, ge mig gärna exempel på vad jag kan ge för något, som är enkelt ;) Jag vill gärna ge färskfoder, även om jag skulle kunna tänka mig att barfa så småningom när jag orkar sätta mig in i det, men fram tills dess vill jag bara att det ska vara enkelt (har tre små barn här oxå och rätt så fullt upp).
Här i närheten har jag återförsäljare för VoH och Nordic, och då valde jag VoH eftersom det var spannmålsfritt och det fanns helfoder för valp.

Rött kött, ge mig gärna exempel på vad jag kan ge för något, som är enkelt ;) Jag vill gärna ge färskfoder, även om jag skulle kunna tänka mig att barfa så småningom när jag orkar sätta mig in i det, men fram tills dess vill jag bara att det ska vara enkelt (har tre små barn här oxå och rätt så fullt upp).
Här i närheten har jag återförsäljare för VoH och Nordic, och då valde jag VoH eftersom det var spannmålsfritt och det fanns helfoder för valp.

Kött från nöt, lamm eller vilt i någon form. Färs, malet eller bitar, spelar ingen roll. Sedan skulle jag om möjligt byta från VoH till Nordic spannmålsfri och tillsätta lite kalcium istället, det bör vara det absolut lättaste. Standardt har tex kalk i pulverform som går att beställa på nätet från animail och lite andra sidor.

Finns nordic i helt spannmålsfritt? Som man kan ge till valp?
Ok, så man kan ge typ köttfärs från Ica liksom :)

Lite uppdatering :)

Gimli kliade sig något mindre förra veckan så jag avvaktade med veterinär iaf, och tog helt bort torrfodret som belöning för att se om det blev någon skillnad. Det blev det nog inte. Han kliade sig mer nu under helgen, framförallt på nätterna, så idag har jag varit hos veterinären. Han ordinerade en bakteriedödande spray för att det inte ska bli någon bakterieinfektion av allt kliande (huden är nu något röd i ljumskar och runt svansroten), och så behandlades han med Stronghold som skulle ta all ohyra, från loppor till skabb. Om klådan inte ger med sig ska jag återkomma om en månad.

Nu håller jag tummarna att det inte är någon allergi,

Liknande trådar

Hundhälsa För snart en vecka sedan började min hund plötsligt klia sig väldigt mycket. Kliandet är inte centrerat till någon särskild del av...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Vet inte om någon kommer i håg en tråd jag skrev för ett tag sedan om min kliande valp? Jag for till veterinären med honom och han...
Svar
15
· Visningar
5 515
Katthälsa I början på juni i år fick min katt en massa skit i öronen och det kliade, veterinären konstaterade öronskabb och vi fick stronghold och...
Svar
5
· Visningar
1 343
Senast: Shark
·
Hundhälsa Nu skulle jag vilja ha lite hjälp att fundera på varför vovve är så kliig... lite bakgrund: Nu, snart 7 månaders...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 869
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden