kliar sig runt ögonen?

S

seifur1

Min katt kliar sig runt ögonen?
Han har börjat klia av lite päls med nu. Han kliar lite upp mot öronen men inget i. De ser fina ut. Inte själva ögonen är heller irriterade utan bara huden runt ögonen.
Finns det något att göra själv eller är det veterinär som gäller nu?

Fick ett tips på att han kunde sakna fettsyror i annan tråd, är det vanligt hos katt?

Sv: kliar sig runt ögonen?

Nej
Jag ser ingen rodnad.
Jag har en bild här http://web.telia.com/~u34505072/socker.htm
Det ser lite konstigt ut för blixten att det ser lite annorlunda ut. Jag får ta en bild ute sedan som blir mer rättvis.

Katten har inte särskillt ont av det. Kliar sig inte ofta.
Men något är ju fel.

Han flyttade in hos oss i somras och då hade han liknande symtom som försvann och varit borta sedan dess???

Jadu, jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara då.
Min ena katt har en sådan rodnad som jag skrev i första inlägget och på henne beror det på foderallergi, men jag har ingen aning om vad detta kan vara symptom för. Kanske saknar han fettsyror trots allt? Mitt råd skulle vara att stryka på lite Aloe Vera salva( verkligen jättebra för irriterad hud! ) runt ögat och se om det försvinner.
Förresten har din kille nästan samma teckning på huvudet som min allergiska tjej.

http://img.photobucket.com/albums/v457/Heulwen/Djuren/11090005.jpg

Egentligen tycker jag du skulle ringa vette, ögonen ska man vara rädd om. Men vi kan ju spåna lite...

Jag gissar att det är från ögonen besvären kommer, även om det inte syns på själva ögat.

Noviform ögonsalva finns ju receptfri. Har tidigare använt den på katt efter råd från vette, men ser att den inte finns med i vet-FASS. Kanske bäst kolla upp det innan.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sol
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
796
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 977
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama