kliar sig rätt mycket, snabbfråga

O

oink

Mina valpar kliar sig rätt mycket på sista tiden. kan det vara fodret tror ni? snabbfråga för jag ska precis snart iväg till djuraffären.
jag tror inte dom har löss eller liknande eftersom dom sitter inne (i karantän), och 2 veckor sen så fick dom sånt här medel mot löss (vet inte hur man säger på svenska, men på engelska så heter det "´Flea & Tick"). Så jag tror inte dom har någon ohyra direkt.
Jag tvättar dom inte heller så jätteofta så ingen hudirritation heller där...

vill därför snabbfråga om det kan vara fodret? just nu ger jag dom Nutro torrfoder lamb & rice for puppy, Almo Nature puppy - Puppy tonfisk blötfoder
(vet inte om ni känner till detta märke men tydligen så är allt jätteekologiskt och inga slaggprodukter alls i säger dom)

Hur som helst. min poäng är att jag har hört att hundar kliar sig mkt om dom äter för mkt rött kött, men mina äter knappt något sånt alls. jag ger dom aldrig "människo-mat" utan alltid hundmat dessa märken. borde jag byta`?

tack för snabbt svar :bump:

Sv: kliar sig rätt mycket, snabbfråga

Min började klia sig mycket i somras och då bytte jag foder till ett som inte innehåller något spannmål. Det fungerade.

Kolla på innehållaförteckningen och välj ett som är baserat på kött. Men det kanske Nutro är?

Här är en lista med ungefärliga priser och innehåll i vanliga foder.
http://hem.bredband.net/natalier/struntfoder.htm

så jag borde alltså köpa ett foder som typ inte innehåller ris som den jag använder gör?
alltså ha ett som är 100% kött eller?

De finns inget torrfoder som innehåller 100% kött. Lite från växtriket är naturligt för hundar. Ris brukar vara snällt, men en del hundar kan säkert vara överkänsliga mot det.

Nu är det ju inte säkert at dina hundar är överkänsliga alls! De kanske bara behöver ett bad :D

hehe ok tack. ska pröva köpa nått annat sort bara för o testa. men tonfisk, det är väl helt ok för hundar?
jag har alltid fått för mig att tonfisk är Kattmat.

Jodå, tonfisk fungerar säkert! Se bara till att maten du ger hundarna är köttbaserat så är det bara att prova på!

(p.s. Fisk är inte kattmat ;) Faktiskt väldigt många katter som inte tål fisk d.s.)

tack som fan för att du länkade till den där sidan! :)

min hund har ätit olika former av royal canin men alltid varit halvkass i magen, provade av en slump doggy orginal och fortsatte med det eftersom han vart bra i magen.. dock kliar han sig så mycket att vi har behandlat honom för rävskabb 2-3 gånger, när han inte blev bra sista behandlingen så gjorde vi blodprov som visade negativt på skabb.. kom på att vi hade bytt foder ;)

ska ut och kolla efter nytt foder imorrn!

Det var av doggy min började klia sig också. Det innehåller ju ganska mycket vete. Min är också jättekänslig i magen och är lös väldigt ofta men inte när jag gav doggy ... Tråkigt att han inte tål det för det är ju så billigt och han slipper vara lös i magen. Nu ger jag Orijen och är jättenöjd, men han är tyvärr lite lös i avföringen ibland.

Senast ändrad:

jag tänkte prova eukanuba och se vad som händer..
vill ju helst att det ska vara lite billigare än royal, tänker prova mig fram nu tills jag hittar ett bra foder. och blir det dyrt så får det väl bli det, bara han får vara bra i magen OCH sluta klia sig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka