Kliar rumpa,man och svans

J

jump_

Undrar lite..Det är en som har en nordsvensk i vårt stall. I början av typ juli eller nått så börjar han klia sönder rumpan och svans och man..UNder vinterhalvåret och fram till juli så har han jättefin man men när han börjar klia så är ägaren tvungen att klippa stubb..Han kliar liksom delen från svansen och lite upp (rumpan). Hon har provat med helosan,solsalva och aloevera tror jag men inget verkar funka, nån som har nått förslag på vad det kan vara? det verkar inte direkt vara sommareksem eftersom det inte kommer direkt när solen kommer utan det tar ett tag..tacksam för svar

Sv: Kliar rumpa,man och svans

Mitt sto (kallblodstravare) hade liknande problem. För två år sedan började jag behandla henne med PROB schampo och PROB olja, samtidigt som jag började ge henne linfröolja i fodret dagligen.

Det tog ungefär ett år innan hon blev symptomfri, och förra sommaren/hösten slapp hon klådan. Jag har ännu inte sett henne klia sig i år och hoppas att den goda trenden ska fortsätta.
Jag har badat henne i PROB schampo en gång i år (i maj), och använt PROB olja en handfull gånger. Hon får ca 60 ml linfröolja/dag (året om).

Immer

Har du provat att "fotskabb" behandla hästen? "Skabben" sätter sig även i man och svans..

avmaskad?.. kan vara "maskarna som kliar".. kanske..

333 skrev:
avmaskad?.. kan vara "maskarna som kliar".. kanske..

låter konstigt om maskarna ska komma tillbaka varje år vid en speciell tidpunkt på året och ja han är avmaskad vad jag vet.

Men prova att fotskabb-behandla.
De flesta utav kallbloden och andra raser med hovskägg har det nångång.
Jag har under sommaren sett ardennerhingstar och nordishingstar på premieringarna med typiska tecken på fotskabben

Min ponny brukade också klia sönder sin man + svans + rumpa på sommaren. (Men, bara på sommaren, så det har nog någonting med värmen/solen att göra) Men jag började ge henne hippo lin cubs i våras, ska vara bra för päls + mage, Och i sommras hade hon ingen klåda alls.

Är det så att ni har mycket knott eller liknande där du har hästen? Många hästar blir känsliga för knott som kommer under sommaren och solen behöver då inte va framme utan knotten kommer även vid regn.

Säger som Taiina.
Min ponny för herrans massa år sen kliade av sig man och svans varje sommar när knotten kom. Kommer dock inte ihåg vad vi hade för medel mot det.

Liknande trådar

Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 573
Senast: Hoobes
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 458
Senast: Simply me
·
Hästvård Vill ha lite tips och råd... Har ett 6-årigt NF-sto med eksem, kliar av sig man och svans. Har testat täcke men det hjälpte inte...
2
Svar
26
· Visningar
3 520
Senast: Annika_38
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar