Kliar manen, tips på klådstillande/etc?

Alexandra_W

Trådstartare
Fbldamen kliar sin man. Inte 'eksemkli', men finner stooor njutning i att stå och skava den mot lämpligt lutande träd. Manen blir dock inte så vacker av det, och består nu mest av TUNNA, stripiga testar, med 'stubb i botten'. Den är dock inte AVkliad någonstans eller liknande, utan om man inte visste hur den brukar se ut skulle man bara tycka att 'jaha, fbl med TUNN man'. Hon har egentligen kallblodsman, som dock är nedryckt till tämligen normal tjocklek. Eller var i alla fall, nu är det OTROLIGT tunt, och skulle jag fläta den kanske jag skulle få ihop sju flätor om jag ska ha ngn tjocklek på dem =/

Misstänker det är knotten som kalasar. Damen är inte sådär äverdrivet imponerad av insektstäcke, och jag 'spar' det gärna tills den riktigta insektssäsongen kommer. Hon kommer ha ett rent helvete då, hon är väldigt insektskänslig och är redan nu ordentligt irriterad på flygfäna. Och det är knappt något alls mot vad det kommer att bli.

Har rotat i skåpen hemma, och hittade AVS 14 och cavallec lotion, inget av dess gör någon skillnad dock. Tvättat med Hexocil shampo med, inte heller det gav skillnad.

Så, tips på vad jag kan smörja in med så det kliar mindre på henne, och hon förhoppningsvis kan få tillbaka lite man istället för de tunna testarna?

Sv: Kliar manen, tips på klådstillande/etc?

Min brukar reagera på samma sätt, någon sommar har hon tom lyckats klia bort allt utom några strån på två dm av mankammen. Inte särskilt snyggt...

Brukar tvätta manen med vanligt hästschampo och sedan smörja in med Nylander hästkräm varannan eller var tredje dag beroende på hur det ser ut. Det är det enda som hjälpt oss hittills förutom flugtäcke.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka