kliar i öronen ??

H

Honey_

Min lilla kattunge på snart 4 månader kliar sig i öronen ganska mycket, men det verkar int evara något fel.
Han har lite brungois i örat med det är väll bara vax ?
Så hade han fått ganska långa klor o han gillar inte när man klippar han så jag hade inte hunnit göra det så han har kliat bort håret bakom öronen så på ena sidan så har det börjat blöda lite Bakom Örat, Där huden pälsen har försvunnit.
Finns det någon salva man kan smörja in med eller nått liknande ?

Och så undrar jag är det viktigt att avmaska katten ?
Och vart köper jag det i så fall ?
I övrigt är han pigg o glad av sig, Han är väldigt fest vid mig.
Och är gärna med mig hela tiden.. Han är otroligt söt o gullig.

Så undrar jag måste man vaccniera han om han bara är inne katt ?

Och om det finns andra saker man borde göra som vaccninationer o sånt ? Behöver lite råd o tips.

Kram till er alla.
Hoppas någon har svar på mina frågor.

Med vänliga hälsningar. :)

Sv: kliar i öronen ??

Jag är ingen expert på katter, men våra katter hade precis samma "symptom" när dom hade öronskabb. Kliade sej mkt och hade brun/svart klet i öronen, och dom kliades sej så mkt att pälsen försvann bakom öronen. Dom behandlades med Stronghold som vi fick av vet.

Avmaskningsmedel köper du på apoteket, finns några olika att välja mellan.

Om jag var du så skulle jag både vaccinera och id-märka katten trots att den bara är innekatt.

Men vad kostade det att gå till Vet. o få det medlet ?

Och vad kostar att vaccniera o avmaska ?

Är inte världens rikaste just nu :P
Jul o allt på gång o gravid ska ha bebis när som helst.
Massa saker på gång, Å min lille Bebiskatt kliar sig :P
Har iaf klippt hans klor nu, får la se vad som händer nu.
Men jag får la ringa upp en vet. o fråga dom.
Men det är så himla dyyrt med vet. Men mår min lilla älskling dåligt så ska han ju självklart få bästa vård. :)

Tack för svaret. Någon annan som har svar på mina frågor ?

Kramis

Att gå till vet kostar 250:- här hos oss, plus medicinen då. Tror vi betalade 460:- + 299:- totalt. Men då hade ena katten blivit biten av nåt, så det va därför det kostade lite mer.
Strongholden blir nog billigare för dej, vi fick en av dom starkare doserna med tanke på att vi skulle behandla hunden oxå.

Avmaskning kostar 129:- för 20 tabletter.(axilur), vet inte riktigt vad dom andra sorterna kostar.
Vaccinering brukar ligga på runt 350:-

Lycka till med kissen :)

Inga andra svar än Mulles_matte. Brunt och kliande är typiska tecken på öronskabb. Bör behandlas snarast eftersom det lätt får fäste och kräver många veterinärbesök annars. Tar man det direkt brukat det gå över med en rengöring och stronghold eller frontline.

Vaccination och ID-märkning är minst lika viktigt på en innekatt. De bygger ju inte upp något eget immunförsvar eftersom de sällan stöter på smittämnen. Drar man sedan hem något så kan kattens immunförvar inte hantera det och den kan bli rktigt sjuk.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 058
Katthälsa ...en granne till mig har haft en katt som kommit o sovit i en stol utanför deras dörr och påtalade det för mig...katten hade varit där...
Svar
6
· Visningar
1 620
Senast: martha
·
M
Hästvård Min sjuåriga shetlandsponny har fått något i sina öron. Han kliar inte och han stort sett gått med flughuva med öron hela sommaren...
Svar
7
· Visningar
3 303
Senast: M-Meduza
·
Däggdjur Har ett gammalt marsvin (5år) som under natten tycks fått nåt som kliar till förbannelse! Han har säkert haft det en längre tid då...
Svar
7
· Visningar
3 193
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama