Kliar av svansen

T

Tind

Jag har en häst som kliar av svansen. Det började en sommar när det var mycket knott och blinningar. Men problemet är att han inte har slutat, utan fortsätter även på vintern och året runt. Känns nästan som att han gör det för att det är skönt. Frågan är hur man får han att sluta? Han gör det mest inne då han har "bra" ytor att klia sig på. Han är avmaskad och är fin i svansroten, inga kryp eller liknande vad jag kan se.
Tack!

Sv: Kliar av svansen

min pålle kliar också sin svans och även manen.

Equidox tinktur mot svans och man-klåda fick jag av en kompis. Det är jättebra! Fast man måste ju ta reda på grundorsaken också.
I mitt fall verkar det vara knott allergi som är problemet

Vart kan man köpa detta?:)
Känslan jag har är att han har fortsatt att klia efter det att det var knott och blinningar, för att det var skönt. Men kan ju mkt väl ha fel.

Tack! Ska kolla i "våran" ridsportbutik först, annars beställer jag.:)

En såndär gummimatta med gummipiggar på, ska vara "snäll" mot svans, någon som har en sån och vet om det skaver av svansen? Annars tänkte jag att jag kan köpa en sån och så kanske han väljer att klia på den i boxen?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka