kliande "utslag" mellan ganascherna??

R

racerkorv

Någon som vet något om detta? Det är vår där jag bor och pälsfällningsdags, en av mina damer har fått klåda mellan ganascherna och där är kladdigt hårlöst och små skorpor. Hon har aldrig grimma och har inte utsatts för ngt nytt så kontaktexem kan det inte vara. Är det någon som känner igen detta? Hon går på lösdrift så det kan knappast vara värmeslag heller även om det är vår...
Har tvättat med jodopaxlösning 4% det var skönt tydligen.
Med hopp om att någon säger javisst det är vanligt i pälsfällningstider!;-)

Sv: kliande "utslag" mellan ganascherna??

Min hade faktist oxo nåt sånt där, minns inte när det var, jag putsade med betadin och satte salva på och följde med, och efter en tid läkte det bort, men, jag vet fortfarande inte vad det var! :)

Min gamling får oxå sånt, fast bara på sommaren. Det blir liksom kladdigt och skorpar. Har inte fått nåt svar på vad det kan vara, har även haft vet som kollat på det. Inga andra hästar här har haft nått liknande, spelar heller ingen roll vilka hagar dom går i, det är bara den ena som får sår.
Någon menade att det kunde vara en allergisk reaktion på insektsbett, men det är ju inte riktigt sesong för det nu. Är det en fux du har? Dom kan vara känsliga i huden, vilket är en möjlig förklaring på min häst iaf...

Kan det inte vara regnskållor. för det brukar ju vara typ som kladdiga skorpor/blåsor och att det blir hårlöst på dom ställena. Min häst hade det och vet sa att man kunde lägga på jodopaxlösning om det va mkt regnskållor. Men sen la jag alltid på lite helosan med och det funkade super ;) om det inte är detta vet jag inte vad det kan vara men det låter som regnskållor.

Min häst är i alla fall en fux, fast inte rödfux utan mera mörk/svettfux, vet ej om det har betydelse.. Väntar med spänning på racerkorvens hästs färg! :)

Min gamling får oxå sånt, fast bara på sommaren. Det blir liksom kladdigt och skorpar. Har inte fått nåt svar på vad det kan vara, har även haft vet som kollat på det. Inga andra hästar här har haft nått liknande, spelar heller ingen roll vilka hagar dom går i, det är bara den ena som får sår.
Någon menade att det kunde vara en allergisk reaktion på insektsbett, men det är ju inte riktigt sesong för det nu. Är det en fux du har? Dom kan vara känsliga i huden, vilket är en möjlig förklaring på min häst iaf...

Jaa då, det känner jag igen. Min skimmel får också dessa utslag, det blir som krustor och fläckvis håravall. Tvätta med ljummet vatten och mild tvål och smörj med Helosan. Det funkar bra.;)

Hon är svartbrun;-)
Inte riktigt rätt ställe för regnskållor UNDER huvudet, de brukar sitta på ryggen. Och som sagt insekterna har inte riktigt hunnit med våren än som tur är. Jag gissar på att det är ngn slags utslag av värme/svett i kombination med behov av att fälla pälsen. Jag tvättar med jodopaxlösning, det gillar hon och det blir inte värre i alla fall.

regnskållor kommer inte bara på ryggen. Min häst fick det över halsen upp till huvudet. Vet gjorde prover m.m och det var tydligen regnskållor det med. Men man vet inte så mkt om det.

Men jag hoppas att det inte är det som era hästar har drabbats av för det är ju svårt att få bort:crazy:

Hoppas dom blir bra iaf :)

Någon som vet något om detta? Det är vår där jag bor och pälsfällningsdags, en av mina damer har fått klåda mellan ganascherna och där är kladdigt hårlöst och små skorpor. Hon har aldrig grimma och har inte utsatts för ngt nytt så kontaktexem kan det inte vara. Är det någon som känner igen detta? Hon går på lösdrift så det kan knappast vara värmeslag heller även om det är vår...
Har tvättat med jodopaxlösning 4% det var skönt tydligen.
Med hopp om att någon säger javisst det är vanligt i pälsfällningstider!;-)

Min lille frieser har haft exakt samma sak i två omgångar. jag tvättade med jodopax i två dagar sen började det försvinna. Nu är det som bortblåst. Har ingen aning om vad det kan vara.

återupplivar gamla tråd..

då vi nu har två hästar i vårat stall med stor variga sår under ganachern...
vad kan der vara?

jag skulle säga att det kan vara knott! Smörj med någon mjukgörande illaluktande salva! 4ess brukar fungera bra!

Det är vanligt.Säkerligen är hästar i allmänhet känsliga just där.Gör rent ordentligt sätt sedan på någon insektavstötande salva eller liknanade.jag brukar ta flugspray där i förebyggande syfte.Men såklart inte om hästen redan har variga sår,det gör nog ont.4 ess salva eller liknande.

garanterat inte knott.. hela undersidan av huvudet är ett stort varigt sår ser lite böligt ut.. först hade ena stoet det och nu 2 veckor senare har en val i samma hage fått likadant fast värre...
ingen feber och i övrigt pigga och friska..

ingen som sett något liknande?

ja du..falsk kvarka? Kvarka? Allergi mot något i hagen? (finns det tex extremt mycket smörblomma?) Annars tror jag på någon form av insekt i alla fall.

Kanske bara insekter som bitit henne där? Våra hästar som just nu går på knottrika marker har också fått klåda och sår mellan ganascherna. Den ena hästen har varje sommar fått kli mellan ganascherna och fram mot hakan, så henne smörjer vi med Skillingarydsalva, då håller sig klådan borta. Gissningsvis är den framkallad av insekter, i alla fall på henne. :)

Jag hade hur som helst smort med silversalva.

hmm men känns det inte konstigt att två hästar som inte någonsin innan (dem är ca 15 båda två) reagerat på knott skulle reagers så kraftigt nu och inte våra andra hästar som går i hagen bredvid (utan närkontakt) inte reagerar alls..
varav min är jätte känslig mott mygg och knott så han borde reagerat i såfall..

hur kraftig sår kan det bli av insäkter?
vi pratar alls om ett köttigt varigt sår som täcker hela undersidan av huvudet och upp längs ganachen på ena sidan... :S

hur visar sig falsk kvarka?

tack för alla tips å funderingar :D

Min häst fick så 1 gång och de berodde på en fästing som hade dött men satt kvar. Din häst kanske har kliat bort en fästing eller nått?

men det handlar om två hästar varav den första fick det för ca 2 veckor sedan och för 2-3 dagar sedan fick en annan höst i samma hage samma symptom fast värre..

plus att dessa hästarna går i en hage utan kli möjligheter. bara en ända telefon stolpe mitt i hagen, där svansarna klias men har inte sett dem en ända gång klia sig under hakan där, ine ens nu när de kliar som fasen på dem pga såren...

Jag har för mig att det där är mkt smittsamt- handhygien!

Kommer inte ihåg vad det var, men ngn form av svamp typ ringorm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka