Kliande undulat?

L

Lukka_82

Hej!
En av mina undulater sitter ofta och kliar sig...under vingar, på "hakan" osv osv..kan de göra det i perioder eller bör jag bli mer orolig än så? Han är långt ifrån handtam, så jag kan inte direkt kolla själv om det är nåt...

Hm. Bra fråga. Det ser verkligen ut som att han kliar sig vid vingarna, samt att han använder foten och kliar sig runt huvudet. Plus att han gärna gnuggar huvudet mot nån lämplig gren. Men sen putsar han sig rätt mkt också...så det är inte helt lätt...

Jag tror inte att du ska oroa dig, det är vanligt att det kliar på huvudet och under hakan.

Tack. :)
Vill ju inte att lille fågeln ska ha besvär..Tycker själv att det borde vara skönt för dem att ta ett bad eller så om det är kliigt, men de undviker alla små swimmingpoolar jag sätter in..har testat nu med såndär man hänger på buren, med en liten grund "kattmatskål-aktig" form på bottnen, med en grund pool lite upphöjd från bottnen och med vattnat grönt. Men utan resultat...

Ja om de inte vill bada så borde det inte vara något väl. Fåglar älskar ju att bada. Har du sand på botten förresten? Vissa gilla att bada i den.

Har du prövat att spruta på den lille? Eller plaska med vattnet? Plaskar jag med vattnet när mina undulater är i närheten så blir de tokiga.
Du kan även testa att sätta på dammsugaren medan du sprayar honom. Det simulerar åska, vilket funkar för många fåglar.

Jappjapp, har sand på bottnen, men sååå långt ner är ju läskigt att gå i buren....

Har testat att duscha honom (och hans lilla tjej, som inte heller badar frivilligt) lite så ja, men det kanske vore värt att prova igen...Dammsugare säger du? Bra tips!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 822
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama