Kliande mule-vad kan det vara?

Cattis_E

Trådstartare
Min medryttarhäst (en varmblodstravare) har fått ett problem. Det verkar främst bero på att det kliar på ahns mule.. Jag ska berätta det hela från början:

Sedan en tid tillbaka har han slängt lite med huvudet när man varit ute och ridit. Då han är lite känslig för insekter och varit lite biten på bringan sista tiden trodde jag till att börja med att det berodde på att han varit irriterad på insekter mestadels mygg.

Jag har därför haft på flugmedel innan vi ridit iväg för att minska antalet insekter runt oss. Han har också varit angelägen att få klia huvudet mot mig om jag suttit av under ridturen eller efter.
Huvudskaningarna har blivit värre för att de senaste dagarna närmast urarta.

Han kan inte koncentrera sig alls utan skakar på huvudet ganska kraftigt även när man travar (vilket får mig att känna det som han ska tappa balansen när som helst). De senaste dagarna har han börjat dra ned huvudet. Först trodde jag att han ville klia huvudet mot benet som många hästar gör. Nu har jag däremot insett att han drar mulen mot marken. Något irriterar honom så pass mycket att han frivilligt "släpar" mulen på bla. grusväg. Jag har undersökt mulen millimeter för millimeter utan att hitta någon förklaring.

Han blir visserligen ännu stirrigare om vi har mycket mygg och andra insekter kring oss men det tror jag snarare kan bero på att det då blir två irritationsmoment och det blir för mycket för honom.

De enda teorier är att:
Det trots att jag inte kan se något på hans mörka mule är torrt/irriterat på mulen. Får väl prova att smörja med tex helosan med solskyddsfaktor.

Då han emellanåt äter brännnässlor och tistlar kan ha fått stick av dessa som kliar/svider men i så fall måste han nästan ha ätit det varje dag unde ren rätt lång tid.

För att slippa myggen funderar jag på att ha på mygg-rollon innan jag rider ut. Har haft det på min ponny för många år sedan och det fungerade faktiskt.

Jag undrar naturligtvis om ni varit med om något liknande och om ni har några förslag på vad jag kan göra.

Tar du på honom nå myggmedel i hagen? Han kanske har en massa osynliga bett som kliar på mulen. :idea:

Skrubbar han mulen mot marken i hagen också? Spionera på honom där och se vad han tar sig för! Kanske kliar han sig mer generellt, glöm inte att leta lusar och gnetter i manen! Kan det vara något irritationsmoment som har med bettet att göra, kan han ha gjort sig illa i munnen/skadat någon tand?

Jag skulle tippa på solen i samband med insekter, sätt på en solskyddfaktor, en del hästar reagerar starkt på solen.

Han har väl blivit lite solbränd, eller så har han fått nånting kliande bett eller utslag av nånting.

Ser det ut som om han PLÖTSLIGT får de här attackerna? Det låter som "head shaking syndrome" och är ett nervproblem.

Om du kan få tag på senaste numret av Equus (amerikansk tidning) så är det en utförlig artikel om just ditt problem. Jag har den men har svårt att kopiera, kanske någon annan har? Min kompis häst hade så och det var enbart under sommarhalvåret. Solen kan vara en utlösande faktor (som människor som nyser av solen).

Det är ett oerhört lidande för hästen, så försök hitta vad som kan hjälpa din häst. "Solglasögon" kan vara värt att prova!

Typiskt för headshaking syndrome, ett för jäkligt dilemma !!
jag har skrivit mycket om det här på Buke förut (ifjol och innan det) så jag rekommenderar att du söker här. Finns mycket skrivet om det på internet också men det blir man mest deppad av att läsa.

Jag rekommenderar såhär snabbt att du lämnar bort allt socker och beställer helmask och "näsmask" från
www.equilibriumproducts.com

Min häst har nuförtiden inga symptom, men är känslig då det finns flygfän PÅ RIKTIGT.

Lycka till !!!!

Har artikeln framför mig nu, ska skriva ner det som är huvuddragen. Ursäkta om det blir konstig svenska, översätter från engelska lite snabbt.

Tre distinkta kliniska tecken associeras med headshakingsyndrome:
-kastar huvudet, upp med mulen
-Beter sig som om en insekt flugit upp i en näsborre eller blivit biten av en insekt på mulen
-kliar mulen

Om hästen har 2 eller 3 av dessa är det med största sannorlikhet så att hästen har idiopatisk headshaking.

Hästarna kan bli så irriterade/få så ont att de försöker klia sig mot ASFALT för att få lindring.

En veterinär Madigan har forskat om detta i ca 20 år och har lite siffror:
-78% är valacker, 29% ston och 2% hingstar
-Hästarna var använda i alla olika discipliner
-Uppkommer vanligast runt 9 års ålder
-59% av hästarna hade problem beroende på årstid, 91% av dessa hade sommarproblem.
-93% av hästarna beskrevs som duktiga och snälla hästar förrutom headshakingen
-55% kastade med huvudet både under ridning och vila, 45% enbart under arbete
-Soliga dagar associerades med 52% av hästarnas besvär
-Cyproheptadine (medicin) gav medel till bra förbättring i 70% av hästarna. Andra anithistaminer gav ytterst lite eller ingen lättnad för hästarna.
-Ett "nosnät" eller annat tyg över mulen förbättrade för 33% av hästarna, och att skydda hästens ögon från sol gjorde saken mycket bättre på 52% av hästarna.

Att många hästar reagerar enbart vid arbete förklaras med att när hästen börjar arbeta så vidgar sig blodkärlen i nosen och balansen för hela nervsystemet ändras. För en häst med problem med tri.. nerven kan 5-6 steg räcka för att nerven ska börja skicka signaler som irriterar och gör illa hästen.

Öronmössa kan också hjälpa vissa hästar.

Hela artikeln hittar du i juni numret av Equus, går att beställa separat.

Plötsligt tycker jag inte det kommer..
Han försöker klia sig lite när jag leder honom, och är lite irriterad mest hela tiden. Kliar sig intew speciellt i hagen men lite i boxen med. Det känns mer som att han till slut blir irriterad av att det kliar på mulen att han genom att klia mot marken vill ha lindring.

Tack för tipsen angående headshaking men för tillfället tror och hoppas jag på att det är vanlig solbränna och tänker testa smörja med solskyddsmedel och se om det fungerar. För det har blivit mycket värre just nu när det varit så soligt...

Såg att headskaking ofta uppkommer vid sol med..
Men som sagt jag ska försöka undersöka om det kan vara solbränna.
Förresten kom jag på att igår när han var så jobbig gick vi förbi ett badkar med vatten. Jag blaskade på lite på hans mule och det verkade lindra. Han blev lugn en stund.
Sedan gick vi ut på asfalten i utkanten av samhället en bit och då var han lugn. När vi sedan kom ut på gräs igen blev han jobbig igen (kan han koppla samamn kliandet med att de t finns fler insekter?). Det kan väl också bero på att vattnet slutat lindra eller något annat vet jag inte.

Kan kallt vatten lindra headshaking i typ en kvart?

Ah! Det kan ju vara nåt. Ett tips från artikeln var att klippa av en nylonstrumpa och trä över mulen på hästen när den fick problem. Konstanta kontakten gjorde att det kunde lindra.

ok.. Men borde inte en lite tjock salva också lindra i så fall? Då kommer ju inte solen åt.
Har också funderat på kylbalsam för människor eftersom vattnet verkade hjälpa.

Uuuu, JAG skulle då inte vilja ha kylbalsam på något känsligt ställe som t.ex nosen... Salva kan ju vara värt att prova, men det lär ju behövas ett rätt rejält lager om det ska hålla en längre stund, det blir ju rätt dyrt.

Varför skulle det vara så illa att ha det på nosen? Menar du att det blir för kallt?
Observera att jag menar sådant som är för människor och finns på apoteket. Det man har på barn om de bränt sig på brännnässlor och dylikt. Inte häst kylbalsam som är för att kyla benen.

Ska testa salva och hoppas att det är solsveda. Fungerar inte det får jag leta efter en annan lösning. Vill bara testa innan jag antar att det beror på headshaking.

Testade detdär med nylonstrumpa inna jag beställde nosnät från equilibrium. Der gick absolut inte att trä strumpan på nosen, men när jag klippte till en "flärp" som hängde över näsa så var hästen nöjd och headshakingen avtog avsevärt.

Än så länge har inget mer hänt.. Jag har inte varit där sedan i fredags och då kliade det fortfarande under ridning och litet efter. För tillfället smörjer vi med solskyddsmedel för att skydda mulen och får se om problemen fortsätter. Solsvedan borde ha lagt sig nu om det vore problemet. Vet nog mer nästa gång jag varit där..

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har lagt sig till med ett beteendesom jag gärna vill komma tillrätta med. Jag vill gärna höra om någon annan har...
Svar
0
· Visningar
953
Senast: Salikon
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Hoobes
·
Hästvård Ja då va det dags igen, känns som det har varit mycket nu dom sista åren.. Om vi ska dra det lite kort först så har jag en 17 årig...
Svar
7
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka