Kliande mule-vad kan det vara?

Det kan det kanske vara. Vi vet som sagt inte ännu. Får se om jag kommer fram till något när jag ska ut i morgon..

Tkr att det låter precis som headshaking för precis sådär är en av våra ponnyer i stallet

jag kan sätta tio miljoner på att din häst har Head Shaking, kontakte veterinär omedelbart, det finns massor av olika HS endel beror på solen men långt ifrån alla.

Det visar sig tydligast enl nya rön när hästen blivit utsatt för stress/trauma. Alltså att någon sorts stressfaktor har utlöst HS, på lite nevklenare hästar.. Det är bara en del av alla HS som är photic dvs reagerar mot solen däremot är de flaesta värre på sommarhlavåret, läs på denna sida http://www.equineww.com/index04/netfindex.html eller i yahoos nyhetsgrupp se även en annan tråd här på hästvård ang HS. Det finns mycket info för den som söker.

Gör ett borrelia test på pållen, kan ha blivit en följdsjukdom som resulterar i nervskador, kan inte stava till det "ischias", alla vet nog vad jag menar ändå!
Min förra häst fick det, hon sparkade ofrivilligt med frambenen, drog mulen i backen både i skritt trav å galopp, kastade sig plötsligt på backen detta blev ännu värre vid stressade situationer, hemskt var det...Dom enda gångerna hon var lugn var när hon fick vila sitt huvud i min famn...

Sv: Re: Kliande mule-vad kan det vara?

En uppdatering.. Hästen är genomkollad av veterinär utan att han hittade NÅGOT konstigt. Hästen är helt normal när den inte rids. Däremot tror jag inte borrelia test är gjort. Jag har inte så mycket kontakt med hästen/ägaren längre men ska tipsa om vad ni sagt. Jag hade dock inte hört att fästingsjukdomar kunde ta sig de uttycken..Tack för era svar..

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har lagt sig till med ett beteendesom jag gärna vill komma tillrätta med. Jag vill gärna höra om någon annan har...
Svar
0
· Visningar
953
Senast: Salikon
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Hoobes
·
Hästvård Ja då va det dags igen, känns som det har varit mycket nu dom sista åren.. Om vi ska dra det lite kort först så har jag en 17 årig...
Svar
7
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka