Kliande knölar...

M

MANDY

Jag är helt förvirrad... Kan inte komma på vad de kliande knölarna på mitt 1,5 åriga halvblodssto kan vara..?? :confused:

Är det någon som har någon ide på vad detta kan vara???
Det är knölar typ som myggbett som hon har på ett parti på ena sidan om magen, några längs strupen och nån på halsen.
Tar man bort håret så är det en liten kal fläck ca. 2 mm, och en liten vit ruv som går att pilla bort, gör man det och grejar vid dem kliar henne där så vill hon klia sig själv där oxå och hon tycker att det är jätte skönt.
Min första tanke var foderknölar..., men vårat hö är jätte protein fattigt tyvärr..
En annan ide var om hon inte tål halmen hon står på eller fodret.
Det är vetehalm och hon har fått mustang protein +, kli, vitlök och b-vitaminer. Fast har nu slutat med krafften och börjat med krossad korn, har inte märkt någon skillnad än!!

Någon som vet hur det yttrar sig???

Hjälp... :confused:

Sv: Kliande knölar...

Regnskållor är min första tanke efter vad du beskrev hur de ser ut. Nu brukar de inte klia så farligt, men de kn komma i alla möjliga varianter.

Men för att säkert veta vad det är bör en veterinär kika på dem.

Vill du prova något innan så tvätta med jodopaxlösning eller liknande, ifall det är någon form av bakterier.

Men som sagt, kan vara lite av varje och en veterinär är bäst lämpad att avgöra VAD det är, och då vad för behandling (om någon) de bör ha. Kan vara en hudinfektion, en virusinfektion, en allergisk reaktion (fast det är jag tveksam till sådär spontant) eller vad som helst eg.

Jag tycker det låter som nässelfeber... just eftersom du sa att du bytt foder.
Då börjar ju ofta utslagen framme på hästen och förflyttar sig bakåt och försvinner sen.
Utslagen ser ut som du beskriver dem, stora myggbett med en liten skorpa i mitten, som kliar.
Det brukar inte vara farligt sålänge det inte sätter sig i halsen så de får svårt att andas.
Håll koll på hennes andning och tempen...
Hade ringt veterinären bara för att kolla av...

Låter precis som mitt halvblod, hon har precis samma symtom, och det går aldrig bort. Har försökt jodopaxtvätta, ge fil allting men det kommer bara nya. Hon äter samma mat som alltid och samma hö.... helkonstigt... Jag har pratat med vet och dom säger bara att jag ska jodopaxtvätta. Nu har hon börjat hosta också så jag undrar om det inte har nått samband, hon har väl knölar i halsen också. Men hon andas helt normalt och har ingen feber. helskumt

Regnskållor...??? Vad är det???
Nässelutslag tror jag inte, hon hade dem innan jag bytte foder fast jag har ingen fullständig foderstat än... Någon kanske vill hjälpa mig????

Tvättade några dagar med jodopax, men slutade tyckte inte att det gjorde någon verkan... Får prova igen... :idea:

Någon som vet hur det ser ut om hästen inte tål halm????

Läste ett gammalt inlägg om att hästen inte tålde "krossade" saker typ kornkross, hur yttrar det sig??? :confused:

Om det är fuktigt under skorpan så är det regnskollor (en svampinfektion). Annars så låter det som min polle hon är helt torr under och jag trodde att det var exem ett tag men har visat sig vara en annan värre typ av svampinfektion...=/
Men regnskollor som inte försvinner av sig själva kan du tvätta med hexocil shampo, funkar inte det så får man ta en pencelin kur.

Hon är torr under...
Kliar knölarna på din häst??
Vart får man tag i det där shampoot??
Har du fått någon bukt på det??
Förvärras det om man har på täcken??

Mvh... :confused:

Hexocilshampoo brukar finns på Granngården, välsorterade hästaffärer och på VISSA apotek med bra djurutbud.

De kliar lite ibland. Om det är svamp så är detegentligen inte så bra att ha täcke på eftersom att det lätt blir instängt under och det gillar svampen. Jagtycker du ska testa att använda det shampot varje dag minst en vecka. Funkar som sagt inte det så kolla med vet. Jag kommer tyvär få bada min polle i något ännu starkare shampo som man måste få på recept på eftersom inget riktigt har funkat på min polle ännu.

Men innan du tar till nått sånt så testa med hexocil, har du tid så tvätta gärna 2 gånger om dagen!

TACK... för de svar jag fått, måste försöka få tag i det där shampot, i morse var hon helt rysk.... hoppade och stuttsade i boxen, kastade sig mot väggen och rullade sig säkert 5 gånger... suck!!!

Det verkar som det blivit värre nu, kan det ha att göra att jag har bytt från krafft till krossat korn???

Är det någon som är duktig på foderstater som kan hjälpa mig räkna???

Jag har ett proteinfattigt hösilage...

TS 71 %
smbr 26 g/kg
energi 6.6 MJ/kg

Tyvärr har jag ingen mineralanalys...

Hästen är ett 1,5 årigt halvblodssto, strosar i hagen.
Beräknad vuxenvikt 500kg, hon är inte så stor ca. 150 cm nu.

Skulle vilja fodra med krossat korn, något tillägg måste jag ha för proteinet, men vet inte vad som skulle passa bäst, vill helst inte fodra med krafft....
Dynavena har ett tilläggsfoder jag är lite nyfiken på som heter MIXT, någon som har provat???? :confused:

Hoppas någon kan hjälpa mig.... :bow:

Har du kollat noga så att hon inte har löss? Klådan kan ju tyda på det och det är inte helt ovanligt att unga hästar av drabbas av det vid den här tiden på året, ställena du beskriver är också ganska vanliga "lösstillhåll".

MANDY skrev:
TACK... för de svar jag fått, måste försöka få tag i det där shampot, i morse var hon helt rysk.... hoppade och stuttsade i boxen, kastade sig mot väggen och rullade sig säkert 5 gånger... suck!!!

Om du inte ser snabb skillnad med Hexocil (läs på flaskan hur du ska göra btw, löddret ska sitta kvar 10 minuter), så ta ut en veterinär. Har hon sådan klåda är det inte läge att hålla på med 'huskurer', för hästens skull.

Hjälper Hexocilen men hn har lite klåda kvar så tycker JAG att AVS 14 är helt outstanding mot klåda, eg framtaget för klåda mot insektsbett, men jag har använt det både på mig själv och djuren till det mesta som kliar med gott resultat. Kanske kan vara knepigt att få tag på såhär 'off season' men slå en pling till Lillhästen i stav då och hör om de har kvar t ex.

Var till apoteket och frågade efter hexocil, men de stod som fån och fattade inte ett dyft vad jag pratade om, får kolla granngården nu efter helgen....
Har tvättat med jodopax nu nägra dar, ingen markant skillnad, men det verkar inte klia lika mycket i alla fall. :)

Hon har en förmåga av att rulla sig på kvällen när hon kommer in i boxen om hon inte får något att äta på direkt, men rullar sig ALDRIG i hagen.. lite skummt tycker jag...
Hon gör det även om man inte släpper ut henne direkt på morgonen.

Någon mer som har varit med om detta??? :confused:

(Alexandra_w, eller någon annan som kan, om jag ber snällt... skulle du vilja räkna på en foderstat till detta lilla bustroll????) :bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag håller på att bli tokig... I torsdags var jag i stallet och det fullkomligt kryllade av knott, kände att de va i håret och kröp...
Svar
19
· Visningar
2 224
Hästvård Rider ett halvblodssto som är helklippt. det är en skäck med väldigt mycket vitt. i princip hela kroppen är vit utom huvudet och två...
Svar
15
· Visningar
2 132
L
Övr. Hund Var hos vet. som tog bort två små knölar på labben. Jätte små knölar ca 1cm, men såret, stygnen det vart enormt. Nu till problemet...
Svar
3
· Visningar
1 331
Senast: Liten_men_tuff
·
F
Hästvård Min häst har krustor och knölar (början till krustor) lite här och där i pälsen, på bog, rygg länd kors och lite i flanken. jag vet...
Svar
7
· Visningar
952
Senast: Kexet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka