fejko

Trådstartare
Har hört att maxgivan på kli är ca 10e-3*(hästens vikt i kg). Vad händer om man överskrider denna mängd? Är det skadligt för hästen? Jag har svårt att få en foderstat som innehåller tillräckligt med fosfor.

Sv: Kli

Jag förstår inte heller din uträkning.... men det finns ju andra sätt att få upp fosforhalten på, fosforbalans tex.
Borde ju vara lättare och bättre sätt om det inte är så att du sammtidigt behöver så mycket extra protein från kliét?

Behövs fosfor så är väl fosforbalans (säljs genom Lactamin.se på GG) utmärkt?

Jag är kanske lite miljöskadad, jag menade:

0.001x(hästens vikt i kilogram) där x betyder gånger

ex: Hästen väger 700 kg

enligt formeln beräknas:

0.001x700=0.7 kg

dvs. man kan ge 0.7 kg kli

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama