kli och kalk

L

lundborg

jag har fått höra att man aldrig ska ge kli och kalk vid samma utfodringstillfälle, då de slår ut varann.. :confused:
är det någon mer som har hört talas om det? Det hade inte jag gjort tidigare än idag iallafall

Sv: kli och kalk

Har aldrig hört det:crazy:
Ger själv de samtidigt, men oxå betfor med SJ separat.

Det borde vara bra när Fosforn ges med kalket.
Havre innehåller oxå Fosfor.

Min ena som får ganska mkt havre o kli o soja får mer SJ än val. som bara äter hö o betfor.

kan man få lite expertisråd här.

Fytatet i kli binder en oförutsägbar mängd av kalk och vissa andra mineraler samt vissa aminosyror så att de blir otillgängliga för hästen. HH

Men om man ger kliet o övriga vit. o min. vid olika tidpunkter- blir det bättre?

Fytatet i kli binder en oförutsägbar mängd av kalk och vissa andra mineraler samt vissa aminosyror så att de blir otillgängliga för hästen. HH

så, man ska alltså ge kalk vid ett tillfälle och kliet plus mineraler vid ett annat??

Om man ser en plats för kli i sin foderstat är det troligt att det inte påverkar näringsupptaget om det går lång tid emellan att kliet ramlar ner i tarmen och annan mat/mineraler kommer dit. Har dock inte sett ngn studie som tittat på detta.

Små mängder kli har nog ingen större betydelse men större mängder kan alltså ställa till det så att man inte vet vad hästen tar till sig av givna mineraler.

Obs att bara ca 10 % av fosforn i kli kommer hästen till godo. Det är alltså ingen bra fosforkälla vilket många tror. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
833
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar