Kli, Lucern????

M

Mariah

:bump: Mitt fullblod har stått läääänge nu pga.olika hältor.Äntligen är han sk.friskförklarad.Nu är det så att hans muskulatur har fallit bort helt.Älgvarning på honom....jag får ju skämmas när folk ser honom, ser ju ut som att han inte får någon mat.Nu till problemet,han är väldigt svårfödd. Har nu börjat skritta,tömköra eller promenera varje dag. Vad tycker Ni jag ska ge och hur mycket i matväg? Som han får nu är det totalt 13-15kg/hö per dygn,1 1/2 liter kornkross morgon och kväll,3dl betfor,1dl alger.
Ska åka och köpa kli då jag hört att det är bra för just svårfödda hästar.Lucern ha jag ingen erfarenhet av men har hört att det är bra. nu är det ju ryggen som är hans verkliga problemområde.Ge mig gärna lite tips o råd tack. Alltid bra att lyssna lite på andra.
/Mariah
 
Sv: Kli, Lucern????

Har du analys på höt?

Protein behövs för att kunna bygga muskler, så jag skulle satsa på att ge några kilo lusern i första hand och se hur han tar sig på det.
Jag har själv ett svårfött fullblod och jag ger alltid lusern i första hand när höts värden inte räcker till. Hon håller sig jättefin i hullet på lusern.
Andra foder som är bra hullmässigt är kornkross, betfor, Krafft rehab och min favorit efter lusern -krafft pluss grön.

Men som sagt - jag skulle börja med lusern, och räcker inte det till skulle jag komplettera ytterligare med nåt mer proteinrikt eftersom jag gissar på att det är just proteiner som fattas din häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag har tyvärr inte fått någon analys på hösilaget som min häst äter. Hoppas på att få det inom en snar framtid. Hästen är i full...
Svar
3
· Visningar
1 486
Senast: Korven
·
Hästvård Vi börjar med klådan har haft min islänning i 3 veckor och för nån dag sen såg jag att han är som mjällig under manen på ett...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: solhattar
·
A
Foder & Strö Min häst har släppts på bete och vilar just nu efter skada. Jag vill att hon får i sig mineraler så hon får lite mat när hon kommer in...
Svar
9
· Visningar
1 333
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp