Kli eller betfor

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 199
H

Helan

Jag måste blanda ut min hästs mineraler och diverse pulver i något så att det inte "dammar".
Hon är en fet dam, 150 cm hög och lika bred (nästan):rofl:
Hon rids inte utan är bara sällskapshäst idag.
Vad är bäst att blanda ut med: betfor eller kli?
Vill ha det som lägger sig minst på hullet.
Hon gillar båda så det spelar ingen roll för den sakens skull, och jag har redan båda sorterna hemma till de andra.

Vad tycker ni?

Sv: Kli eller betfor

Behövs det mineraler då ? Många gånger överutfodrar folk med mineraler. Vad är div pulver ?

MEN, om jag skulle välja skulle jag välja betfor helt klart. Godare än kli.

Behövs det mineraler då ? Många gånger överutfodrar folk med mineraler. Vad är div pulver ?

MEN, om jag skulle välja skulle jag välja betfor helt klart. Godare än kli.

Vi har lite dåligt värde på höet (=analyserat) så hon får tillskott pga detta. Och så ska hon äta Flexijoint (MSM+glucosamin) enl rek från veterinär pga tidigare opererad led.

Visst, betfor är gott, men hon gillar kliblandningen lika mycket vad jag vet. MEN... betforen innehåller socker/energi som omvandlas till fett och kli ska ju vara bra för att få smala hästar att gå upp i vikt. Så igen....vilket är bäst för att hon inte ska bli fetare?

Vad har du för kli??
I hästens näringsbehov boken står det så här:
Havrekli: Mj: 5,9 Smb.rp: 28 Ca: 2.0 P: 7.7
Rågkli: Mj:10,4 Smb.rp: 119 Ca: 1.1 P: 11,1
Vetekli: Mj: 9,8 Smb.rp: 119 Ca: 1.7 P: 12.0
Kanske något användbart??

Visst, betfor är gott, men hon gillar kliblandningen lika mycket vad jag vet. MEN... betforen innehåller socker/energi som omvandlas till fett och kli ska ju vara bra för att få smala hästar att gå upp i vikt. Så igen....vilket är bäst för att hon inte ska bli fetare?

Ska du bara ge någon dl för att "gömma pulver i" så är det såpass lite foder att det knappast påverkar hästen alls.

Betfor spär du ju dessutom ut med ganska mycket vatten, så där kan du få större volym på fodret utan att det blir mer näring.

Välj det som du har lättast tillgång till, som kostar minst eller som hästen gillar bäst. Jag hade nog börjat med betfor...

Håller med!!! Ta betfor... Många hästar (däribland en travare jag har haft hand om) måste man lura i kli eftersom det inte smakar så gott.

Det är vetekli.

Har du siffrorna på betfor också?

Lite sent, du har kanske redan hittat för betfor men här kommer det:
MJ: 12,4
Smb rp: 73
Ca: 7,5
P: 0,9
Detta är för per kg ts och det var även kliinfon...
I boken skriver de som ex. TS i betfor är 90% och för veteklin 87%

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Min dam är i behov av ett foder med mkt protein men inte fullt så mkt mj...har funderingar på att blanda ut ett müsli-foder med kvarnbys...
Svar
5
· Visningar
1 031
Foder & Strö Har ni några bra förslag på vad jag mer kan ge min häst för foder? Jag har en arabvalack på 4 år, nu rids han 5-6 dagar i veckan...
Svar
1
· Visningar
651
Senast: attempt
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 538
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka