Kli - Bett - biter sönder sig

S

scarlet95

Mitt sto är väldigt känsligt för bett av alla de slag. Bromsar, myggor, knott och även inbillade flygfän :D Börjar hon klia sig är det kört sedan. Hon har mest problem under magen och vid juvret. Jag har under flera års tid haft så kallat exemtäcke men magplatta på henne, inte för att hon har exem utan för att hon inte ska bli biten. Problemet är att hon får panik när hon blir biten och kliar sig med tänderna vilket resulterar i sår. Hon är extremt vig och kan lätt stå på tre (eller för den delen om det behövs två) ben för att nå att klia under magen. Jag smörjer med kortisonsalva där jag kommer åt (hon blir otroligt arg när jag försöker vilket är självklart eftersom det svider) och helosan på resten. Jag tvättar med tvål och vatten. Har henne inne på dagarna (även skymning/gryning) då det är mycket flygfän. och har självklart på insektsbortstötande medel. Ändå fungerar det inte!! Hon kommer åt att klia. Vad ska jag göra? Min första tanke var "strut" som hundarna får för att inte klia. Har någon byggt en egen sådan till häst? Har någon erfarenhet av att häst beter sig så här. (jag har varit på djursjukhus med henne men de ville inte ge henne antihistaminer för hon var inte "tillräckligt" dålig) Kan jag ge henne något? Vad tycker ni jag ska göra? Jag börjar bli desperat och min tjej mår ju inte bra av det här.

Sv: Kli - Bett - biter sönder sig

hej

min häst har också jättemycket problem med insekter. en lösning är att ta in hästeni i stallet framåt kvällen när alla insekter kommer, sen får hon stå innen tills på morgonen.
jag har köpt ett medel på apoteket som heter "switch pour on", det häller man längs ryggraden och sen så går det in i blodet på hästen, då blir dom inte lika uttsatta för bett.

min häst har problem mest på bogen och längs hela magen, och i huvudet, hon har en flughuva på sig hela tiden när hon är ute och sen så duschar jag henne och tvättar henne med schampo som innehåller flugmedel så ofta jag kan, jag inbillar mig att en ren häst drar inte till sig lika mycket flugor som en skitig!!.

jag har ett flugmedel som ser ut som hårgele..det brukar jag kleta in den mest utsatta ställena i, då får inte insekterna något fäste.

men jag håller med om att det är jobbigt, men det som hjälper bäst är att ta in hästen i stallet.-l

lycka till//jessica

Sv: Kli - Bett - biter sönder sig

Om det är sår så finns det ett medel. Vet inte vad det heter, men det är i en liten brun burk. Det är till sår, men håller flugor bvorta. :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka