Klegg i svansen...vad???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare eileen1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 307
E

eileen1

Mitt sto har tiden ute i mitten på maj. Nu i helgen har magen "ramlat" ner och hennes juver är sprängfyllt, men inga proppar. Hon är slapp i muskelaturen vid svansen.
Nu i dag, hade hon något blodfärgat klegg i svansen som var intorkat. Är lite bekymmrad om vad det kan vara....:confused:
Har funderat på slempropp, men det borde väl inte vara blodfärgat?

Sv: Klegg i svansen...vad???

Nu idag på morron var det likadant...:confused:
Pratade med vet, och hon sa att vissa ston kan ha blodiga flytningar innan fölning. Jag har aldrig hört det förut....har nån av er hört/varit med om det?

mitt sto som ska föla i slutet av maj hade också så för någon vecka sen. och jag undrar också vad det kan vara?

Några av de ston vi har/haft i avel har haft precis som du beskriver. Detta har vanligen visat sig ett tag innan fölning dvs inte dagen innan eller så. Alla dräktigheter/fölningar där vi sett detta har det slutat med normal förlossning och välskapta föl i rätt tid.

Gira :banana:

Det är garanterat slemproppen som gått. Den kan lossna långt före fölningen, den kan då även återbildas. Inget att vara orolig för!

Bia

Hmmm, fortfarande blod...inte lika mycket. Men nu är det mer blodfärgat och inte lika mycket slem!
Pratat med Vet. hon säger det kan vara så. Men börjar bli lite orolig jag.
Dessutom frågat henne om det skulle tillstöta några komplikationer vid fölning nattetid....Vem man kan ringa, INGEN!!!:crazy:
Rinner mjölk ur ena spenan när hon ligger ner, varje kväll i en veckastid (genomskinligt), och enliget vet var det inte normal att det rinner så många dagar!? Men fick inget svar på varför.....hmmm börjar tvivla på henne......
Kanske ska berätta att damen i fråga är på dygn 331.

Vad skulle ni ha gjort??

Det enda du kan göra (tyvärr) är att vänta och se vad som händer....
Det går säkert bra.

Jag vet precis hur orolig man är inför fölningar, men tyvärr är det bara att vänta och ta problemen när dom inträffar.
Man orkar inte gå och oroa sig hela tiden.

Lycka till!

//Tina som haft ett pest år i föl branchen

Vårt sto som fölade för 2 veckor sedan hade precis likadant dagen innan fölet föddes. Slemproppen sa flera uppfödare jag pratade med.Hade aldrig sett detta tidigare trots ett flertal födda föl, dessutom skimmlar o dessa borde det ju synas tydligt på. Det är inte ofta man ser detta på häst tydligen.

En del ston får som små förvärkar och då trycks brunaktigt klet ut från urinblåsan som är sådant som normalt inte åker ut när de bara kissar.

Så blev det för mitt sto, veckan innan fölning, hon hade också mjölk rann några dagar. Hon fölade på dygn 330.

Ojojoj sen i går kväll har det runnit i ett kör!!!!!! Först Orange...sen vita flyningar......Jag blir inte klok på det här!!:(
Men tackolov luktar det inget...

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen... 2
Svar
24
· Visningar
2 929
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 113
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 725
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon... 2
Svar
26
· Visningar
5 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka