Klausul i hyresavtal, personskada

J

jezzibell

Hej,

Jag har följande klausul i mina hyresavtal:

"Skulle hästen åsamka skador på stallinredning eller hagar som inte är att beakta som normalt slitage, eller person och sakskada, är hästägaren/fodervärden personligt ansvarig att betala full ersättning för detta."

Nu har jag en hyresgäst som bokat stallplats, har dock inte hittat en häst ännu. Hon vill inte att det ska stå "eller person och sakskada" utan vill att jag tar bort "person". Dvs. så att hon inte blir ansvarig för personskador.

Själv har jag inte reflekterat så mycket över denna klausulen, det är min juridikstuderande son som rekommenderat mig att skriva så.

Min fråga är nu:
Är det ok att sudda ut "person"?
Jag tänker själv att en skada går väl på försäkringen. Dvs. personens egen försäkring.

Min son menar, att om hästen kommer lös ur hagen tex. och på något sätt skadar en person (säg att den springer ut på vägen och orsakar en olycka el dyl), då är det jag som har gården som är ansvarig för detta.

Jag skulle hemskt gärna vilja har råd och tips här.
Är det ok att sudda bort "person", eller är det viktigt för mig att ha det, och istället be henne söka en annan stallplats?

Tacksam för tips
//Jezz

Sv: Klausul i hyresavtal, personskada

Jag tycker INTE det är OK att hyresgästerna har så olika villkor sinsemellan.

Köp hela paketet eller ta en annan stallplats är min spontana känsla.

Nej,
Det är ju också en aspekt som blir konstig.

Men själva innebörden av "personskada".
Om det händer något, vem blir ansvarig etc.
Eller spelar det ingen roll om man har denna klausul eller ej?

//Jezz

Min tanke är att du ska skriva om avtalet. T ex så här:

Ansvar

a Skulle hästen åsamka skador på stallinredning eller hagar mm som inte är att betrakta som normalt slitage, är hyresgästen skyldig att betala full ersättning för, alternativt själv åtgärda, detta.

b Hyresgästen intygar i o med detta avtals undertecknande, att man har ikraftvarande försäkring som täcker person och övrig sakskada som kan tänkas uppkomma i eller runt anläggningen och där hyresgästen betraktas såsom ansvarig. Hyresvärden avsäger sig allt ansvar för sådana händelser.

c Ansvar för skador uppkomna under överenskomna arbeten såsom in/ut-släpp, utfodring etc regleras mellan inblandade parter.

Se det som ett arbetsförslag. Fr a kanske c behöver filas på. ;) Vi har duktigare avtalsskrivare här på Buke.
Vad gäller övriga hyresgäster, skulle jag säga upp samtliga för nytt avtalsskrivande, så att alla har ett likadant.

LIA

Man måste ansvara för sin egen säkerhet. Det är skillnad på om någon blir skadad av en häst på egen hand, tex om man går in i en hage, leder eller rider någons häst. Det måste den enskilde ta ansvar för. Det är en helt annan fråga om man blir skadad av ägarens ansvarslöshet dvs om man blir överriden eller dyl. För övrigt så är det alltid förenat med risker att vara runt hästar, det går inte att friskriva sig ifrån. Det kan aldrig vara någon annans ansvar än det egna. Som hästägare så skall man vara noga med vem som hanterar ens häst. Jag har inackorderingar och dom måste ersätta saker som hästen eller dom själva förstör men där slutar ansvaret.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Hur vill du utforma den här delen i ett avtal?

LIA

Kanske kan du ha men att hästen måste vara försäkrad med försäkring liknande agria incident som ersätter olyckor och personskador.

Liknande trådar

Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
1 080
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25