Klättring

N

nixa 324

Om man ska bygga muskler på sin häst på rätt sätt, ska man klättra i form...superviktigt att hästen går i rätt form.....men absolut INTE nedför! Då sätter hästen musklerna fel! Har jag hört. Någon annan som håller med om detta? Sen undrar jag hur ofta/länge bör man hålla på med en häst som är omusklad?

Sv: Klättring

Ingen som hört något ang detta? Undrar om det stämmer nämligen.

Detta har jag hört, jag tycket att det låter vettigt och går efter detta. I "vanliga" backar (inte jäätte branta) ska man jobba hästen i form, men i jätte branta, då ska man inte störa hästen utan låta den sköta det själv. Det är jobbigt för dom att klättra i sådanna backar ändå, och dom använder ryggen till max ändå :) Dom flesta hästar söker sig mkt nedåt när man galopperar upp för backar, även på långa tyglar. Att rida hästen i form/med inspänningar i nerförsbacke är påfrestande och kan göra hästen lite framtunga. :) det är min teori ;)

Senast ändrad av en moderator:

Detta har jag hört, jag tycket att det låter vettigt och går efter detta. I "vanliga" backar (inte jäätte branta) ska man jobba hästen i form, men i jätte branta, då ska man inte störa hästen utan låta den sköta det själv. Det är jobbigt för dom att klättra i sådanna backar ändå, och dom använder ryggen till max ändå :) Dom flesta hästar söker sig mkt nedåt när man galopperar upp för backar, även på långa tyglar. Att rida hästen i form/med inspänningar i nerförsbacke är påfrestande och kan göra hästen lite framtunga. :) det är min teori ;)

Då tänker vi lika:smirk: spänner alltid av inspänningstyglarna nerför om vi är ute och promenerar, annars rider jag inte inspännt i skogen.

Ideen med att rida i backar är att hästen oftast naturligt söker sig framåt-neråt, därför är inte en perfekt form inte livsnödvändigt för att träningen ska ha någon effekt. Som någon sa innan så är det jobbigt nog för hästen att jobba i branta backar utan att man har den i form dessutom.

Sen är skritt och galopp de gångarter som lämpar sig bäst för träning i backar, trav är en diagonal rörelse och kan göra mer skada på hästens rygg, i backar än nytta.. Så skritta och galoppera i backar!

Att nerför skulle vara skadligt har jag svårt att se såvida du inte "flårider" i branta nerförsbackar, se bara till att hästen inte blir för framtung och överbelastar frambenen så är det ingen fara!

Lycka till!

rida i backar skall göras med måtta.
i skritt är lutningen uppåt inte så avgörande, i nedförsbackar skall man passa sig för att rida för mkt.
påfräsningen blir då på lederna, inte att hästen bygger fel muskler!
går att jämnföra med oss människor, att gå i trappor uppför är bra och nedför sliter otroligt mkt på tex. våra knän.
i trav i uppförsbackar så tar det hårt på hästens bakknän.
i galopp är det bättre att rida i ganska liten lutning än jätte brant.
det är dessuom bättre för hästen att galoppera i liten lutning än bara rakt fram.

personligare tror jag att tempot är viktigare att fokusera på än just själva formen eller placeringen på hästens huvud som många här helatiden envisas med att disskutera.

Jag brukar bara kräva att hon ska gå i det tempot jag bestämt, sedan
får hon sköta klättringen själv. Den ultimata formen för klättring
borde ju vara den formen som hästen själv hittar.

När jag klättrar låter jag den sträcka halsen framåt nedåt och släpper upp ryggmuskleran genom att jag sätter mig i lätt sits. Gå i form betyder ju inte att hästen måste kröka på nacken.

Nedför låter jag den hålla balansen med halsen och jag rider med lätt kontakt.

Hästen måste inte gå på ett speciellt sätt, men man får ju bäst effekt i träningen oom den arbetar med de muskelgrupper man vill träna, dvs rygg och rumpa. Den går inte sönder om den skulle g¨uppför en backe på ett annat vis liksom.

ok, men vilket tempo är mest effektivt*? Borde väl vara jobbigare att skritta uppför än galoppera?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 277
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 467
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar