Klätterväxt på balkongen..

G

Gifted

Nu har jag tröttnat på att sitta som ett djur i en bur hela sommaren, jag bor på nedrebotten precis brevid dörren och alla som går förbi kollar in på balkongen, förra året försäkte jag med lite större blommor men dom tar liksom för mycket av utrymmet. Det jag vill ha i år är någon typ av klätterväxt som kan klättra upp längs spaljeer som står från balkongräcket och uppåt.
Humle har jag varit inne på men håller den sig fin?
Balkongen är i söderläge och väldigt varm när solen ligger på. Det är i princip bara skugga där före åtta på morgonen och efter nio på kvällen på sommaren så det måste vara något som tål en massa sol och värme, och gärna något som växer fort fort. Några ideer?
Sedan är det ju ett måste att den ska kunna bo i en kruka.

Tack

Sv: Klätterväxt på balkongen..

Jag förstår dig, vi har också balkong på bottenplan och en cykelväg ganska nära inpå.

Har du provat/övervägt krasse?
Jag hade fjärilskrasse som insynsskydd förra året, men jag tror att vanlig krasse med sina större blad ger mer insynsskydd. Nu är våran balkong innätad eftersom vi har katter, men du kan ju använda en vanlig, hög spalje istället.

Så här såg det ut utifrån hos oss förra sensommaren/början på hösten. (Var mer blad under högsommaren än på detta fotot)

balkongblomutifrn.jpg

Ville man haft "tätare" insynsskydd kunde man låtit fler krukors växter klättra upp än jag hade, samt som sagt tagit vanlig krasse som har större blad än denna fjärilskrasse jag hade. Jag lät också blomman för dagen klättra upp i nätet på ena kanten, det är de blå blommorna.

Här är närbild på fjärilskrasse som klättrar...

klttrandefjrilskrasse.jpg

Odla hellre i djupa krukor, än balkonglådor och låt dem sen klättra upp i spaljéer som du tänkt. Även om krukan tar plats, så blir ju inte klätterväxter "buskiga" och de blir ju finare om de har mycket jord om rötterna.

Lycka till! :bump:

(kanske kan du även komplettera insynsskyddet med en spetsgardin. Finns urbilligt tyg på ikea, bara att klippa till önskad längd, kostar 7 kr/m och de släpper in ljus men ger insynsskydd. Jag har satt upp det ute på balkongen, dock mer för att jag tycker det är vackert, köpte en duschstång som man "klämmer fast" mellan två väggar, de har suttit uppe även över vintern och är ännu fina. Men alla gillar ju inte spets ;))

vilken bra idé :) tack för tipset

Jag har oxå innätad balkong. Har satt upp Ikeas billigaste, tunna, vita gardiner runt om. Det ger oss skydd från den hetaste solen, och all insyn. Jätteskönt! Dessutom känns det mer som ett rum än förr. Förutom det så odlar jag jättemycket blommor i mina lådor. Blomsterkrasse växer fort, mycket och luktar gott. Solrosor är väldigt bra insynsskydd oxå, och väldigt vackra att se på. Kör både låga och höga så får du garanterat den snyggaste balkongen på området ;)

Liknande trådar

P
Trädgård & Växter Vi har en inglasad balkong med söderläge, det blir alltså väldigt varmt när det är soligt. Igår var det 27 grader där och på sommaren är...
Svar
5
· Visningar
2 081
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur