Klastrofobi i transport ?

moon

Trådstartare
Hej allihopa

Hoppas på lite bra tips om hur jag ska lösa min frökens klastrofobi i transporten ?
Hon går in enkelt, men börjar skaka innan el. i transporten beroende på hur hon känner sig just den dagen. Vid ankomst är hon SJÖBLÖT bokstavligt talat !
Olika orolig under körning oxå det efter humör. Tycker så synd att hon ska må så här ? Har ett Tranesläp enkelaxlad med ett fönster på ena sidan, kör utan mellanvägg då hon gillar det bättre & med öppen lucka, då hon vill ha koll.
Har provat att massera henne, låta henne stå en stund innan hon går på, men inget hjälper. Hon blir som blockerad & skakar okontrollerat. Hon är även sån om man låser in henne i en box på främmande ställe, hon är allmänt orolig vid all miljöbyte. Vi tränade hela sommaren förra året & nu hållt på 2 veckor/2ggr/veckan, nu ökat till 3ggr/veckan.
Är det bara att nöta eller har någon något bra tips på hur man kan underlätta denna klastrofobiska känslan i transporten & öva miljöträning på bästa sätt ? så hon stressar av så snart som möjligt ?
Hon har haft många hem på kort tid, så det fanns inte där från början. Men om något hänt el inte, alt. att det känslomössigt varit stressande att byta miljö hela tiden....................ingen som vet. Men jag har haft henne ca 1 år.

Alla svar tips & rådtas emot tacksamt

Sv: Klastrofobi i transport ?

jag tror ju helt klart att en större, stabilare (boggie) skulle kunna hjälpa henne, med fler fönster. Förstår att det kan vara en ekonomisk fråga, men du kan inte hyra/låna en sån ett tag så hon blir tryggare i transporten?
När du övar, stänger ni lämmen bakom henne då? Öva utan att stänga...

Alternativt kanske ni ska göra ett längre uppehåll med träningen.. låta henne komma helt till ro i stallet utan att utsättas för denna oron hela tiden?
Vet inte vad du har hästen till, men du kanske åker för att träna o tävla, och då förstår jag dig att man inte heller egentligen vill vänta... blir olika mål som krockar liksom...

Hon har haft uppehåll med transportåkningen från September - Januari...............det blev bara värre när vi satte igång. Så det verkar som att åka mycket är det enda. Har försökt övertala min sambo om att byta till boggie istället, men han tycker det är noncens. Hon står trångt i våran transport , då hon är rejält stor / långlinjerad för att vara ett sto. Men det är som sagt en enkonomisk fråga med.
Men om hon får för mycket plats finns väl risken att hon kan skada sig mer, slå sig, ramla omkull osv....................

Jo... mest säkert åker dom väl egentligen så trångt som möjligt!! Men hur säkert är det om dom får panik av att det är trångt? Många hästar som får stå brett ställer också benen brett och hittar sin egen balans, det tror jag är bäst för dom =)

Vi hade en ponny i gamla stallet som blivit livrädd för transporten, hon hade åkt enkelaxlad o skrämde upp sig själv genom att banka o sätta släpet i gungning!! Dom hyrde en stooor boggie, satte in henne och stod med öppen dörr fram jag vet inte hur länge, hon var helt tokig, dom stod där o bara tog det lugn o gav henne morötter. Hon stökade runt så att hon fick upp gummimattan!! Men när hon tillslut insåg att transporten inte skakade så började hon lugna ner sig! Dom gjorde väl detta ett antal gånger, och körde inte en meter förrän hon var lugn. Om jag inte minns fel så klarade hon av enkelaxlat sen också =)
Fäll ner stödbenen om ni har såna så den åtminstone inte gungar när den är stilla... går ju dock inte att göra något åt när man kör när man har enkelaxlat, då gungar det ju ändå....
lycka till

Mitt råd är att göra släpet så "ofarligt" som möjligt.
Gå bara ut och ge henne hennes kraft brevid släpet och gå hem... gå dit och öppna framdörren stå en stund och gå hem osv...
Ta en sak i taget helt enkelt och gör ingen affär av det.
Låt henen gå in i släpet och backa sedan ut henne och gå sen hem... tillslut så är släpet inte så otäckt.

Jag last tränar just nu mitt fullblod som går snällt på men blir stressad,väver,skatar sig ,tramoar runt så fort man stänger luckan.

Vi har kommit till att han står i släpet och äter sin mat sen går vi hem...

Detta var bara amatör råd från mig men jag tror starkt på att träna lastning likaså man tränar ridning.
Se det som en träningsform ett tag utan att åka någonstans och ta en sak i taget.
Hon har ju tydligen inte trevliga förväntningar av att åka och det är ju din uppift som ägare att ändra på.

LYCKA TILL!!

Ett tips är även att ställa upp hinderstöd eller liknande med bommar så det blir som en passage...hoppas du förstår .
Där kan du träna henne att stå....det blir trångt men ändå öppet.
Går även att ställa så att ena sidan är en vägg och den adra sidan blir öppen.
På så sätt har jag fått många hästar att acceptera att dom ska stå trångt.

Har gjort "charmant"´s övningar, tack vare dom får jag på henne själv utan hjälpmedel el. personer.
Men det är just det sista steget som är svårt att råda bot på. Kan få henne lugn i transporten när hon står, men så fort luckan åker upp & vi ska åka så skakar hon som ett asplöv & är knappt kontaktbar.
Måste ha luckan öppen i framdörren ( frontutlastning) & sidodörren strax innan jag kör, annars får hon panik. Dom måste öppnas lika fort vid ankomst med, annars får hon panik.
Det känns som att hon blir orolig då hon tappar kontrollen, hon vill se vad som försigår........................
Tycker så synd att hon ska må så här:(
Vi har stödben, men då det tar en stund att veva upp dom efter att luckan stängs, så uppstår ju samma stressande situation för henne.
Tar gärna emot fler tips, & tack för dom jag redan fått.

Är det någon ide att hyra en boggie en gång bara för att se om det blir någon skillnad, om gungningarna försvinner ?.......vad tror ni ?

Hon har blivit lite lugnare av att ha spån på golvet, tack för det tipset.

Ewa

menar du att du kört utan spån tidigare? Spån på golvet är en självklarhet!
Hade en häst som var väldigt rädd vid lastning, hon stod också och skakade och blev sjöblöt,vilket inte var så kul när man kom fram och skulle träna/tävla. Hon blev bättre efter några år men hon svettades alltid mycket och var alltid lite osäker men hon var alltid lugn,fick inte panik som din. Dock hade vi ett extra brett släp med boogie.

Senast ändrad:

Om ni bara tränar att lasta,starta bilen och låta den gå ett tag och lasta ur då??
Kan detta hjälpa henne en bit på vägen??

Detta med lastning är otroligt svårt.
Jag har 2 hästar hemma som båda flugit och åkt runt i världen och tränat och dessa 2 är faktiskt de som är svårast att åka med.
Jag får en känsla av prestationsångest och så.... eller tycker dom det är så spännande att dom stressar upp sig för den skullen??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka